سلامتی و پزشکی

خواص دانه چیا؛ اگر می‌خواهید چاق بمانید این دمنوش دانه چیا برای چاقی را نخورید!

آیا از خواص دانه های چیا اطلاع دارید؟ دانه های چیا به سلامت قلب کمک می کنند و علاوه بر مزایای دیگر ، به کاهش وزن نیز کمک می کنند. بنابراین دریغ نکنید که آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. دانه های چیا فواید بیشماری دارند. آنها منابع عالی فیبر ، آنتی اکسیدان ها ، کلسیم ، منیزیم ، روی و فسفات هستند. در این مقاله اطلاعات پزشکی ، برخی از فواید دانه چیا را به شما معرفی می کنیم. این مزایا مطمئناً شما را ترغیب می کند که دانه های چیا را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

خواص دانه های چیا
به گفته انجمن تغذیه آمریکا ، دانه های چیا به دلایل زیر برای بدن مفید هستند:

آنها حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز یا چنار هستند.
علاوه بر این ، این دانه ها پروتئین بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.
این دانه ها دو برابر فیبر جو دوسر دارند.
این دانه ها سه برابر بیشتر از عدس و اسفناج آهن دارند.
آنها همچنین سه برابر آنتی اکسیدان بیشتر از زغال اخته دارند.
کلسیم دانه های چیا پنج برابر شیر است.

1- خواص دانه چیا برای کاهش وزن:
دانه های چیا به تسریع متابولیسم و ​​سوزاندن چربی کمک می کند. دانه های چیا وقتی با آب لیمو ترکیب شوند ، بدن را تمیز کرده و با یبوست مبارزه می کنند. خواص دانه های چیا برای کاهش وزن در تحقیقات علمی ثابت شده است. در اینجا یک روش بسیار ساده و م toثر برای استفاده از دانه های چیا برای کاهش وزن آمده است:
جزء:

1 قاشق غذاخوری دانه چیا (5 گرم)
یک فنجان آب گرم (200 گرم)
1 لیمو (100 گرم)

آماده سازی:

ابتدا آب را به دو فنجان تقسیم کرده و دانه های چیا را در یکی از آنها فرو کنید.
بگذارید دانه ها حداقل 40 دقیقه خیس بخورند (این مخلوط باید به طور قابل توجهی متراکم تر باشد).
بعد از 40 دقیقه ، آب لیمو را بردارید و آن را در یک فنجان آب دیگر بریزید.
دو مایع را با هم مخلوط کرده و مخلوط کنید تا یکدست شود.

برای استفاده از خواص شربت برای کاهش وزن ، سعی کنید این دستور غذا را با معده خالی بنوشید.
بیشتر بدانید: بهترین راه ها برای جلوگیری از چاقی

این دانه ها منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به حفظ عملکرد مناسب سیستم گردش خون کمک می کند.

این دانه ها همچنین به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کنند.
علاوه بر این ، آنها خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن را کاهش می دهند.
این دانه ها همچنین خطر عوارض جانبی روی سیستم عصبی را کاهش می دهند.

2- تأمین سطح بالایی از انرژی:
با خوردن دانه های چیا می توانید مقدار مناسب کربوهیدراتهای پیچیده را برای بدن خود تامین کنید. این مواد مغذی بدن شما را برای مدت طولانی تامین می کند.
اگر تا به حال کمبود انرژی را تجربه کرده اید و معمولاً خیلی زود خسته می شوید ، افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی شما می تواند ایده خوبی باشد. همچنین ، اگر در طول روز ورزش می کنید یا به طور معمول بسیار فعال هستید ، دانه های چیا به شما در افزایش استقامت کمک می کند.
3- خواص دانه چیا و درد مفاصل:
از آنجا که دانه های چیا آنتی اکسیدان های عالی هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، به تسکین درد آرتروز کمک می کنند.
در عین حال ، به دلیل سطح بالای روی و مس ، تولید کلاژن را تحریک می کند. به همین دلیل است که دانه های چیا به عملکرد صحیح مفاصل کمک می کنند. همچنین خطر ابتلا به آرتروز ، آرتریت و مشکلات دررفتگی استخوان یا مفصل را کاهش می دهد.4- حجم عضلات:
دانه های چیا یک ماده مغذی توصیه شده برای افزایش حجم ماهیچه ها هستند زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر ، امگا 3 ، امگا 6 و امگا 9 هستند.
در عین حال ، آنها یک اثر بازسازی کننده و شفابخش دارند که برای تمرینات با شدت بالا بسیار مفید است.
5- آبرسانی به بدن:
این دانه ها می توانند 10 تا 12 برابر وزن خود در آب جذب کنند. بنابراین ، خوردن آنها به حفظ تعادل الکترولیت ها کمک می کند و بدن را برای مدت طولانی تری هیدراته نگه می دارد.
6- خواص دانه چیا با عسل برای تقویت روحیه:
این دانه ها سرشار از تریپتوفان هستند. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری برای تولید سروتونین است که معمولاً به عنوان هورمون شادی شناخته می شود.
در نتیجه ، خوردن دانه های چیا می تواند به تنظیم خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی و اضطراب کمک کند. سعی کنید قبل از خواب شربت و عسل دانه چیا بنوشید تا کیفیت خواب شما بهبود یابد.
7- با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه کنید:
سطوح بالای آنتی اکسیدان ها در دانه های چیا به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. همچنین از بروز علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری می کند.

خواص دانه چیا برای پوست
یکی از مهمترین کاربردهای دانه چیا افزایش سلامت پوست است. در اینجا مزایای این دانه های تغذیه کننده پوست آورده شده است:
8- جلوگیری از پیری زودرس پوست:
به لطف آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا ، این دانه ها ترمیم پوست را تسریع کرده و خطر آسیب بیشتر را کاهش می دهند.
دانه های چیا با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ، به همین دلیل است که شما باید آنها را برای کاهش سرعت پیری سلولی و پاکسازی بدن مصرف کنید.
9- خواص دانه چیا برای تسکین التهاب پوست:
بیشتر مشکلات پوستی ناشی از نوعی التهاب پوستی است. دانه های چیا دارای خواص خنک کنندگی هستند که می توانند به تسکین التهاب و حفظ سلامتی و آرامش کمک کنند.
10- سد پوستی را تقویت می کند:
داشتن یک سد پوستی قوی برای محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی و به حداقل رساندن احتمال آکنه و آسیب UV بسیار مهم است. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به تقویت این سد و محافظت از آن در برابر آسیب های محیطی کمک می کند.
11- افزایش درخشندگی پوست:
یکی از مهمترین خواص دانه های چیا برای پوست خواص درخشندگی آن است. دانه های چیا سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، آهن و پتاسیم هستند و مصرف منظم آنها می تواند به افزایش درخشندگی و قابلیت ارتجاعی پوست کمک کرده و باعث درخشندگی کامل آن شود.
بیشتر بخوانید: آیا مصرف ویتامین ها و مکمل ها به رشد مو کمک می کند؟
12- آبرسانی به پوست:
همانطور که قبلاً ذکر شد ، دانه های چیا می توانند حاوی مقدار زیادی آب باشند و بنابراین می توانند یک غذای بسیار آبرسان به رژیم غذایی شما اضافه کنند. هیدراتاسیون کلید حفظ سلامت پوست است و دانه های چیا می تواند بسیار مفید باشد.

خواص دانه چیا برای مو
اگر می خواهید موهای براق و پرپشتی داشته باشید ، حتما این دانه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر تازه در حال خوردن دانه های چیا هستید ، سعی کنید مقدار کمی را شروع کرده و به تدریج میزان مصرف خود را افزایش دهید. بیایید نگاهی به فواید دانه چیا برای سلامتی بیندازیم.13- تقویت مو:
دانه های چیا علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ، سرشار از پروتئین (l-lysine) و فسفر هستند که هر دو فولیکول های مو را تقویت کرده و خطر شکستن و ریزش موها را کاهش می دهند.
14- خواص دانه چیا برای رشد مو:
سطوح بالای اسیدهای آمینه ضروری به افزایش سلامت پوست سر از داخل ، جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو کمک می کند.
15- افزایش کشش:
وقتی دانه های چیا به ماسک مو یا سایر داروهای خانگی اضافه می شوند ، بافت ژل مانند آنها نرم کننده عالی است. این مرواریدها می توانند به افزایش کشسانی موها کمک کرده و موهای خشن و خشک را ابریشمی و صاف کنند.
16- درخشندگی به موها اضافه کنید:
دانه های چیا سرشار از روی هستند. این ماده مغذی نقش مهمی در بهبود توانایی تارهای مو برای محافظت از خود در برابر آسیب های محیطی (به ویژه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش) دارد. همچنین می تواند منجر به تولید سلول های جدید و سالم مو شود ، با بافتی بهبود یافته و درخشندگی بالا!
17- خواص دانه چیا برای مو و جلوگیری از نازک شدن:
یکی دیگر از مواد مغذی ضروری که در دانه های چیا فراوان است مس است. این ماده به دلیل افزایش گردش خون در پوست سر و جلوگیری از نازک شدن موها شناخته شده است.
بیشتر بخوانید: پیشگیری و درمان ریزش موی آندروژنیک یا ارثی
نحوه مصرف دانه های چیا
علاوه بر خوردن دانه های چیا با معده خالی ، می توانید آنها را در هر زمان از روز بخورید و به غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید.
دانه های چیا را با غذاهای زیر ترکیب کنید:

ماست
شیر نر
شیرینی
سالاد
غلات
محصولات پخته شده

لازم به ذکر است که شما نباید مقادیر زیادی از این دانه ها را مصرف کنید. حداکثر دو قاشق غذا خوری در طول روز کافی است. این مصرف روزانه می تواند به کاهش خطر مشکلات گوارشی و شریانی و همچنین عدم تعادل قند خون کمک کند. ما به شما توصیه می کنیم از خواص دانه های چیا برای کاهش وزن غافل نشوید و حداقل سه بار در هفته از آنها استفاده کنید.
اگر سرما خورده اید و نمی توانید دانه های چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، سعی کنید آنها را با عسل مصرف کنید. دانه های چیا دارای خواص مضاعف عسل هستند و حافظه را تقویت می کنند.
منابع: اخبار پزشکی ، خودی ، سلامت ، مراحل بهداشتی ، زیبا

مسئولیت کلیه مطالب موجود در سایت بر عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا