دانش و فناوری

دیدار مخفیانه اپل با شرکت TSMC برای رزرو تولید تراشه های 2 نانومتری

بر اساس گزارشی که امروز توسط “Economic Daily News” منتشر شده است (از طریق TrendForce و 9to5Mac)، اپل با شرکت TSMC مخفیانه با هم دیدار کردند. دیدار مخفیانه اپل با شرکت TSMC با تمرکز بر تمایل اپل برای رزرو ظرفیت تولید تراشه های 2 نانومتری آینده TSMC بوده است. اپل قصد دارد ظرفیت تولید این تراشه ها را برای تراشه های هوش مصنوعی داخلی خود محفوظ نگه دارد.به عنوان بزرگترین مشتری این شرکت، اپل اغلب از امتیازات ویژه ای برخوردار می شود. به عنوان مثال، این غول تکنولوژی توانست سال گذشته تمام ظرفیت تولید تراشه های 3 نانومتری TSMC را به خود اختصاص دهد که به آن اجازه داد مدل های آیفون 15 پرو را با اولین و تنها پردازنده های 3 نانومتری موجود در هر گوشی هوشمند تولید شده در سال 2023 و تاکنون 2024، مجهز کند.
این پردازنده ها، تراشه های A17 Pro هستند که بر اساس فرایند 3 نانومتری نسل اول TSMC (N3B) ساخته شده اند و در حال حاضر در قلب نیروگاه آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

    بهترین برنامه ضبط تماس برای اندروید، آیفون و کامپیوتر
    ضبط تماس در آیفون بدون برنامه

دیدار مخفیانه اپل با شرکت TSMC برای رزرو تراشه های سری A، سری M
رزرو تمامی ظرفیت تولید 3 نانومتری TSMC همچنین به اپل کمک کرد تا تراشه های 3 نانومتری M4 را که در تبلت های جدید آیپد پرو (2024) استفاده شده اند، به دست آورد. TSMC اعلام کرده که تولید انبوه تراشه های 2 نانومتری خود را در نیمه دوم سال آینده آغاز خواهد کرد.
برای امسال، هر چهار مدل جدید آیفون 16 با پردازنده A18 ساخته شده بر اساس فرایند 3 نانومتری نسل دوم TSMC (N3E) عرضه خواهند شد. سری آیفون 16 پرو دارای پردازنده A18 Pro خواهد بود، در حالی که مدل های غیر پرو با پردازنده A18 عرضه می شوند.
دیدار مخفیانه اپل با شرکت TSMC
علاوه بر تراشه های سری A برای آیفون و تراشه های سری M برای مک ها و آیپدها، گزارش ها حاکی از آن است که اپل به شدت مشغول طراحی یک تراشه هوش مصنوعی جدید است که برای مراکز داده مورد استفاده برای هوش مصنوعی مبتنی بر ابر طراحی شده است.
اپل می خواهد پردازش وظایف هوش مصنوعی را به صورت محلی روی دستگاه ها انجام دهد که این کار حفظ حریم خصوصی کاربران را تضمین کرده و نتایج سریع تری ارائه می دهد. با این حال، برای بهره برداری کامل از قابلیت های هوش مصنوعی خود، نیاز به پردازش برخی از وظایف در ابر دارد.
برای پردازش هوش مصنوعی مبتنی بر ابر، اپل برنامه ریزی کرده تا مراکز داده خود را با سرورهایی تجهیز کند که در ابتدا با تراشه 5 نانومتری M2 Ultra که در حال حاضر در مک پرو و مک استودیو استفاده می شود، اجرا خواهند شد.
بیشتر بخوانید: 

    گوشی پرچمدار آیکو نئو 9s پرو با تراشه دایمنسیتی 9300 پلاس معرفی شد
    تراشه 3 نانومتری اگزینوس 2500 سامسونگ در حد و اندازه تراشه های اسنپدراگون است؟

منبع: phonearena
  

دکمه بازگشت به بالا