سلامتی و پزشکی

در دوران شیمی درمانی چه غذاهایی بخوریم؟

تاریخ ارسال:

12 آگوست 2021

غذاهایی که در این مقاله ذکر کردیم می تواند در پیشگیری یا کاهش علائم شیمی درمانی بسیار م andثر باشد و تحمل این شرایط را برای بیماران آسان تر کند.

شیمی درمانی یکی از رایج ترین روش های درمان سرطان است. خشکی دهان ، تهوع ، تغییر در طعم و خستگی ، ضعف و سایر عوارض جانبی که در تغذیه روزانه اختلال ایجاد می کند و تغذیه سالم و رژیم متعادل در طول شیمی درمانی بسیار مهم است. در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما از آخرین اطلاعات پزشکی برای معرفی ده ماده مغذی مفید برای تغذیه در طول شیمی درمانی استفاده خواهیم کرد.

جو دو سر
جو دوسر یکی از مهمترین مواد مغذی در شیمی درمانی است. حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات ، پروتئین ، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب مفید است. همچنین عملکرد باکتری های مفید روده را با تامین فیبر محلول کافی برای تغذیه آنها بهبود می بخشد. توصیه می شود قبل از شیمی درمانی بلغور جو دوسر بخورید.

تخم مرغ
خستگی یکی از شایع ترین عوارض جانبی شیمی درمانی است. یک تخم مرغ حاوی 6 گرم پروتئین و 4 گرم چربی است. بنابراین ، می تواند منبع خوبی از انرژی و رفع خستگی باشد. چربی انرژی مورد نیاز را تأمین می کند و پروتئین به عضله سازی کمک می کند که هر دو برای فرآیند شیمی درمانی مفید هستند.
ابگوشت
طعم و مزه طی شیمی درمانی تغییر می کند. برای افرادی که تحت شیمی درمانی هستند ، حتی طعم آب نیز ممکن است تغییر کند. در این موارد ، برای جلوگیری از کم آبی بدن ، آبگوشت انتخاب خوبی برای تغذیه در طول شیمی درمانی است. آبگوشت می تواند ترکیبی از گوشت ، مرغ ، ماهی ، سبزیجات و مغز استخوان باشد. در فرآیند پخت و آماده سازی این غذاها با هم ، الکترولیت هایی مانند سدیم ، پتاسیم ، کلر و کلسیم موجود در آبگوشت از غذا نشت می کند.این الکترولیت ها برای حفظ عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند.
بادام و سایر دانه های روغنی
در طول شیمی درمانی ، فرد ممکن است اشتهای خود را برای غذای اصلی از دست بدهد ، در این صورت بادام و دانه های روغنی به شما کمک می کند. خوردن این دانه ها نه تنها آسان است ، بلکه حاوی پروتئین ، چربی ، ویتامین ها و مواد معدنی کافی نیز می باشد.
بادام سرشار از منیزیم و مس است. این دانه ها همچنین حاوی مقادیر کافی آنتی اکسیدان هستند. می توان از آنتی اکسیدان ها برای از بین بردن رادیکال های آزاد که باعث آسیب سلولی می شوند ، استفاده کرد. اگر خوردن آجیل در زخم های دهان ناشی از شیمی درمانی مشکل است ، می توانید از کره بادام استفاده کنید.
دانه کدو تنبل
مانند آجیل ، دانه کدو تنبل یک انتخاب تغذیه ای خوب برای میان وعده است. تخمه کدو سرشار از پروتئین ، چربی ، آهن و آنتی اکسیدان است. همچنین سرشار از ویتامین E است که می تواند التهاب را به طور موثری تسکین دهد.

کلم بروکلی
خانواده کلم ، شامل کلم بروکلی ، گل کلم و کلم پیچ ، سرشار از مواد مغذی است و برای تغذیه در طول شیمی درمانی بسیار مناسب است. به ویژه کلم بروکلی سرشار از ویتامین C است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.همچنین حاوی سولفورافان است که برای سلامت سلول های مغزی مفید است.سولفورافان می تواند التهاب را کاهش داده و از آسیب سلولی جلوگیری کند. این در طول شیمی درمانی مورد نیاز است.
اسموتی خانگی
اگر افرادی که تحت شیمی درمانی هستند در جویدن غذا مشکل دارند ، اسموتی های خانگی یک انتخاب تغذیه ای مناسب هستند. برای مثال ، می توانید از میوه ها یا سبزیجات برای ایجاد یک اسموتی غنی و خوشمزه با افزودن پودر پروتئین و مقداری چربی استفاده کنید. می توانید به جای میوه از شیر یا ماست ، به جای چربی از دانه کتان و به جای پروتئین از کره بادام زمینی استفاده کنید.
آووکادو
اگر در طول شیمی درمانی اشتهای خود را از دست داده اید ، خوردن آووکادو می تواند انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند. این میوه سبز و شیری سفید حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که می تواند کلسترول بد را کاهش داده و کلسترول خوب را افزایش دهد. همچنین سرشار از فیبر است که به رفع حرکات روده کمک می کند.

نان سفید
اگر فردی بعد از شیمی درمانی دچار اسهال و حالت تهوع شود ، نان سفید یک انتخاب تغذیه ای خوب است. زیرا هضم آن آسان است. هنگامی که سیستم گوارشی مختل نمی شود ، توصیه می شود از غلات کامل استفاده کنید.
ماهی
توصیه می شود دو وعده ماهی در هفته برای تأمین امگا 3 مصرف کنید. ماهی سالمون ، ماهی تن و ساردین سرشار از امگا 3 هستند. امگا 3 به دلیل سلامت سلول های مغزی و ضد التهاب بسیار محدود شده است. امگا 3 به دلیل سلامت سلول های مغزی و ضد التهاب بسیار محدود شده است.
آخرین کلمه
شیمی درمانی می تواند عوارضی مانند خشکی دهان ، تغییر طعم ، خستگی ، زخم دهان ، تهوع و اسهال ایجاد کند. این عوارض جانبی می تواند بر کیفیت زندگی و تغذیه تأثیر بگذارد. دانستن تغذیه مناسب به حفظ سلامتی در طول شیمی درمانی کمک می کند توصیه می شود از مواد غذایی فوق در برنامه تغذیه در طول شیمی درمانی استفاده کنید.

مسئولیت تمام محتوای وب سایت بر عهده منبع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا