سلامتی و پزشکی

تزریق زیر جلدی چیست؟ آموزش نحوه انجام تزریق زیر جلدی

نحوه انجام تزریق زیر جلدی

چگونه تزریق زیر جلدی انجام دهیم؟ تزریق زیر جلدی (تزریق زیر جلدی) یک روش آسان برای استفاده از داروهای ارزان قیمت است. این روش به ویژه برای داروهایی مانند انسولین که سرعت جذب پایینی دارند مناسب است. در این مقاله شما را با نحوه عملکرد آن آشنا می کنیم. تزریق زیر جلدی یک اتفاق رایج در دنیای پزشکی است. زیرا بیماران می توانند به تنهایی از آن استفاده کنند (مانند تزریق انسولین در بیماران دیابتی). در این مقاله از اطلاعات پزشکی مجله اپل، نگاهی به این تزریق می اندازیم.

چگونه تزریق زیر جلدی انجام دهیم؟

تزریق زیر جلدی به بافت زیر جلدی تزریق می شود. به عبارت دیگر در این نوع تزریق، سوزن وارد لایه چربی می شود که بین پوست و عضله می بینیم. این چربی دارای رگ های خونی کوچکی است، بنابراین برای مصرف مقادیر کم دارو مناسب است.

علاوه بر این، متخصصان توصیه می کنند که داروهای مصرفی باید ملایم و منظم باشند. اگرچه استفاده از این روش تزریق زیر جلدی آسان است، اما نکاتی در مورد این نوع تزریق وجود دارد. اگر می خواهید بدانید که چگونه یک تزریق زیر جلدی انجام دهید، خوب است ابتدا بدانید که آن تزریق چیست و کجا می توان آن را انجام داد.

نحوه انجام تزریق زیر جلدی

تزریق زیر جلدی چیست؟

تزریق زیر جلدی اغلب با تزریق داخل جلدی ترکیب می شود. مورد دوم تزریقی است که در آن سوزن فقط در درم (لایه میانی پوست) نفوذ می کند.

این روش تزریق زیر جلدی نیز مانند نوع زیر جلدی با نتایج آهسته و پویا مناسب است. تفاوت این دو در عمق و زاویه ورود سوزن است. در نوع داخل پوستی، سوزن با زاویه 10 درجه (در اطراف پوست) وارد می شود.

اما تزریق زیر جلدی نوعی تزریق است که در آن سوزن وارد بافت زیر جلدی می شود. ما این سلول را بین پوست و لایه ماهیچه می بینیم. به این چربی چربی چربی نیز می گویند.

متخصصان از این بخش برای استفاده از دارو در یک کتابچه استفاده می کنند. در واقع، معمولاً کمتر از 1 میلی لیتر است، اگرچه گاهی اوقات می تواند به 2 میلی لیتر برسد. از آنجایی که این سلول رگ های خونی کمی دارد، بدن قادر است به تدریج تمام داروها را از آن ناحیه جذب کند.

این یکی از تفاوت های عمده در مقایسه این نوع تزریق با تزریق داخل وریدی است. تزریق داخل وریدی اثر سریع تری دارد. تزریق زیر جلدی نیز ساده تر و آسان تر برای استفاده است. یکی از کاربردهای عمده تزریق زیر جلدی داروهایی است که افراد نمی توانند به صورت خوراکی مصرف کنند.

تزریق انسولین نمونه بارز تزریق زیر جلدی است. هر بیمار نحوه تزریق انسولین را در خانه یاد می گیرد.

    تزریق زیر جلدی

توصیه هایی که باید قبل از تزریق زیر جلدی در نظر گرفته شود

قبل از تزریق زیر جلدی، باید به چند نکته توجه داشت. به عنوان مثال، مواد محرک یا محرک نباید تزریق شوند زیرا می توانند باعث آبسه یا حتی نکروز بافت شوند.

برخلاف سایر تزریق‌ها، پس از وارد کردن سوزن، باید هوا را به داخل ریه‌ها استنشاق کنید. این وضعیتی است که اغلب به بررسی قرار گرفتن سوزن تزریق داخل وریدی در محل مناسب کمک می کند. با این حال، این تزریق می تواند باعث کبودی شود.

علاوه بر این، کارشناسان توصیه می کنند که محل تزریق اسپری نشود. زیرا ماساژ می تواند به بدن کمک کند دارو را سریعتر جذب کند، چیزی که ما در اینجا دوست نداریم.

در صورت نیاز به تزریق منظم زیر جلدی، بهتر است محل تزریق را تغییر دهید. به عنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت باید به طور مرتب محل تزریق انسولین خود را تغییر دهند. به این ترتیب می توان از صدمات جلوگیری کرد.

محل تزریق باید چند اینچ از هم فاصله داشته باشد. توصیه ما این است که برای تغییر محل تزریق انسولین، تزریق را به صورت دورانی انجام دهید.

    تزریق زیر جلدی

مواد لازم برای تزریق زیر جلدی

برای تزریق زیر جلدی به ابزارهای مختلفی نیاز خواهید داشت. اولین مورد سرنگ است. سرنگ از سه قسمت سوزن، مخزن و پیستون تشکیل شده است. سوزن قسمتی است که باید وارد پوست شود، اما ظرف محل قرار دادن دارو است. پیستون به خارج کردن دارو از سرنگ کمک می کند.

سرنگ ها ممکن است کمی متفاوت باشند، اما هر کدام یک یادداشت دارند که به شما کمک می کند تعیین کنید که چند اونس (یا واحد بین المللی) آب مصرف می کنید.

برای انجام تزریق زیر جلدی، باید هر بار از یک سوزن جدید استفاده کنید. باید با اندازه سوزن مطابقت داشته باشد. بهتر است هنگام دست زدن به سوزن یا سرنگ از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید زیرا خطر عفونت را کاهش می دهد.

کارشناسان توصیه می کنند که یک پارچه استریل در خانه برای نگهداری تمام مواد تشکیل دهنده داشته باشید. مصرف الکل یا الکل نیز خوب است.

نحوه انجام تزریق زیر جلدی

فاصله سوزن چقدر باید باشد؟

تزریق زیر جلدی باید در عمق و زاویه باشد. می توانید آن را در زاویه 90 درجه (عمودی) یا 45 درجه قرار دهید. تا حد امکان باید در زاویه 90 درجه استفاده شود و برای مناطق یا افراد کم چربی باید با زاویه 45 درجه تزریق شود.

به یاد داشته باشید که همیشه نیازی به تمیز کردن پوست قبل از تزریق ندارید. اگر پوست به وضوح کثیف است.

سرنگ باید قبل از عمل آماده شود. باید آن را با دست بزرگ خود (بین شست و سبابه) بگیرید. از یک طرف، باید بخشی از پوست را که می خواهید تزریق کنید، دریافت کنید.

همچنین باید سوزن را با کمی فشار وارد پوست کنید. وقتی کاملا جذب شد، پیستون را فشار دهید تا دارو وارد بدن شما شود. پس از آن باید سوزن را با همان زاویه ای که روی پوست می گذارید از روی پوست خارج کنید.

پس از این فرآیند می توانید دست دیگر را از روی پوست جدا کنید. ممکن است در محل تزریق خونریزی وجود داشته باشد. در این صورت مقدار کمی پنبه بمالید یا می توانید از گاز استفاده کنید.

برخی از روش هایی که نیاز به بی حسی موضعی دارند از تزریق زیر جلدی برای بیهوشی استفاده می کنند.

    تزریق زیر جلدی در کجا انجام می شود؟

در کجا می توان تزریق زیر جلدی انجام داد؟

می توانید تزریق زیر جلدی را در نواحی مختلف بدن خود انجام دهید. این نوع تزریق معمولا در ناحیه شکم انجام می شود. باید سوزن را در فاصله 2 اینچی از ناف قرار دهید و از نزدیک شدن بیش از حد آن به ناف جلوگیری کنید. همچنین نباید به باسن یا دنده های خود فشار بیاورید.

ناحیه دیگری که می توانید تزریق زیر جلدی انجام دهید پاها (به خصوص قسمت خارجی ران، بین زانو و باسن) است.

قسمت پایین کمر (بالاتر از عضلات گلوتئال) ناحیه دیگری است که می توانید از این تزریق استفاده کنید. در این صورت باید مطمئن شوید که زیر کمر و بالای خط فرضی بالای عضلات گلوتئال تزریق می کنید. در نهایت می توانید این تزریق را با بازو نیز انجام دهید.

مطالعه تزریق زیر جلدی خطر را کاهش می دهد

بنابراین به طور خلاصه، تزریق زیر جلدی نوعی تزریق است که از چربی بین پوست و ماهیچه ساخته شده است. اکثر مردم از آن در دوزهای کم استفاده می کنند. آنها داروهایی هستند که نیاز به تزریق آهسته و تدریجی دارند.

یکی از کاربردهای عمده این نوع تزریق، انسولین است. برای انجام صحیح این کار، به شما توصیه می کنیم که به طور مرتب محل تزریق را تغییر دهید و مواد را با دقت آماده کنید. تجهیزات باید به بهترین شکل ممکن استریل و ضدعفونی شوند.

منابع

phe

MAHADOMELINA

پزشکی نت

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا