دانش و فناوری

دسترسی غیرمجاز تلگرام به میکروفون و دوربین فاش شد

اخیراً در یک کشف بزرگ، دسترسی غیرمجاز تلگرام به میکروفون و دوربین گوشی های کاربران فاش شده است. اما آیا تلگرام از کاربرانش جاسوسی می کند؟
مهندس نرم افزار گوگل اخیراً در یک افشاگری بزرگ، ماجرای دسترسی غیرمجاز تلگرام به میکروفون و دوربین کاربرانش را علنی کرده است. معلوم نیست در ذهن توسعه دهندگان و مالکین پیام رسان هایی محبوبی مانند واتس اپ و تلگرام چه می گذرد چرا که پیش تر یک مهندس ارشد ایرانی توییتر توانسته بود کشف کند که محبوب ترین پیام رسان جهان یعنی واتساپ هم به میکروفون گوشی های کاربرانش دسترسی دارد.
این مسئله سریعاً با واکنش ایلان ماسک همراه شد و دومین فرد ثروتمند جهان واتساپ را به غیرایمن بود متهم کرد. حال نیز یکی از مهندسین گوگل درباره تلگرام دست به افشاگری زده است.
بیشتر بخوانید: مهاجرت کاربران ایرانی واتساپ به تلگرام ؛ پیامد مستقیم فیلترینگ!
دسترسی غیرمجاز تلگرام به میکروفون و دوربین فاش شد
داستان از یک توییت ساده توسط متخصص امنیت شبکه یعنی کاربر Matt Johansen در فضای توییتر شروع شد و سپس اکانت رسمی تلگرام به میدان آمد تا پاسخ دهد. ماجرا از این قرار است که مهندس گوگل یعنی آقای Dan Revah ادعا می کند که باگ جدید تلگرام، دوربین و میکروفون کاربر را بدون اجازه او فعال می کند.
همچنین مت جانسون اعتقاد دارد که هکرها می  توانند تصویر یا صدای کاربران تلگرام را به صورت مخفیانه ضبط و آن ها را در فولدرهای مخفی در Mac OS ذخیره کنند. گفته می شود که احتمالاً این مشکل به دلیل عدم استفاده تلگرام از Apple Hardened Runtime است. اما باگ جدید تلگرام که مستقیماً دوربین و میکروفون کاربر را هدف می گیرد روی کدام دستگاه ها دیده شده؟

باگ امنیتی جدید تلگرام فعلا به کاربرانی محدود می شود که از سیستم عامل MacOS استفاده می کنند و کاربران اندروید، iOS یا ویندوز، کاملاً در امان هستند. البته به شما پیشنهاد می کنیم تا اگر از نسخه های غیر رسمی تلگرام استفاده می کنید یا این پیامرسان را از جایی به غیر از اپ استور یا گوگل پلی استور دانلود کردید، فوراً دست به کار شوید و اقدامات لازم را انجام دهید؛ در مرحله اول، نسخه غیر رسمی را پاک و آن را فقط از اپ استور یا گوگل پلی استور دانلود کنید.
جواب تلگرام در پاسخ به ادعای مهندس گوگل
تلگرام در برابر اتهام دسترسی غیر مجاز به دوربین و میکروفون کاربران نوشت:
این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما برنامه های غیرمجاز و مخرب مک را دانلود و نصب کرده  باشید. همچنین ما به شما توصیه می کنیم که تلگرام را از فروشگاه رسمی اپ استور، دانلود و نصب کنید و به هیچ عنوان سمت مارکت های ثالث نروید.
همچنین در پایان باید اشاره کنیم که این موضوع، به هیچ وجه روی قابلیت های متنوع و گوناگون تلگرام اثر نمی گذارد و این پیام رسان با اختلاف، یکی از بهترین ها در بازار خود است.
بیشتر بخوانید:

    نحوه استفاده از ربات ChatGPT در تلگرام [+آموزش گام به گام]
    قابلیت ویدیو مسیج در واتساپ به زودی عرضه می شود؛ جدیدترین تقلید متا از تلگرام!

دیدگاه شما در خصوص دسترسی غیرمجاز تلگرام به میکروفون و دوربین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ای جی مارکت دنبال کنید.
 

دکمه بازگشت به بالا