سلامتی و پزشکی

درمان دارویی و گیاهی برای پیشگیری و درمان بی خوابی

تاریخ ارسال:

21 جولای 2021

اگر تا به حال بی خوابی را تجربه کرده اید ، می دانید که چقدر آزار دهنده است. این فقط در مورد دیر خوابیدن یا چند ساعت نخوابیدن نیست ، بلکه بی خوابی می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارد و فعالیت های روزمره شما را به طور جدی مختل کند. جالب است بدانید که بسیاری از داروهای گیاهی می توانند به بهبود شرایط و درمان قطعی بی خوابی کمک کنند. در ادامه این مقاله ، با استفاده از اطلاعات پزشکی ، قصد داریم انواع مختلف داروهای گیاهی برای استرس و بی خوابی را ارائه و بررسی کنیم. مراقب ژورنال پزشکی Apple Health باشید.

بی خوابی چیست؟
بی خوابی نوعی اختلال در مسیر طبیعی خواب فیزیولوژیکی است. وقتی فرد نتواند خوب بخوابد ، علائمی مانند خستگی روزانه ، بی حالی ، بی ثباتی عاطفی ، اختلال حافظه ، سرگیجه و تحریک پذیری را تجربه می کند. افراد مبتلا به اختلالات خواب می توانند مدت طولانی در رختخواب بیدار بمانند و خواب بی کیفیت باعث می شود بعد از خواب کمتر احساس استراحت کنند. سیگار کشیدن ، چرت های مکرر در طول روز ، افزایش سن ، کافئین بیش از حد ، افسردگی ، تغییرات محیطی مانند نور و صدا ، تغییر شغل ، اضطراب ، اختلالات خواب مانند کابوس ها ، راه رفتن در خواب ، درد ، اثرات دارویی و تکرر ادرار دلیل اصلی بی خوابی است. .
پنج گیاه آرامبخش و خواب آور برای جلوگیری و درمان بی خوابی
پنج گیاه زیر به عنوان مناسب ترین داروهای گیاهی برای کاهش خواب و بی خوابی در نظر گرفته می شوند:
سنبل الطیب یا سنبل الطیب
ریشه سنبل الطیب یا سنبل الطیب در تسکین اضطراب ، بی قراری عصبی و بی خوابی موثر است ، به همین دلیل از این گیاه برای درمان خانگی بی خوابی و استرس استفاده می شود. دلیل علمی تأثیر این گیاه آزاد شدن واسطه شیمیایی GABA (GABA) در مغز است که باعث آرامش می شود. در نتیجه ، می تواند بیشترین تأثیر را در بی خوابی ناشی از اضطراب و بی قراری داشته باشد.
گل گل
ساعت شنی یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی برای بی خوابی شبانه است. اثر آرام بخشی این گیاه سالهاست که در آلمان ثابت شده و در ترکیب با سنبل الطیب ، می تواند یک خواب عمیق و آرام داشته باشد. در یک مطالعه کیفیت چای ساعت شنی با چای دارونما مقایسه شد. شرکت کنندگان در این مطالعه هر نوع چای را به مدت یک هفته و یک ساعت قبل از خواب نوشیدند و بین نوشیدن دو نوع چای یک هفته فاصله وجود داشت.

اگرچه در پایان مطالعه ، محققان هیچ تفاوتی در خواب شرکت کنندگان بین هفته چای ساعت شنی و هفته چای دارونما پیدا نکردند ، اما خود شرکت کنندگان معتقد بودند که به طور متوسط ​​در ساعت شنی 5٪ بهتر و طولانی تر می خوابند. هفته
بادرنجبویه
ترکیب گیاه بادرنجبویه با سنبل الطیب می تواند اختلالات خواب مانند بی خوابی را کاهش دهد. علاوه بر این ، اثر آنتی اکسیدانی این گیاه بر روی کبد و اثر تقویت مغز آن بر حافظه به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است.
مالت (هاپ)
نوشیدنی های مالت مانند آبجو باعث کاهش اضطراب ، التهاب و بهبود کیفیت خواب می شوند.البته ، از آنجا که این نوع نوشیدنی ها دارای مقدار زیادی قند یا الکل هستند
بابونه
این گیاه سابقه طولانی در درمان بی خوابی دارد و بیشتر به صورت چای مصرف می شود. اثر ضد التهابی آن به تسکین مشکلات گوارشی ، تحریکات پوستی و گلودرد کمک می کند. بنابراین ، بابونه همچنین می تواند در بی خوابی ثانویه ناشی از بیماری های التهابی مثر باشد.
مکمل ملاتونین
ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی توسط غده صنوبری ترشح می شود و چرخه فیزیولوژیکی خواب و بیداری را کنترل می کند. نور بر ترشح آن تأثیر می گذارد و بدن به طور طبیعی در طول شب ملاتونین بیشتری آزاد می کند. به همین دلیل ، روشنایی داخل منزل ، مانند تلویزیون و تلفن های همراه ، می تواند باعث اختلال در خواب شود. مکمل ملاتونین می تواند باعث خواب آلودگی و کاهش دمای بدن شود و بدن را به خواب ببرد.
منیزیم
یکی از مواد معدنی حیاتی مورد نیاز بدن ، منیزیم است که باعث آرامش ، خواب و سلامت روان می شود. کمبود منیزیم می تواند باعث اضطراب ، اختلالات خواب ، بی قراری و اختلالات ریتم قلب شود. مطالعات نشان می دهد که منیزیم به شما کمک می کند خواب خوب ، کافی و سریع داشته باشید.
تئانین
این یک اسید آمینه است که دارای خواص ضد اضطراب است. در نتیجه ، به آرامش مغز قبل از خواب کمک می کند و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.
خواب آورهای بدون نسخه
داروهای زیادی از این دسته در بازار داروسازی وجود دارد که هر کدام عوارض خاص خود را دارند و بسته به وضعیت سلامتی و سن افراد باید به انتخاب آنها توجه ویژه ای شود.
داروهای حاوی دیفن هیدرامین شامل مارک های دارویی مانند Benadryl ، Tylenal PM ، Advil PM و Aleve PM است که به عنوان خواب آور در ترکیب با دیفن هیدرامین نیز استفاده می شود. دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین خواب آور است. عوارض جانبی شامل خواب آلودگی ، خشکی دهان ، دوبینی ، یبوست و احتباس ادرار است. علاوه بر این ، این داروها خطر اختلالات حرکتی را دارند که می تواند منجر به سقوط شود. بنابراین داروهای حاوی دیفن هیدرامین در افراد مسن توصیه نمی شود و از جمله داروهای پرخطر بالای 65 سال محسوب می شوند.
داروهایی که حاوی داکسی لامین هستند شامل مارک های خواب آور Nyquil و Unisom هستند. داکسی الامین نیز یک آنتی هیستامین خواب آور است و عوارض جانبی مشابه دیفن هیدرامین دارد. بنابراین ، خطر مصرف مارک های حاوی این ماده در افراد مسن باید در نظر گرفته شود.
توصیه می شود برای انتخاب داروهای گیاهی ، مکمل ها و داروهای خواب آور بدون نسخه و انتخاب نوع دارو یا مکمل با توجه به سن و شرایط جسمی خود با متخصصان مشورت کنید. درمان های بدون نسخه موقتی هستند و هرگز نباید برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته شوند.
منابع:
healthline.com
دکتر محبوبه مشایخی

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا