فیلم و هنر

جزییات درگذشت پرتو کرمانشاهی شاعر معاصر


به گزارش تیتربرتر علی اشرف نوبتی ششم مهر ۱۳۱۰ در کرمانشاه متولد شد و امروز (پنجم بهمن) در سن ۹۰ سالگی درگذشت. هرتو هم به زبان فارسی و هم به زبان کردی شعر می‌گفت و مجموعه اشعار او در کتابی به نام کوچه غوچه.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به درگذشت علی اشرف نوبتی شاعر کرمانشاهی در سحرگاه امروز (ب ر ن ز شاعر نامدار اعلام نشده است.

پرتو کرمانشاهی “سعدی معاصر”

پرتو کرمانشاهی
پرتو کرمانشاهی “سعدی معاصر”

بهرام فاضلی، با تسلیت درگذشت این شاعر کرمانشاهی به جامعه فرهنگ و هنر استان و شکر گفت:

وی افزود: طی تماس تلفنی که با خانواده ایشان داشته ایم، با توجه به اینکه برخی از بستگان و اعضای خانواده شان در استان های دیگر ساکن هستند، زمان مراسم تشییع و تدفین به شکست و زمان دقیق آن بعد از اعلام می شود.

فاضلی با اشاره به آمادگی دفن این شاعر برجسته در قطعه هنرمندان آرامستان کرمانشاه گفت: ظاهرا برای ایشان قبری ار دب کرمانشاه دفن شود، اما برای تدفین نام آشنا در قامت هنرمندان این شاعر را داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه از علی اشرف نوبتی ملقب به «پرتو کرمانشاهی» به عنوان سعدی معاصر یاد کرد و افزود: پرتو کرمانشاهی یکی از استوانه های شعر معاصر کشور می شود.

ی افزود: این شاعر نامدار هم به زبان فارسی و هم به زبان کردی اشعار بسیار سروده

فاضلی گفت: اشعار این شاعر تنها در کتاب های ایشان خلاصه نمی شود و از این اشعار درمیان مردم ساری می شود.

بیوگرافی پرتو کرمانشاهی

بیوگرافی پرتو کرمانشاهی
بیوگرافی پرتو کرمانشاهی

علی اشرف نوبتی (زادهٔ ۶ مهر ۱۳۱۰، کرمانشاه)، متخلص به پرتو کرمانشاهی، شاعر کرتو کرمانشاهی در ۶ مهر ۱۳۱۰ در کرمانشاه به دنیا آمد. پدربزرگ پدریش از مردم بختیاری بود که در زمان حکومت بهرام میرزاالدوله در سال 1833 (میلادی) به اجبار به کرمانشاه کوچنده شدند زبان کردی را از پدربزرگ مادریش آموخت و او را به همراه برادر بزرگترش، از مشوقان و راهنمایان خود در ادبیات، در دوران کودکی. ودکی دانسته است. شعر غزل کردی کلهری بوسیله این شاعر شهیر شکوفا شده است.

استاد پرتو کرمانشاهی 6 مهر سال 1310 در شهر کرمانشاه دیده به جهان گشود پس تحصیلات مقدماتی به کار آزاد شد، ولی ذوق ادبی و هنری اش بالا بود در ساعات فراغت انجمن ها میرفت و به سرودن شعر میپرداخت.

سبک هندی را در مکتب صائب و کلیم مردم آموخته است، پدربزرگ «پرتو»

پرتو زبان کردی را از مادرش آموخت و باید به زبان مادری اش کردی کرمانشاهی است و با این که هم اکنون در دهه 90 سیر می کند از حافظه بسیار قوی زندگی می کند، که همین موضوع باعث شده است که زبان و اعجازهای ادبی اش بسیار دلنشین باشد. باشد.

زندگی هنری پرتو کرمانشاهی

زندگی هنری پرتو کرمانشاهی
زندگی هنری پرتو کرمانشاهی

پرتو در اشعارش بسیار نازک اندیش است و غزلیاتش در کتابی به نام کوچه باغی ها برای اولین بار در سال 1377 توسط محمدعلی سلطانی، انتشارات سها به چاپ رسید و به علت استقبال زیاد در سال 1389 به چاپ سوم و در سال 96 به چاپ چهارم رسید. .

اما چیزی که پرتو را از تمام شاعران کرمانشاهی هم عصر خودش متمایز می‌کند اشعار کردی پرتو است که باعث شده است. سعدی کردی سخن بنامند. تسلط به کردی و خوش نشستن کلمات و لغات در اشعار کردیش حیرت انگیز و بدون مثال است.

پرتو، شعر کردی با گویش جنوبی یا کرمانشاهی یا کلهری را در غزل به اوج می رساند، به طوری که وقتی مخاطب می شنود برای اولین بار، غیر ممکن است که حس زیبا اندیشی اش حرکت نمی کند.

رتو در کنار استاد بهزاد که متأسفانه به نامعلوم اشعار کردی اش به چاپ نرسیده گویش کردی جنوبی را به اوج. رتو در زمینه اشعار کردی موفق شده است سرایش شعر کردی بر وزن عروضی به لحاظ زبانی نیز فلوس زبانی را حفر کند و زن ر.

در آخر کتاب کوچه باغی ها غزل کردی بسیار زیبا و انگیزه ارمنی دارد که توسط خوانندگان زیادی خاطره شده است، شعر ارمنی استاد پرتو توسط برخی استادان مورد نقد قرار گرفته است و خیلی ها این شعر را در زمستان قرار داده اند. اخوان ثالث دانسته اند.

فرودگاه ها:

دیوان اشعار پرتو کرمانشاهی

دیوان اشعار پرتو کرمانشاهی
دیوان اشعار پرتو کرمانشاهی

دیوان اشعار پرتو مثل گلستانی خوشبوست که مخاطب در بو کردن گل ها سردرگمی می شود، هه.

در انتهای کتاب اشعاری با لهجه فارسی کرمانشاهی سروده شده است که با تمام بی قاعدگی این زبان اشعار آنقدر زیبا هستند. در این عملیات به کار بردن لغات کردی در فارسی کرمانشاهی کاملاً شد و ملموس است و همین استاد پرتو شاید نزدیک ترین دوست استاد بزرگ یدالله بهزاد کرمانشاهی بوده و به گفته خودش ۵۰ سال دوستی با بهزاد

استاد بهزاد در یک شعر کردی بسیار زیبا که مخاطبش پرتو است، با پرتو سخنی گفته است که متأسفانه به چاپ نرسیده است. استاد پرتو برعکس آن که تاثیرات شناختی در پیری انسان را کم حوصله و عصبی می کند، بسیار متواضع و فروتن است.

اگر کسی بخواهد به تفاوت میان کردی کرمانشاهی یا کردی کلهر، یا با هر لهجه و گویش دیگر کردی که در استان کرمانه است.

سروده های کردی پرتو، ویژگی کردی کرمانشاهی را در خواهد یافت و برایش مبرهن خواهد بود.

پرتو در انتقال اندیشه و احساس استادی کم نظیر است، منتهی در اشعار کردی و فارسی کرمانشاهی اش احساس و اندیشه را بر بال زبان و واژگان می نشاند، که برای مخاطبان همشهری اش تداعی حال و هوای دلخواه و خاطرات از یاد رفتن می کند.

زبان شعر پرتو ساده است و همه فهم، اما ساده اش به این معنی نیست که آسان هم باشد، این شیوه سهل و ممتنع یا آسان نما در سروده های دو تن دیگر نیز دیده می شود، احمد عزیزی و کیومرث قصری، این شیوه است. هه هر سخن دان خرد ورزی می پسندد، سخنی که عوام پذیرند و خواص بر او خرده نگیرند.

اشعار پرتو کرمانشاهی

اشعار پرتو کرمانشاهی
اشعار پرتو کرمانشاهی

شعر نخست:

ون حبابی دیده وا شد در دریای هیچ

عمر بگذشت ای دریغا بر سر سودای هیچ

در میان جنگلی از آهن و دود وغبار

شهر هیچستان ما را بین و این غوغای هیچ

جعبه شهر فرنگ است وبه هر سازی در آن

صورتک هایی که می خندند برسیمای هیچ

بر سر آمال خود بی دست وپایان پایمال

وانکه را دست است و پا بنهاده بر سودای هیچ

مهر بی مهری نهاده بر جبین ها داغ ها

در فسون لفظ ها پنهان شده معنای هیچ

خسته از نیرنگ وافسون چشم ها وگوش ها

خیلی دوستت دارم خیلی دوستت دارم خیلی دوستت دارم

بی باران گر همه در دانه داری زینار

جز گل حسرت نخواهی چید از این صحرای هیچ

شمع من مستانه می رقصی در آغوش نسیم

باش تا از روزنی سر بر کند فردای هیچ

خود گریزی خسته ام آیا پناهی مانده است

ای کدامین کوچه ی متروک و ای دنیای هیچ

شعر ما پرتو در این آشفته بازار ریا

مو شو تشریفی است کاویزند بر بالای هیچ

شعر دوم:

فتی خدا نخواست نگفتی چرا نخواست

ماهم نخواستیم، خدا خواست یا نخواست

شما باید وارد این سایت شوید

مهمان ما نصیب ز خوان قضا خواست

اه آناه نکشت

ای مدعی الهه معنی تو را خواست

کشتی شکسته ای که به طوفان عنان سپرد

پرتو هدایت از مدد ناخدا خواست

منچه دیگران میخوانند:

نویسنده: علیرضا یوسفی

دکمه بازگشت به بالا