سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

دنیای رنگارنگ گرانولا صبحانه: طعم های بی نظیر برای یک روز پرانرژی

صبحانه اغلب «مهم ترین وعده غذایی روز» محسوب شده و همانطور که از نامش پیداست، صبحانه دوره ناشتایی یک شبه را می شکند. ذخایر گلوکز شما را مجدد پر کرده تا سطح انرژی و هوشیاری شما را افزایش دهد، همزمان سایر مواد مغذی ضروری مورد نیاز را تأمین و حس خوب و نشاط را به شما هدیه می دهد. حتمًا می دانید که بهتر از از غذاهای ناسالم که حاوی قند زیاد، کربوهیدرات های تصفیه شده و مواد افزودنی هستند اجتناب کنید. ما برای شما یک پیشنهاد فوق العاده داریم، گرانولا صبحانه !

گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

گرانولا یک خوراکی خوشمزه و خوش طعم است که به عنوان صبحانه و میان وعده مصرف می شود، گرانولا یک خوراکی سالم و پرانرژی است و از مواد بسیار مغذی و مفید تشکیل شده است ، به همین علت مصرف آن برای کودکان و نوجوانان توصیه می شود. اصلی ترین مواد تشکیل دهنده گرانولا جوپرک ، مغزها و عسل هستند و سایر مواد خوش طعم دیگری مثل میوه های خشک ( مثل کشمش و خرما و …) و انواع شکلات نیز در ترکیبات گرانولا استفاده می شود. در برخی گرانولاهای خاص از دانه های تخم کتان بو داده و کره بادام زمینی نیز استفاده می شود.

معمولا گرانولا در کنار ماست ساده یا ماست های طعم دار و میوه ای ، میوه های تازه مثل توت فرنگی ، بری ها ، موز و آناناس سرو می شود و با هم میل می شود، در کنار گرانولا انواع غلات و حبوبات پخته و طعم دار و شیر تازه نیز سرو می شود. گرانولا را در کنار بستنی ، دسر و شیرینی نیز سرو می کنند و حتی به عنوان تاپینگ در برخی دسرها و شیرینی ها استفاده می شود و همچنین به صورت گرانولا بار هم درست میشود. ورزشکاران از خواص گرانولا و تاثیر این میان وعده خوشمزه بر سلامتی خود آگاهند ، در پیاده روی های طولانی و دویدن ها ، پیک نیک های طولانی و صرف وقت در طبیعت و ورزش مصرف گرانولا به تامین انرژی لازم کمک کرده و در مقابل سرشار از ویتامین های ضروری و مورد نیاز بدن است و در مقایسه با برخی میان وعده های آماده کالری بالایی نیز ندارد.

گرانولا از چه درست شده است؟

هیچ فرمول استاندارد و مشخصی در درست کردن گرانولا وجود ندارد، بنابراین میزان سالم بودن آن به موادی که در آن استفاده شده است، بستگی دارد. معمولا در گرانولا از جو دو سر، آجیل یا دانه ها و میوه های خشک استفاده می شود.

تفاوت بین جو (Barley) و جو دوسر (Oats) چیست؟

جو دو سر سرشار از فیبر است از این رو به پایین آمدن کلسترول کمک می کند. آجیل دارای چربی سالم و میوه های خشک نیز حاوی پتاسیم است، الکترولیتی که برای عملکرد بدن شامل عملکرد سلولی و انقباض عضلانی ضروری است. از خواص گرانولا میتوان به این مورد اشاره کرد که اگر فشار خون بالایی دارید، پتاسیم موجود در گرانولا به شما کمک می کند، همچنین حاوی کربوهیدرات است و برای افرادی که فعالیت فیزیکی دارند، بهترین منبع کربوهیدرات برای سوخت رسانی به ماهیچه ها و تامین انرژی است.

چه مقدار گرانولا مصرف کنیم؟

اندازه گرانولا بسته به تولیدکننده های مختلف، متفاوت است اما معمولا 1/3 فنجان می باشد، حدود 1/3 اندازه توپ تنیس. این یعنی مصرف یک کاسه بزرگ گرانولا برای صبحانه، کمی افراطی است. اینکه چه میزان گرانولا برای شما کافی است، بسته به نیاز انرژی شما دارد که بسته به جنس، سطح فعالیت و سن متفاوت است. بدن بهترین معیار کالری است، بنابراین بهترین اندازه مصرف گرانولا یا گرانولا بار اندازه ای است که شما را سیر کند.

آیا گرانولا برای سلامتی مفید است؟

با توجه به تغییر رژیم غذایی ما، که به طور قابل توجهی در جامعه مدرن امروزی تکامل یافته است، ما نسبت به اجدادمان فیبر بسیار کمتری می خوریم. همچنین، صبحانه کسی که محصولات ارگانیک مصرف می کند که ممکن است شامل گوشت تازه و پخته شده، تخم مرغ و نان باشد، بسیار غنی است، تغییرات سبک زندگی همراه با انبوهی از انتخاب های غذایی غنی باعث شده است که بیماری های قلبی عروقی و مشکلات مربوط به کلسترول و کنترل وزن را بیشتر تجربه کنیم.

با دانستن همه اینها، متخصصان تغذیه سعی دارند عادات صبحانه را تغییر دهند و منابع فیبر و پروتئین گیاهی را بیشتر در برنامه های ما جا دهند، بدون اینکه چربی های سالم و کربوهیدرات ها را فراموش کنیم در نتیجه، مصرف دانه  ها، مغزیجات و مهم  تر از همه غلات کامل را تشویق می کنند. گرانولا جزء منابع غذایی است که شامل همه موارد بالا می شود و سرشار از فیبر و پروتئین است و قابل دسترس است و در همه جا می توانید از آن میل کنید.

یک وعده 45 گرمی گرانولا (بدون شیر) به طور معمول دارای:

220 گرم کالری

6.7 گرم پروتئین

10.8 گرم چربی

20.9 گرم کربوهیدرات

9.4 گرم قند

4.0 گرم فیبر

ویتامین های موجود در گرانولا شامل آهن ،کلسیم ،پتاسیم ،سدیم ،نیاسین ویتامین E و C می باشد. به علت وجود آهن برای کسانی که دچار فقر آهن هستند نیز مناسب است. به طور کلی گرانولا کالری متراکمی دارد، کالری آن نیز بستگی به مواد مورد استفاده، برند یا دستور پخت انتخابی دارد. افزودن شیر یا ماست طبیعی و میوه های تازه ممکن است به ایجاد یک صبحانه متعادل تر و با پروتئین زیاد و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی کمک کند. گرانولا می تواند بخشی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل را تشکیل دهد، اما بهتر است اندازه وعده های توصیه شده را حفظ کنید زیرا گرانولا، کالری، کربوهیدرات و قند بالایی دارد.

چرا در وعده صبحانه گرانولا مصرف کنم؟

گرانولا یک صبحانه محبوب در سرتاسر جهان است که با گذشت چندین دهه از ظهور آن همچنان محبوبیت زیادی دارد. طرز تهیه گرانولا صبحانه اصولا چیز پیچیده ای نیست. این وعده غذایی ترکیبی از جو دوسر پرک، آجیل، دانه ها، میوه های خشک و عسل است که تا زمانی که ترد شوند، پخته می شوند. انتخاب گرانولا می تواند گزینه ای عالی برای صبحانه باشد زیرا سرشار از فیبر، پروتئین و چربی های سالم است که می تواند به شما کمک کند روز خود را پر انرژی شروع کنید.

گرانولا یک منبع عالی از فیبر است که می تواند به گوارش غذا کمک کند و شما را برای مدت طولانی تری سیر نگاه دارد. همچنین حاوی پروتئین و چربی های سالم است که می تواند به ساخت و ترمیم بافت عضلانی کمک کند و انرژی پایدار را در طول روز تأمین کند. علاوه بر این، گرانولا به دلیل اینکه با آجیل و دانه ها تهیه می شود که منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که سلامت و تندرستی کلی را ارتقا می دهد.

خواص آجیل در گرانولا

با جستجوی عبارت «طرز تهیه گرانولا صبحانه» در اینترنت و youtube.com  به تعداد زیادی طرز تهیه دست می یابید که در تمام آنها دانه های روغنی و مغزیجات وجود دارند. می توان گفت که آجیل جز جدانشدنی طرز تهیه گرانولا صبحانه است. مغزیجات و دانه های روغنی سرشار از منیزیم، پتاسیم و چربی تک غیراشباع سالم برای قلب هستند. آنها همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند. آجیل یکی از بهترین منابع سلنیوم است. اگرچه آجیل ها کالری بالایی دارند، اما مطالعات نشان می دهد که تمام چربی آن ها را جذب نمی کنید.

برخی مطالعات نشان می دهند که بدن شما تنها حدود 129 کالری را از یک وعده 28 گرم بادام کامل جذب می کند، اگرچه چربی بیشتری را از نسخه های فرآوری شده مانند کره بادام جذب می کنید. مطالعه دیگری اشاره می کند که بدن تنها 80 درصد از کالری بادام و گردو را جذب می کند. علاوه بر این، محتوای پروتئین، چربی و فیبر بالای آجیل باعث سیری می شود که ممکن است به مدیریت وزن کمک کند. مصرف آجیل همچنین با سلامت قلب و مغز مرتبط است. همچنین مصرف بادام زمینی و آجیل درختی 2 بار یا بیشتر در هفته و گردو 1 بار یا بیشتر در هفته با کاهش 13 تا 19 درصدی خطر بیماری قلبی مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا