سلامتی و پزشکی

بعد از کشیدن دندان چه باید کرد

کشیدن دندان موردی نیست که هرکدام از ما به آن علاقه داشته باشیم ، اما اگر قبلاً آن را تجربه نکرده ایم ، احتمال اینکه حداقل یک بار در زندگی خود برای دندان کشیدن به دندانپزشک مراجعه کنیم ، زیاد است. مراحل پس از کشیدن دندان می تواند دردناک باشد و مشکلات خاص خود را داشته باشد. به همین دلیل ، در این مقاله ما یک راهنمای جامع در مورد اقدامات لازم برای بعد از کشیدن دندان و سوال “پس از کشیدن دندان چه باید کرد؟” پاسخ کامل شما با ما باشید

بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟
اندازه گیری ها پس از کشیدن دندان به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول اقداماتی است که به دنبال کاهش درد ، خونریزی یا هرگونه عوارض جانبی کشیدن دندان و تسریع روند بهبودی است. دسته دوم شامل مراقبت های تغذیه ای است که تعیین می کند چه غذاهایی پس از کشیدن دندان مجاز یا ممنوع هستند.

اقدامات پس از کشیدن دندان
برای جلوگیری و مقابله با عوارض کشیدن دندان و تسریع روند بهبودی ، انجام موارد زیر توصیه می شود:
از کیسه یخ برای کاهش خونریزی استفاده کنید
بلافاصله پس از کشیدن دندان ، پزشک شما یک پد گاز را در محلی که دندان قبلاً قرار داشت قرار می دهد و از شما می خواهد بیست دقیقه یا بیشتر گاز بگیرید و فشار دهید. این به این دلیل است که دندانپزشک می خواهد خونریزی را تا حد ممکن کاهش دهد. با این حال ، حتی پس از 24 ساعت نیز ممکن است کمی خونریزی داشته باشید و بهتر است در اسرع وقت آن را متوقف کنید.
قرار دادن کیسه یخ در محل کشیدن دندان راهی بسیار کاربردی برای کاهش خونریزی پس از کشیدن دندان است. سرما باعث کاهش جریان خون در محل جراحی ، کاهش خونریزی و درد می شود. توصیه می شود کیسه یخ را به مدت 10-20 دقیقه در محل جراحی یا حتی روی صورت قرار دهید ، سپس بعد از 20 دقیقه وقفه عمل را تکرار کنید.
علاوه بر این ، مصرف تعدادی داروی ضد التهاب نیز برای کاهش خونریزی دندان های کشیده شده مفید است که در اکثر قریب به اتفاق موارد دندانپزشک داروهای مناسب را تجویز می کند و برای کاهش خونریزی استفاده خودسرانه از داروها ضروری نیست.
سعی کنید خون را در دهان خود ن مکید
در 24 ساعت اول کاری نکنید که باعث ایجاد آسپیراسیون در دهان شود. به عنوان مثال ، در دهان خود غرغره نکنید یا دهان خود را مجبور به تف کنید. همچنین توصیه می شود که نوشیدن از طریق نی و سیگار کشیدن ، که می تواند باعث ایجاد آسپیراسیون در دهان شود ، برای شما مضر است.
آسپیراسیون در دهان می تواند باعث ایجاد لخته خون و ایجاد حفره خشک شود. حفره خشک یک وضعیت دردناک در دندانپزشکی است که اکیداً توصیه می شود از آن جلوگیری کنید.
دهان خود را تمیز نگه دارید
مسواک زدن مهمترین چیز برای مراقبت از دندانهای ما است ، اما ممکن است از خود بپرسید که پس از کشیدن دندان چه باید کرد و آیا مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن را ادامه دهید؟
مسواک زدن بعد از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن مواردی است که باید برای تمیز نگه داشتن دهان و دندان های خود انجام دهید اما باید در جایی که دندان مسواک زده اید مراقب باشید تا مسواک یا نخ دندان به آن دست نزند.تمیز نگه داشتن دهان از عفونت دندان پس از مسواک زدن جلوگیری می کند ، اما به یاد داشته باشید که هنگام مسواک زدن ، آب را خیلی سخت و سریع بیرون نریزید.
غرغره با آب و نمک
یکی دیگر از درمان های خانگی برای عفونت دندان پس از کشیدن دندان ، استفاده از محلول نمکی است. 24 ساعت پس از کشیدن دندان می توانید به آرامی در دهان خود غرغره کنید و توصیه می شود محلول نمک و آب را امتحان کنید. برای درمان عفونت لثه پس از کشیدن دندان و تسریع روند بهبودی ، از یک لیوان آب گرم و نصف قاشق چای خوری محلول آب و نمک خود استفاده کنید تا به مدت زمان دلخواه به آرامی غرغره کنید.
با دندانپزشک خود تماس بگیرید
گاهی اوقات ، پس از کشیدن دندان ، شرایط از کنترل شما خارج می شود و شرایطی پیش می آید که اگر آنها را امتحان کنید ، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. این شرایط عبارتند از:

خونریزی در محل کنده متوقف نشده و پس از 24 ساعت به مقدار زیاد ادامه می یابد.
افزایش تورم لثه یا صورت.
تب و لرز.
بیهوشی را ادامه دهید و از بین نروید
تشکیل حفره خشک در محل کشش

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم یا نخوریم؟
بعد از مسواک زدن باید مراقب آنچه می خورید باشید و از خوردن طیف وسیعی از غذاها خودداری کنید و فقط غذاهای خاص مجاز هستند. بنابراین ، توصیه های تغذیه ای پس از کشیدن دندان به سه بخش تقسیم می شود: “نحوه غذا خوردن پس از کشیدن دندان” ، “چه چیزی بعد از کشیدن دندان بخورد” و “چه چیزی نباید بعد از کشیدن دندان بخورد”.
چگونه بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم؟
نحوه غذا خوردن شما بعد از مسواک زدن به همان اندازه نوع غذایی که می خورید مهم است. پس از کشیدن توصیه می شود تا حد امکان غذا را با طرف غیر جراحی بجوید و مایعات را در همان جهت هدایت کنید. ممکن است وسوسه شوید که از نی استفاده کنید زیرا مایعات را به غذاهای خشک ترجیح می دهید اما همانطور که گفته شد استفاده از نی بعد از کشیدن دندان توصیه نمی شود و می تواند باعث ایجاد لخته خون و حفره های خشک شود.
بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟
چه چیزی بعد از کشیدن دندان بخورید بزرگترین سوالی است که در ذهن شما شکل گرفته است. 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان مهمترین زمان مراقبت از آن و کاهش عوارض کشیدن دندان است و غذا خوردن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اول از همه ، بهتر است غذاهایی مانند ژله ، ماست یا بستنی را انتخاب کنید که جویدن آن آسان باشد و بعد از کشیدن دندان غذای مناسبی محسوب شود. توجه داشته باشید که باید نوعی بستنی را انتخاب کنید که حاوی شکلات یا مواد جویدنی دیگری نباشد. سس سیب غذای خوبی نیز پس از کشیدن دندان است زیرا علاوه بر نرم و جویدن آن مقدار مناسبی فیبر به رژیم غذایی شما می افزاید.
بعد از 24 ساعت اول ، حتی غذاهایی مانند سیب زمینی له شده ، تخم مرغ خرد شده ، بلغور جو دوسر ، پنکیک یا سوپ خرد شده که فاقد تکه های بزرگ غذا هستند نیز می توانند بعد از کشیدن دندان ، غذای خوبی محسوب شوند. توجه داشته باشید که باید این غذاهای ولرم را بخورید و حتما از خوردن آنها به صورت گرم خودداری کنید.بعد از روز دوم ، لازم نیست خیلی در رژیم غذایی سخت گیر باشیم و لازم نیست خیلی به آنچه می خوریم بعد از مسواک زدن دندان توجه کنیم ، اما توصیه می شود برای خوردن غذاهایی که در آنها ذکر خواهیم کرد ، بیشتر صبر کنید. بخش بعدی
چه چیزی بعد از کشیدن دندان نخورد؟
به طور کلی ، توصیه می شود کسانی که تحت کشیدن دندان قرار گرفته اند ، حداقل 24 ساعت از نوشیدنی های الکلی استفاده نکنند. همچنین ، اگر پزشک شما داروهای مسکن تجویز کرده است ، باید تا پایان دوره درمان از نوشیدن الکل خودداری کنید.

برای یک هفته پس از کشیدن دندان ، بهتر است از غذاهایی که بافت سخت دارند خودداری کنید. این غذاها شامل چیپس ، آجیل ، یا ذرت بو داده است.
آخرین کلمه
پس از کشیدن دندان ، توصیه می شود خونریزی را تا حد امکان با استفاده از کیسه یخ محدود کنید و در دهان مکش نکنید و از نشت لخته های خون جلوگیری کنید. بهتر است دندان های خود را مطابق معمول تمیز نگه دارید و از مسواک یا نخ دندان استفاده کنید و یا با غرغره با نمک و آب از عفونت جلوگیری کنید. بعد از مسواک زدن تا 24 ساعت الکل مصرف نکنید و غذاهای نرم مانند بستنی ، ژله یا ماست بخورید.
منابع:
dentistryofcolorado.com1
healthline.com
teetheresandextractions.com2

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا