سلامتی و پزشکی

رپورتاژ نوار عصب-عضله

ماهیچه ها و تاندون ها ارتباط نزدیکی با بدن ما دارند. تمام دستورات مغز از طریق اعصاب محیطی به ماهیچه های اسکلتی می رسد. این هم ترازی از طریق یک اتصال شیمیایی به نام سیناپس انجام می شود. هر گونه اختلال در ساختار نورون ها (سلول های عصبی) آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد می کند.

برای مثال در بیماری ام اس، غشاهایی که سیستم عصبی مرکزی را احاطه کرده اند به مرور زمان از بین می روند. در نتیجه پیام ها به درستی به ماهیچه های مغز ارسال نمی شود. با این بیماری بیماران دچار انواع ناتوانی های حرکتی، سوء تغذیه، اسهال و … می شوند بنابراین برای اطمینان از سلامت عضلات و تاندون ها، بهتر است از نوار عصب-عضلانی استفاده شود. به یاد داشته باشید که تفسیر این تست کار آسانی نیست و نیاز به تجربه و مهارت زیادی دارد. کلینیک فیزیوتراپی نشاط البرز کرج با ارائه بهترین خدمات در زمینه توانبخشی در راستای ارتقای سلامت جامعه در کل تلاش می کند تا همه بیماران طعم زندگی را بدون درد تجربه کنند.

بطری عضله

آشنایی با نوار عصب عضلانی یا الکترومیوگرافی

EMG یا الکترومیوگرافی، آزمایشی است که فعالیت الکتریکی عضلات بدن و اعصاب را در هنگام آرامش، فشرده سازی خفیف و شوک شدید اندازه گیری می کند. این آزمایش اغلب برای پاها و دست ها استفاده می شود. عصب NR می تواند به تشخیص آسیب عصبی یا بیماری های عضلانی مانند سندرم تونل کارپال، دیستروفی عضلانی، فشرده سازی عصب، نوروپاتی محیطی، ام اس، میاستنی گراویس، میوزیت یا ALS کمک کند.

چرا EMG ویتا؟

الکترومیوگرافی معمولا زمانی انجام می شود که بیمار احساس ضعف شدید عضلانی در اندام ها کند. این آزمایش تشخیص را برای پزشک آسان تر می کند. الکترومیوگرافی، اگر در مراحل اولیه تشخیص انجام شود، می تواند به تشخیص سریع کمک کند. در نتیجه بیماری به حالت حاد و پیشرونده نمی رسد. با تشخیص انواع بیماری های عضلانی در کلینیک نشاط البرز، درمان به سرعت آغاز می شود تا بیماران با سرعت بیشتری به زندگی عادی بازگردند.

بطری عضله

فرآیند در نوار عصب عضلانی

برای انجام این آزمون نیازی به آمادگی قبلی نیست! در ابتدا به بیمار آموزش داده می شود که در شرایطی آرام و بدون استرس بخوابد. سپس سوزن وارد عضله می شود. این سوزن ها عمل الکترودهایی هستند که فعالیت عصب را اندازه گیری می کنند. این حرکت روی اسیلوسکوپ نمایش داده می شود. ماهیچه های اسکلتی کل بدن ما را می پوشانند و از نظر اندازه بزرگ هستند. گاهی اوقات از چندین الکترود برای دقیق تر کردن نتایج الکترومیوگرافی استفاده می شود.

پس از قرار دادن الکترودها، از بیمار خواسته می شود تا عضلات ناحیه را کنترل کند. اندازه و طول موج های نمایش داده شده توسط اسیلوسکوپ (این امواج به دلیل حرکت بالقوه نورون ها ایجاد می شوند) اطلاعات زیادی در مورد سلامت عضلات و اعصاب ارائه می دهند. هر فیبر عضلانی که به هم گره خورده است نیروی کاری آرام تولید می کند.

بطری عضله

آیا الکترومیوگرافی دردناک است؟

اینکه بگوییم نوار عصب عضلانی درد نمی کند دور از انتظار است! هنگام قرار دادن الکترود در عضله ممکن است احساس درد یا ناراحتی کنید. البته این به مرور زمان کاهش می یابد. به دلیل وارد شدن سوزن به داخل عضله، عضله کمی آسیب می بیند. در نتیجه درد یا ناراحتی برای چند روز در محل مورد نظر ایجاد می شود. البته به طور کلی نوارهای عصبی بی ضرر هستند و به راحتی می توان نقاط آسیب دیده روی عصب را تشخیص داد.

در برخی موارد، سیگار و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و کولا ممکن است به دو تا سه ساعت قبل از آزمایش محدود شود. چند روز قبل از جراحی استفاده از لوسیون یا روغن روی پوست را متوقف کنید. همچنین سعی کنید در روز آزمایش از لباس های گشاد استفاده کنید تا پزشک به راحتی به آن ناحیه دسترسی داشته باشد. بسته به شرایط جسمانی و بیماری مشتری، مدت زمان جلسه از 30 تا 90 دقیقه متغیر است. قبل از انجام آزمایش حتماً با پزشک خود در مورد انتقال خون صحبت کنید. این داروها ممکن است خطر خونریزی بعد از آزمایش را افزایش دهند.

بیماری هایی که رخ می دهد EMG آن ها نیاز دارند

الکترومیوگرافی به طور کامل بیماری را درمان یا تشخیص نمی دهد! این امر باعث می شود روند تشخیص و تشخیص بیماری دقیق تر شود. اغلب در بیماری های زیر، پزشک تست عضله عصبی توصیه:

  • سندرم تونل کارپ، درد عضلانی، نوروپاتی، سیاتیک
  • میاستنی گراویس، اعصاب افسرده، ALS یا بیماری لوگریگ، ام اس

نتایجی که اظهار شده

اگر علائم گرفتگی عضلانی یا آسیب عصبی دارید، نوار عصب عضلانی می تواند راه خوبی برای تشخیص انواع بیماری ها باشد. مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی نشاط البرز با تمرکز بر خدمات گفتار درمانی، فیزیوتراپی، نوارهای عصبی و عضلانی و ای خدمت شما مشتری عزیز.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا