دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

تاثیر فیلتر هپا بر سلامتی

آیا فیلترهای واقعا هپا تغییری ایجاد میمعرفی فیلتر هپا

فیلتر هپا filter hepa در حقیقت یکی از پرکاربردترین سیستم­های تصفیه هوا است و در موارد مختلفی از جمله مصارف خانگی تا صنعتی و پزشکی کاربرد دارد. با توجه به این که فیلتر هپا قدرت جذب بسیار بالایی دارد، به غیر از تصفیه هوا در تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی هم مورد استفاده قرار می­گیرد. این فیلتر از الیاف فشرده فایبر گلاس و پنبه ساخته می­شود.

فیلترهای هپا می­توانند ذرات بسیار ریز 2.5 میکرونی را به خود جذب کنند و از طریق جذب باکتری­ها، ویروس­ها و آلرژن­ها خطر بیماری­های آلرژیک را در بیماران مبتلا به بیماری­های تنفسی و آسم کاهش ­دهند. یکی از مهمترین مزیت­های فیلترهای هپا، قابلیت چین خوردگی و تا شدن در این فیلترها است. زمانی که فیلتر چین می­خورد، حجم بیشتری از آن در دستگاه تصفیه هوا جا می­گیرد

برخی از فیلتر های تصفیه هوا هپا

فیلتر هپا به خاطر الیافی که در ساخت آن به کار رفته به گونه­ایی است که ذرات بزرگ­تر از 0.3 میکرون قابلیت عبور از آن را ندارند. قطر این الیاف تاثیر قابل توجهی در میزان جذب ذرات آلاینده موجود در هوا دارد. نکته قابل توجه این است که چین خوردگی این فیلتر موجب ظرفیت بیشتر این فیلتر می­شود و علاوه بر این منافذ این فیلتر به سرعت با گرد و غبار پر نمی­شود.

یکی از نکات قابل توجه در مورد تاثیر فیلتر هوا برای تصفیه هوا، حجم فیلتر هوا است. هر اندازه حجم فیلتر مورد استفاده بیشتر باشد، در طول سال نیاز کمتری به تعویض فیلتر وجود دارد.

نحوه کارکرد فیلترهپا

فیلتر هپا از طریق جذب کردن ذرات آلاینده به وسیله لایه­های پیچ خورده و متعدد، این ذرات را به خود جذب می­کند و از برگشت این ذرات به جریان هوا جلوگیری می­کند. در صورتی که فیلترهای پرده­ایی از طریق غربال کردن ذرات آنها را از بین می­برند.

در حقیقت فیلتر هوا این قابلت را دارد که ذرات بسیار کوچک را به خود جذب کند. این ذرات بعد از جذب شدن به فیلتر راهی برای بیرون آمدن ندارند. این فیلترها به روش­های مختلفی ذرات آلاینده را به خود جذب می­کنند که در ادامه این مقاله آنها را مورد بررسی قرار می­دهیم.

  • بستن راه ذرات آلوده
  • تراکم سازی الیاف
  • پراکندگی و انتشار

بستن راه ذرات

زمانی که ذرات بسیار کوچک که کمتر از 100 نانومتر هستند به همراه جریان هوا از میان الیاف این فیلتر می­گذرند، به کناره الیاف گیر می­کنند و دیگر نمی­توانند از فیلتر خارج شوند. عملکرد این فیلتر در مورد ذرات بزرگ­تر مانند الک است و مانع از عبور آنها می­شود. جریان هوا از طریق تغییر دادن مسیر خود می­تواند از فیلتر عبور کند.

تراکم سازی الیاف

از آن جایی که بافت الیاف هپا بسیار متراکم است، ذراتی که از یک میکرون بزرگ­تر هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی­شوند، از طریق این فیلتر جذب می­شوند. در این روش هم جریان هوا با تغییر دادن مسیر خود از فیلتر می­گذرد.

پراکندگی و انتشار

در این روش ذرات آلاینده که سایز آنها از یک میکرون کمتر است، به خاطر برخورد مداوم با مولکول­های گازی، مسیر خود را تغییر می­دهند و از یک مسیر نا منظم عبور می­کنند. به این ترتیب سرعت آنها کم می­شود و به راحتی در فیلتر هپا گیر می­کنند.

کاربردهای مختلف فیلتر هپا

به طور کلی می­توان گفت فیلترهای هپا علاوه بر تصفیه کردن هوا کاربردهای دیگری هم دارند و در خانه و بیمارستان هم مورد استفاده قرار می­گیرند. دستگاه­های تصفیه هوا که مجهز به فیلتر هپا هستند از طریق کشیدن هوای آلوده به داخل خود و سپس خارج کردن آن به وسیله فیلتر هپا، موجب تمیز شدن هوا می­شوند. بیشتر دستگاه­های تصفیه هوا این توانایی را دارند که به صورت مداوم کار کنند حتی بعضی از آنها فیلترهای اضاقی دارند و می­توانند بوهایی مانند بوی دود و بوی آشپزخانه را از بین ببرند.

بعضی از جاروبرقی­ها مجهز به فیلتر هپا هستند و می­توانند همه گرد و غبار جاروبرقی را فیلتر کنند. از مهمترین مزایای فیلتر هپا این است که مواد آلرژی را به خود جذب می­کند و در خود نگه می­دارد.

از دیگر کاربردهای فیلتر تصفیه هپا، کاربرد آن در بیمارستان­ها و مراکز پزشکی است. در حقیقت می­توان گفت فیلتراسیون مناسب هوا برای همه اماکن پزشکی واجب است؛ زیرا بدون استفاده از آن، نمی­توان مانع از ورود انواع آلودگی­ها به محیط بیمارستان شد.

اهمیت تصفیه ذرات معلق توسط فیلتر هپا

تاثیر فیلتر هپا برای تصفیه هوا اهمیت زیادی در سلامت انسان­ها دارد. زیرا با توجه به نظریات سازمان جهانی بهداشت، ذرات آلوده معلق موجود در هوا، عواقب خطرناکی برای سلامتی انسان دارند و ممکن است منجر به مرگ افراد شوند. آلودگی هوا در دراز مدت موجب حملات قلبی ناگهانی، بیماری­های قلبی و ریوی و همچنین کاهش عملکرد دستگاه تنفسی می­شود. ذرات آلوده تاثیر بسیار بدی بر تشدید یافتن بیماری­های تنفسی مانند بیماری آسم دارند.

با استتفاده از دستگاه تصفیه هوا بسیاری از مشکلات تنفسی حل می­شود. فیلتر هوای هپا با داشتن کیفیت لازم، نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد و با از بین بردن آلودگی­ها، بیماری­های تنفسی را تا حد زیادی کاهش می­دهد.

سئوالات متداول در مورد تاثیر فیلتر هپا در تصفیه هوا

  1. فیلتر تصفیه هوا هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض دارد؟

زمان تعویض فیلترهای هپا در دستگاه­های مختلف تصفیه هوا متفاوت است و به طور مستقیم با ظرفیت فیلتر ارتباط دارد. به طور کلی مدت زمان تعویض فیلتر هوای هپا به عوامل مختلفی از جمله ظرفیت فیلتر و همچنین میزان آلودگی هوا بستگی دارد.

  1. آیا فیلتر هپا قابل شستشو است؟

خیر. این فیلتر حتی در صورت شسته شدن تمیز نمی­شود و نمی­توان برای بار دوم از آنها استفاده کرد.

  1. آیا فیلتر تصفیه هپا توانایی جذب بو را دارد؟

خیر. فیلتر هوا قادر به جذب ذرات مایع و جامد و همچنین آلاینده­های شهری است. برای از بین بردن ذرات گازی از فیلتر کربن اکتیو استفاده می­شود

  • ­

فیلترهای هپا در حذف ذرات بزرگ تر مانند موی حیوانات خانگی، گرده گل ها، گرد و غبار موجود در منازل کارکرد خوبی دارد. اما برای ذراتی ریز تر از 0.3 میکرون لازم است از فیلتر های دیگر هم برای  جذب استفاده کرد. برای مثال برای جذب کپک ها، ویروس ها و ریز گرد های بزرگ تر را نمی­توان با فیلتر های بر پایه هپا از محیط حذف کرد.

 

  • آیا استفاده از فیلتر هپا خطرناک است؟

نگرانی­ هایی در مورد نحوه عملکرد فیلتر های هپا وجود دارد. این فیلتر ها برای جامعه سلامت جهانی این نگرانی را ایجاد کرده بود که ممکن است فیبر های ریزی را در محیط ریخته و سلامتی افراد را تهدید کند. اما در مطالعات علمی اخیر اثبات شد که استفاده از فیلترهای هپا بی خطر هستند و دلایلی بر آسیب رساندن این فیلتر ها به سلامت انسان وجود ندارد.

آیا فیلتر های  هپا قابل شستشو و استفاده دوباره است؟

فیلتر های هپا امکان شست و شو دارند و اگر بتوانید به درستی شسته و تمیز شوند، امکان این وجود دارد که دوباره استفاده شود. امکان فیلتراسیون با فیلتر های غیر قابل شست و شو هم وجود دارد. اما اگر فیلتر های هپا مورد استفاده شما امکان شست و شو دارند و می­توانید به درستی آن را تمیز کنید، حتما این امکان وجود دارد که دو باره از آن استفاده کنید.

فیلتر های هپا دائمی چگونه هستند؟

فیلتر های هپا دائمی، دقیقا همان عملکرد بقیه انواع فیلتر های هپا را دارند. تاثیرات فیلتر های دائمی به اندازه دیگر فیلتر های هپا موثر هستند. یعنی همان بازدهی 99.97 % ذرات تا 0.3 میکرون توسط این فیلتر ها هم پشتیبانی می­شود. فیلتر هپا دائمی فقط در زمینه صرفه جویی هزینه ها به نفع شما است.

اگر فیلتر هپای دستگاه خود را عوض نکنیم چه اتفاقی می­افتد؟

زمانی که فیلتر های تصفیه کننده هپا را بعد از گذشت مدتی از کارکرد آن جا به جا نکنیم، ممکن است فیلتر ها توسط میکروارگانیسم هایی مانند قارچ ها، باکتری ها، ویروس ها و کپک ها مسدود شده و کارایی خود را از دست بدهند.

آیا جارو برقی ها بدون فیلتر هپا کار می­کنند؟

تفاوتی ندارد که در حال تمیز کردن یک کمد کوچک باشید یا تصمیم به جارو کشیدن تمام خانه دارید؛ بهتر آن است که از دستگاهی بدون فیلتر هپا استفاده نکنید. مشکل دستگاه های جارو برقی بدون فیلتر هپا این است که به جای جذب گرد و غبار و آلاینده های معلق در هوا یا نشسته بر سطوح، این آلودگی ها را در محیط پخش می­کنند و با پخش کردن آلودگی ها سبب ایجاد مشکلاتی در محیط شما خواهند شد

منبع : مجتمع صنعتی بعثت

نبض (نویدبخش ضربان)

دکمه بازگشت به بالا