فیلم و هنر

درگذشت جلال پیشواییان قدیمی ترین بازیگر تلویزیون و سینما+ بیوگرافی


جلال پیشواییان بازیگر نقش منفی سینمای ایران درگذشت.

بر اساس گزارش ها عنوان؛ ساعاتی پیش خبری مبنی بر درگذشت این بازیگر سابق منتشر شد و در خبری دیگر تاریخ درگذشت این هنرمند دو روز پیش اعلام شد. از آنجایی که پیش از این اخباری در این باره منتشر و تکذیب شده بود، فعلا صحت این خبر را نمی توان تایید کرد زیرا وی در ایران زندگی نمی کند.

اما عبدالله علیخانی و رضا بانکی با تایید این خبر اعلام کردند که جلال پیشواییان صبح روز شنبه ۲۰ آذرماه در آلمان درگذشت.

رضا بانکی توضیح داد که این بازیگر مدتی است که بیمار بوده و خبر مرگ خود را از یکی دیگر از بستگان این بازیگر شنیده است.

جلال پیشواییان، متولد 1309، به عنوان یک بازیگر نامحبوب در فیلم‌های پیش از انقلاب دیده می‌شد.

به گزارش دایره المعارف سینمای ایران، او فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم «دختر گریان» به کارگردانی خسرو پرویزی و آثاری چون «اعتصاب» و «خداحافظ تهران» ساموئل خاچیکیان، «بیگانه بیا» آغاز کرد. «قیصر»، «رضا موتوری»، «داش آکل»، «بلوچ»، «خاک» (مسعود کیمیایی)، «خداحافظ رفیق» (امیر نادری)، «ستارخان» (علی حاتمی)، «صبح روز چهار» ساخته کامران شیردل، «صادق کارده» (ناصر تقوایی) و … ادامه داد.

این بازیگر با بازی در نقش «کریم آب منگل» در فیلم «قیصر» به شهرت رسید.

او با بازی در فیلم «خداحافظ تهران» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان به شهرت رسید و تا پایان سال 1390 بیش از 80 فیلم را بازی کرد.

پیشواییان با بازی در فیلم های «خط قرمز»، «سفیر» برای اولین بار در رویداد پس از تحول به عنوان اولین بازیگر جشنواره فیلم فجر شناخته شد.

«جنایت»، «اخراجی 2»، «زادبوم»، «بی پولی»، «جمله»، «چشم عقاب»، «گلدان»، «بقای بزرگ»، «خط مرگ»، «شام»، «گذر» هفته “”، “تجارت”، “تیغ و ابریشم” و غیره. از دیگر فیلم هایی بود که این بازیگر قدیمی در آن ایفای نقش کرد.

آخرین فیلم او در سال 1390 «تنها صدای باقی مانده» بود و این بازیگر پیش از این در سریال های «در هوا»، «خاطرات ناقص» و «کمربند بپوش» بازی کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا