سلامتی و پزشکی

درمان خانگی کیست تخمدان در زنان + راهکارهای تغذیه ای

تاریخ ارسال:

13 جولای 2021

کیست تخمدان زن یکی از رایج ترین مشکلات پزشکی است و ممکن است نگرانی زیادی ایجاد کند. رژیم غذایی یک عامل تعیین کننده در خطر ابتلا به کیست تخمدان در زنان است. برخی از غذاها می توانند کیست تخمدان را کوچک یا مانع شوند و غذاهایی که برای کیست مضر هستند می توانند به رشد و گسترش آن کمک کنند. با توجه به آخرین اطلاعات پزشکی ، لطفاً این مقاله را در مجله Medical Health Apple دنبال کنید تا بدانید چه عواملی باعث کیست تخمدان می شود و چه غذاهایی می توانند از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

کیست تخمدان چیست؟
کیست تخمدان کیسه های پر از مایعی است که در قسمت بیرونی آندومتر قرار دارد و بیشتر آنها معمولاً بی خطر هستند و هیچ گونه درد و علامتی ندارند. با این حال ، برخی از کیست های تخمدان ممکن است با علائم دردناکی همراه باشد و در زندگی طبیعی فرد تداخل ایجاد کند. بنابراین ، در صورت مشاهده علائم کیست تخمدان ، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد ، استراتژی های تغذیه ای یا دارویی برای کاهش علائم توصیه می شود. جراحی و استفاده از قرص های ضد بارداری ممکن است فقط در موارد شدید و زمانی که کیست به سرعت در حال رشد است منطقی باشد.

سبک زندگی و رژیم غذایی نقش مهمی در شدت علائم کیست تخمدان دارند. درک اینکه کدام غذاها برای کیست مضر هستند و چه عواملی باعث خوردن کیست تخمدان می شوند برای مبارزه با این بیماری ضروری است. سپس با حذف مواد غذایی مضر برای کیست تخمدان از رژیم غذایی می توان علائم را کاهش داد. از طرف دیگر ، برخی از غذاها با جلوگیری از تشکیل کیست یا کوچک شدن کیست های قبلی ، در درمان کیست تخمدان بسیار موثر هستند.
کیست تخمدان در زنان بسیار شایع است. کیست های متعدد به طور طبیعی هر چرخه قاعدگی را تشکیل می دهند ، که ممکن است با درد جزئی در شکم یا لگن همراه باشد. کیست تخمدان معمولاً پس از مدتی به خودی خود از بین می رود و در طی آن روش هایی برای کاهش علائم آنها وجود دارد. تغییرات رژیم غذایی یکی از موثرترین راههای کنترل و کنترل علائم بیماری کیست تخمدان است.
کدام غذاها برای کیست تخمدان مضر هستند؟
رژیم های خاص خطر کیست تخمدان را افزایش می دهند و همچنین می توانند علائم را تشدید کنند. اگرچه تحقیقات بیشتری برای بررسی رابطه بین غذا و بیماری کیست تخمدان لازم است ، اما بعنوان برخی مواد غذایی مضر برای کیست شناخته شده اند. اولین قدم در تغییر رژیم غذایی این است که بفهمید کدام غذاها برای کیست مضر هستند و چه عواملی باعث خوردن کیست تخمدان می شوند.
غذاهای حاوی چربی های ترانس
مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد چربی های ترانس ارتباط مستقیمی با تشکیل کیست تخمدان دارد. چربی های ترانس در غذاهای فرآوری شده ، سرخ شده و فرآوری شده به وفور یافت می شود. این غذاها برای کیست تخمدان مضر محسوب می شوند ، توصیه می شود برای درمان این بیماری مصرف آنها را متوقف یا کاهش دهید. بنابراین سعی کنید غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده ، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.غذای بدون گلوتن
ماده غذایی دیگری که برای کیست تخمدان مضر است ، گلوتن است که در غذاهای سرد مانند گندم و جو وجود دارد. مطالعات نشان داده است که حذف گلوتن از رژیم غذایی می تواند درد زنان مبتلا به کیست تخمدان را کاهش دهد. آرد گندم حاوی گلوتن است و برای تهیه رشته ، نان و شیرینی استفاده می شود. به عنوان مثال ، رشته و ماکارونی تهیه شده از آرد گندم باید از رژیم غذایی حذف شوند. در عوض می توان این غذاها را با ماکارونی تهیه شده از آرد سویا یا عدس جایگزین کرد.
غذاهای مبتلا به اوریون
Fodmaps یا FODMAP گروهی از کربوهیدرات ها است که در بسیاری از غذاها از جمله برخی غلات ، حبوبات ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی یافت می شود. مطالعات نشان داده است که کاهش مصرف غذا در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر و بیماری کیست تخمدان بسیار مثر است.
غذاهای تحریک کننده و التهابی
برخی از غذاهایی که هورمون های بدن را تنظیم می کنند ، به ویژه استروژن ، این مشکل را برای زنان مبتلا به کیست تخمدان دشوارتر می کند. علاوه بر این ، برخی از غذاها التهابی هستند که می توانند منجر به پیشرفت بیماری و علائم دردناک تری شوند. الکل ، کافئین ، گلوتن ، گوشت قرمز و چربی اشباع همگی غذاهای تحریک کننده و التهابی هستند. بهتر است از خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده که می تواند باعث افزایش التهاب و مقاومت به انسولین در بدن شود ، خودداری کنید. نان سفید ، بیسکویت ، دسر و هر محصولی که با آرد سفید تهیه شود همه این کربوهیدرات های تصفیه شده هستند.

شکر همچنین با افزایش مقاومت به انسولین می تواند کیست تخمدان را تشدید کند و یک ماده غذایی مضر برای کیست تخمدان است. شکر یکی از کربوهیدرات های مضر فرآوری شده است و توصیه می شود تا حد ممکن از مصرف آن خودداری کنید. شکر در انواع مواد غذایی از جمله کربوهیدرات ها (مانند نان و ماکارونی) و نوشیدنی ها (مانند نوشابه و آب میوه های صنعتی) یافت می شود. فروکتوز و گلوکز منابع سالم کربوهیدرات شیرین نسبت به قند هستند.
چه غذایی برای کیست تخمدان مفید است؟
پس از بررسی اینکه کدام غذاها برای کیست تخمدان مضر هستند ، نوبت به تعیین غذاهای جایگزین و مفید می رسد. غذاهای سالم برای کیست تخمدان به تنظیم سطح هورمون ها کمک می کند ، در نتیجه علائم بیماری را کاهش می دهد.
غذای فیبر دار
دلیل اصلی تشکیل کیست تخمدان استروژن است که در تقسیم و تکثیر سلولهای جداری رحمی و سلولهای تخمدان نقش عمده ای دارد. رژیم غذایی با فیبر بالا باعث کاهش جذب مجدد استروژن در بدن می شود و به تنظیم سطح هورمون کمک می کند. به همین دلیل ، میوه ها و سبزیجات بهترین منابع فیبر هستند. علاوه بر این ، مصرف دانه های غنی از فیبر مانند بذر کتان به همراه سالاد و سوپ های کاهش وزن نیز مفید است. غذاهای سرشار از فیبر همچنین می توانند با کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون به زنان مبتلا به کیست تخمدان کمک کنند.
غذای بدون پروتئین
غذاهای کم پروتئین بسیار مقوی هستند و به حفظ تعادل وزن و تنظیم سطح هورمون کمک می کنند. اگرچه منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی فیبر لازم را تأمین نمی کنند ، اما برای زنان مبتلا به کیست تخمدان گزینه مناسبی برای رژیم غذایی است.غذاهای حاوی امگا 3
امگا 3 به کنترل اختلالات هورمونی در بیماری کیست تخمدان کمک می کند. ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ساردین گزینه های خوبی برای به حداکثر رساندن جذب اسید چرب امگا 3 هستند. دانه های کتان حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز می توانند به طور موثری سطح آندروژن را کاهش دهند.
غذای ضد التهاب
غذاهای ضدالتهاب تأثیر مثبتی در کاهش درد ناشی از کیست تخمدان دارند. برخی از غذاها و ادویه جات ضد التهاب شامل گوجه فرنگی ، زردچوبه ، کلم پیچ ، روغن زیتون و بادام است. علاوه بر این ، چای بابونه اثر آرام بخشی و تسکین دهنده ای دارد که می تواند به طور موثری درد و علائم کیست تخمدان را کاهش دهد.
انواع ویتامین ها و مواد معدنی
بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ، که معمولاً در سبزیجات و مکمل ها یافت می شوند ، برای درمان کیست تخمدان و کاهش علائم آن مهم هستند. ویتامین های A و E خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و برای پیشگیری یا درمان بیماران مبتلا به کیست تخمدان توصیه می شود. ویتامین A به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند نخود فرنگی ، اسفناج ، هویج ، کلم پیچ ، کلم بروکلی ، تخم مرغ و سیب زمینی شیرین یافت می شود.
علاوه بر این ، مصرف قرص های ویتامین E برای درمان کیست تخمدان نیز تأثیر مثبتی دارد. قرص های ویتامین E که برای درمان کیست تخمدان استفاده می شود ، بدن را در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. علاوه بر قرص های ویتامین E برای درمان کیست تخمدان ، غذاهای غنی از منیزیم مانند موز و بادام و مواد مغذی غنی از سلنیوم مانند آجیل و جو نیز استفاده می شود.
کلمات اخر
در این مقاله کیست تخمدان چیست و چه غذاهایی برای کیست مضر هستند. هنگامی که دانستید کدام غذاها برای کیست تخمدان مضر هستند ، باید غذاهای سالم را جایگزین آنها کنید. با انتخاب رژیم غذایی مناسب می توانید علائم کیست تخمدان را کاهش داده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید. تغییر رژیم غذایی و پیروی از استراتژی های توصیه شده تحت نظارت پزشک نقش مهمی در کنترل بیماری کیست تخمدان دارد.
منبع:
اخبار پزشکی امروز
lybrate.com
1
سلامتی. com2
Timesofindia.indiatimes.com

منبع اصلی مسئولیت کلیه محتوای وب سایت را بر عهده دارد و بانک مشاغل اینفوجاب مسئولیتی در قبال مطالب آن ندارد.

دکمه بازگشت به بالا