سلامتی و پزشکی

روی یا زینک؛ فواید، منابع غذایی، میزان مصرف

روی یک ماده معدنی ضروری است که در بسیاری از واکنشها در بدن انسان نقش دارد و کمبود آن عوارض جانبی جدی ایجاد می کند. این ماده به خودی خود بدن تولید نمی شود و باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل هایی که عمدتاً به صورت قرص روی عرضه می شوند ، مصرف شود. اما خواص روی برای بدن چیست و بهترین منابع غذایی آن چیست؟ قرص روی چه کاربردهایی دارد؟ نیاز روزانه روی چیست؟
در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، با اشاره به آخرین اطلاعات پزشکی ، قصد داریم ماده معدنی روی را از طریق ذره بین بررسی کرده و به همه این س andالات و س andالات مشابه پاسخ دهیم.

نقش روی در بدن چیست؟
روی برای فعالیت بیش از صد آنزیم مختلف در بدن انسان مورد نیاز است. روی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن در مبارزه با باکتری ها و ویروس هایی که به بدن حمله می کنند ، ساخت پروتئین و مواد ژنتیکی در سلول ها (DNA) ، ترمیم زخم و تقسیم سلولی ضروری است. روی برای رشد جنین در دوران بارداری ، رشد کودک و رسیدن به بلوغ نیز ضروری است و برای عملکرد صحیح سیستم های بویایی و چشایی مورد نیاز است.

خواص روی برای سلامتی
همانطور که گفته شد ، روی نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و سلامت بدن دارد. در این بخش ، نگاهی دقیق خواهیم انداخت که این نقش چه فوایدی برای سلامتی خواهد داشت.
تقویت سیستم ایمنی بدن
یکی از مهمترین خواص روی برای بدن تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن است. با توجه به اینکه روی برای عملکرد و نتیجه سلول ضروری است ، کمبود این ماده منجر به ضعف پاسخ ایمنی می شود.
مکمل روی همچنین سلولهای ایمنی خاص را تحریک کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. به عنوان مثال ، مروری بر هفت مطالعه نشان داد که مصرف 80 تا 92 میلی گرم روی در روز می تواند مدت زمان سرماخوردگی را تا 33٪ کاهش دهد.
روند بهبودی زخم ها را تسریع کنید
از روی در بیمارستان ها برای درمان زخم ها و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود. از آنجا که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن ، عملکرد ایمنی بدن و پاسخ التهابی بدن دارد ، وجود آن برای بهبودی کامل و مناسب ضروری است.
در واقع ، حدود 5٪ از کل بدن در پوست ذخیره می شود. در حالی که کمبود روی می تواند روند بهبودی زخم ها را کند کند. استفاده از مکمل های روی روند بهبود را تسریع می کند.
خطر ابتلا به بیماری های وابسته به سن را کاهش دهید
از دیگر خواص روی می توان به نقش این ماده معدنی در جلوگیری از برخی بیماری ها و شرایط پزشکی اشاره کرد که معمولاً با افزایش سن ظاهر می شوند. این موارد شامل ذات الریه ، ذات الریه مرتبط با سن ، عفونت و تحلیل رفتن عضلات است و مصرف روزانه 45 تا 80 میلی گرم روی می تواند به کاهش خطر ابتلا به آنها کمک کند.
درمان اسهال حاد در کودکان
تحقیقات زیادی در مورد تأثیر خواص روی در کنترل و درمان بیماری های مختلف انجام شده است یا در حال انجام است. اینها شامل اثرات مثبت روی در درمان یا کاهش اسهال حاد در کودکان است ، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال حاضر درمان اسهال حاد را در کودکان با مکمل روی توصیه می کند.
درمان آکنه
آکنه یک بیماری پوستی شایع است که حدود 9 نفر را مبتلا می کند.4٪ از جمعیت جهان از آن رنج می برند. انسداد غدد چربی ، باکتری ها و التهابات پوست از عوامل ایجاد آکنه هستند. برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که درمان روی با دهان و پوست می تواند با کاهش التهاب ، جلوگیری از رشد باکتری های پروپیونات آکنه و سرکوب فعالیت غدد چربی ، به درمان آکنه کمک کند.
از طرف دیگر ، میزان روی در بدن افراد مبتلا به آکنه کمتر است و به همین دلیل مصرف مکمل روی برای این افراد توصیه می شود.
منابع غذایی حاوی روی
صدف بیش از هر ماده غذایی دیگری حاوی روی است. 85 گرم صدف پخته شده حاوی 74 میلی گرم روی است که تقریباً 5 برابر نیاز روزانه بزرگسالان است. سایر منابع غنی روی به ترتیب شامل گوشت گاو ، خرچنگ ، ​​خرچنگ دریایی ، گوشت خوک ، مرغ و ماهی است.
روی نیز در منابع گیاهی یافت می شود اما نسبت به منابع حیوانی فراوان است. منابع گیاهی شامل غلات صبحانه غنی شده ، آجیل ، به ویژه بادام هندی و بادام ، حبوبات ، غلات سبوس دار ، به ویژه آرد جو دوسر و محصولات لبنی است. لازم به ذکر است که روی باید هر روز در رژیم غذایی وجود داشته باشد ، در غیر این صورت فرد دچار کمبود روی می شود ، زیرا بدن انسان سیستم خاصی برای ذخیره روی در داخل بدن ندارد.

مقدار روی مورد نیاز روزانه
نیاز روزانه بدن به روی با توجه به سن و جنس متفاوت است. به عنوان مثال ، کودکان زیر شش ماه به 2 ، هفت ماه تا سه سال تا 3 ، چهار تا هشت سال تا 5 و نه تا سیزده سال به 8 میلی گرم روی در روز نیاز دارند. نیاز روزانه بدن به روی به حدود 11 میلی گرم در مردان و پسران بزرگسال و در حدود 9 میلی گرم در دختران بزرگسال و زنان بالای چهارده سال افزایش می یابد.
زنان در دوران بارداری و شیردهی به مقدار کمی روی ، حدود 12 تا 13 میلی گرم در روز نیاز دارند. بیشتر افراد در رژیم روزانه خود به میزان کافی روی دریافت می کنند و بنابراین نیازی به مصرف مکمل های روی ندارند. با این حال ، برخی از افراد به دلایل مختلف ممکن است دچار کمبود روی شوند ، در این صورت توصیه می شود که از انواع مکمل های روی برای تأمین نیازهای روزانه روی خود استفاده کنند.
عوارض کمبود روی
یکی از مهمترین عوارض کمبود روی در بدن مربوط به بارداری در زنان است که می تواند رشد جنین را مختل کند. کمبود این ماده در نوزادی و کودکی نیز باعث اختلالات رشد می شود و در بلوغ منجر به اختلالات در بلوغ جنسی (تأخیر در بلوغ در هر دو جنس و عدم سقوط بیضه ها به بیضه در پسران) می شود.
از دیگر عوارض کمبود روی می توان به کاهش اشتها ، اسهال ، کاهش وزن ، ریزش مو ، نقص در عملکرد سیستم ایمنی بدن و ترمیم زخم ، آسیب پوست و چشم و اختلال در حس بویایی و چشایی اشاره کرد. اما باید توجه داشت که بروز هر یک از این مشکلات فقط مربوط به کمبود روی نیست و بنابراین تشخیص کمبود روی فقط باید توسط پزشکان و متخصصان انجام شود.
گروه هایی که بیشتر در معرض کمبود روی هستند
برخی از افراد بیشتر در معرض کمبود و کمبود خاصیت روی برای بدن هستند. جذب روی در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده مانند Crown’s Disease یا کولیت اولسراتیو و کسانی که برای کاهش طول روده تحت عمل جراحی دستگاه گوارش قرار گرفته اند ، کاهش می یابد.گیاه خواران نیاز به مصرف روی بیشتر در رژیم غذایی خود دارند زیرا منابع گیاهی حاوی روی کمتری هستند و وجود برخی مواد خاص در غذاهای گیاهی از جذب کامل روی جلوگیری می کند.
کودکانی که بیش از شش ماه با شیر مادر تغذیه می کنند اما از منابع غذایی دیگر به خوبی استفاده نمی کنند ممکن است در معرض کمبود روی باشند زیرا شیر مادر برای بیش از شش ماهگی روی کافی ندارد. .
افراد معتاد به الکل در معرض سو mala جذب غذا و روی هستند. بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل (کم خونی سلول داسی شکل) نیز ممکن است در معرض کمبود روی باشند.
قرص روی چه کاربردهایی دارد؟
مکمل های روی به انواع تزریقی ، پوستی و خوراکی موجود است که قرص روی رایج ترین فرم خوراکی است و باید در قفسه های داروخانه یافت شود. اما قرص روی چه کاربردهایی دارد و به چه کسانی توصیه می شود؟
همانطور که گفته شد ، معمولاً همه می توانند روی مورد نیاز خود را از طریق منابع غذایی تأمین کنند و نیازی به مصرف قرص روی در خود ندارند ، اما هنوز هم افرادی که در معرض کمبود این ماده معدنی هستند بهتر است از مکمل ها استفاده کنند. با پزشک خود مشورت کنید استفاده خودسرانه از قرص روی به هیچ وجه توصیه نمی شود و اگر زیاد مصرف کنید ، ممکن است عوارض جانبی بالای روی در بدن داشته باشید.
عوارض جانبی روی بالا در بدن
مصرف زیاد روی باعث کاهش اشتها ، حالت تهوع و استفراغ ، اسهال ، گرفتگی شکم و سردرد می شود. مسمومیت روی معمولاً با مصرف مکمل ها اتفاق می افتد. مصرف زیاد روی می تواند باعث کاهش جذب آهن و مس از دستگاه گوارش شود و منجر به کم خونی شود. با این حال ، همانطور که گفته شد ، عوارض جانبی زیاد روی در بدن به دلیل مصرف بیش از حد مکمل ها است و احتمال وقوع آن از طریق منابع غذایی روی تقریباً نادر است.
آخرین کلمه
روی یک ماده معدنی بسیار مهم در بدن است که نقش مهمی در سلامتی دارد. ترمیم زخم ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، درمان آکنه و کمک به درمان برخی بیماری ها از مهمترین خواص روی برای بدن است. روی را می توان به راحتی از منابع غذایی دریافت کرد ، اما برخی از بیماری ها و گیاهخواری می تواند باعث کمبود این ماده شود ، در این صورت استفاده از مکمل های روی توصیه می شود.
امیدواریم که این مقاله را مورد بررسی قرار دهید که در آن خواص روی و تأثیر این ماده بر سلامتی را بررسی کردیم. تجارب شما در مورد مصرف مکمل های روی یا قرص چیست؟ آیا در معرض کمبود این ماده هستید؟ در بخش نظرات با ما همراه باشید.
منابع:
ods.od.nih.gov1
ods.od.nih.gov1
ncbi.nlm.nih.gov1

کلیه مطالب سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا