فیلم و هنر

«بره»؛ یک نمونه‌ سینمایی تماشایی از قصه‌های ترسناک اسکاندیناویایی


مجله تجربه، ترجمه علی افتخاری

یکی از هیجان انگیزترین فیلم های نمایش داده شده در جشنواره فیلم کن 2021 “بره”، اولین فیلم والدیمار یوهانسون، فیلمساز ایسلندی. فیلمی هولناک و مرموز به کارگردانی والدیمار یوهانسون فیلمساز ایسلندی با استراتژی دیوانه کننده ای که شرکت کنندگان در جشنواره نمی توانستند درباره آن صحبت نکنند.

قبل از شروع جشنواره فیلم کن، 24 شرکت پخش مستقل حق پخش این فیلم را دریافت کرد. این شرکت سابقه ای عالی در تبدیل فیلم های ترسناک بدخلق به موفقیت شفاهی دارد، از «میراث» تا «جادوگر»، «نیمه تابستان» و غیره.

«بره» که به نمایندگی از ایسلند در رده فیلم‌های بلند بین‌المللی ۲۰۲۲ در جوایز اسکار ۲۰۲۲ رقابت می‌کند، فیلمی با فضایی مشابه و نمونه‌ای بارز از داستان‌های زننده اروپایی است. جوهانسون، به سبک “جادوگر” و تاریک تر “اواسط تابستان”، اسطوره ای نگران کننده را ارائه می دهد. داستان در منطقه ای دورافتاده از ایسلند اتفاق می افتد و در مورد دو کشیش به نام های ماریا و اینگوار (نومی راپاس و هیلمیر اسنایدر گوناشون) نوزاد خود را از دست داده اند. یک روز آنها چیز شگفت انگیزی در انبار خود پیدا کردند. بره دیگر بره ای به دنیا آورد که از نسل بره بود. و خیلی زود با عواقب سرپیچی از اراده طبیعت مواجه شدند.

فوستر فیلم بره

اریک کان، منتقد بزرگ Induwyer، لمب را در «کن» به عنوان «فیلمی بر اساس اسپین آف» توصیف کرد و افزود: «والدیمار یوهانسون، نویسنده و کارگردان اولین فیلم، با روحیه فیلم‌های ترسناکی مانند جادوگر “و” میراث “، تا جایی که “بره” ممکن است یک شی در حال چرخش باشد، اما فیلم رویکردی مینیمالیستی به طرح داستان خود دارد “به زودی”. نظارت مخاطب.»

کان می گوید: «اگرچه اولین فیلم جوهانسون گاهی کیفیت یک کتاب طراحی جدید را دارد که می تواند فضایی شفاف را کاملاً ایجاد کند، «بره» مطمئناً آنقدر شجاع و ترسناک است که نوید یک فیلمساز مناسب را بدهد. یه نگاه بهش بنداز تمام جزئیات فراتر از آن و تمام جذابیت فیلم در ذیل ماهیت خارق العاده طرح اصلی آن قرار می گیرد. فرهنگ نمایش گاهی اوقات نیاز به پنهان کردن جزئیات داستان عنان را از دست می دهد، اما واقعاً بهتر است بدون دانستن جزئیات داستان «بره» بنشینید و فیلمی را تماشا کنید.»

این فیلم از نظر جلوه های بصری یک روند مداوم است، زیرا نقش کودک / بره تا حدودی توسط بچه های واقعی با سر بره تعبیه شده در بدن با استفاده از جلوه های بصری با موتورها و عروسک هایی که روی حرکات بدن کار می کنند، بازی می کند.

Undewire با کارگردان Johansson و کارگردان فیلم مستقر در استکهلم فردریک نورد در مورد زنده کردن یک موجود عجیب صحبت کرد.

«بره» به قول خود جوهانسون، بیشتر به درام نزدیک است تا ترسناک و از دنیای سینمایی حاکم بیرون می آید. یوهانسون قبل از کار به عنوان یک هنرمند تاثیرگذار ویژه برای فیلم هایی مانند “راگ وان: داستان یک جنگ ستارگان” و برق “نوح” دارن آرونوفسکی، زیر نظر بلا تار، فیلمساز مجارستانی، در رشته فیلمسازی تحصیل کرد. خلوص زیبایی اروپای شرقی “بره” را نشان می دهد، اما با پیچ و تاب از جلوه های ویژه.

ابتدا شان، شاعر ایسلندی و ترانه سرای نامزد اسکار («رقصنده در تاریکی») و فیلمنامه نویس «مرد شمال» باید داستانی را می ساخت که در آن جوهانسون عناصر «اسطوره ای» «فیلم» را معرفی می کرد. فیلم جوهانسون و شان سعی می کنند راز کودک / بره را مخفی نگه دارند (آدا، به قول او، تا حدود یک سوم فیلم ظاهر نمی شود)، در نهایت تصمیم می گیرند او را به جای فیلم اصلی، زیر فیلم آخر نشان دهند. .

جوهانسون می‌گوید: «من به 200 عکس فکر کردم، اما مجبور شدیم آنها را به 70 کاهش دهیم. این تعداد در زمان تدوین فیلم کمتر بود». در ابتدا، او فکر می کرد که آدا بیشتر صحبت می کند و محدودیت های خود را با پیشرفت فیلم آزمایش می کند، اما او شخصیت اصلی نبود.

با این حال، آثار هنری جاه طلبانه ای برای طراحی آدا ساخته شد، از جمله استخدام حداقل 10 بازیگر در گروه های سنی مختلف، دو کارگردان عروسکی و چندین هنرمند تجسمی. یوهانسون گفت: این تیم کارهای شگفت انگیزی انجام داده است. وقتی فیلم می ساختیم با عروسک شروع کردیم. بعد دوباره با بچه ها محل را گرفتیم. با 10 بچه و چهار بره کار کردیم. نمایش‌هایی که قرار بود آدا در آن‌ها حضور داشته باشد زمان‌بر بود، زیرا باید از خیلی چیزها فیلم می‌سازیم.»

در هر مورد، شخصیت کودک به صورت پوشیدن کلاه شنای سبز رنگ (یا در برخی موارد حتی کلاه ایمنی بسته به سن بازیکن) به تصویر کشیده شد. در فیلم آخر سر خرگوش آدا را روی بدن کوچک انسان می بینیم. جوهانسون کودکان بین شش تا ۱۲ ماه و دو تا سه سال را برای انتخاب بازیگر جایگزین یا جایگزین استخدام کرد و بیشتر بچه ها از منطقه ایسلند شمالی که فیلم در آن فیلمبرداری شده بود انتخاب شدند.

در مورد عروسک ها، آنها مخفیگاه های خاصی پیدا می کنند. یوهانسون گفت: «مثلاً در اتاق خواب، آنها زیر تخت بودند.

فردریک نورد که روی فیلم‌هایی مانند «او» و «خیاط سرباز جاسوس» کار کرده است، می‌گوید: «تلاش‌های زیادی برای عکاسی از ترکیب عروسک‌ها و بره‌های واقعی صورت گرفت، اما فقط چند مورد». اکثر آنها، 90 یا 100 ایده، تصاویری هستند که توسط کامپیوتر تولید شده اند.” این امر نه تنها به دلیل رعایت قوانین کار کودکان – که بسیاری از آنها فقط چند ساعت در روز کار می کنند – بلکه به این دلیل است که کودکان به راحتی خسته می شوند و به راحتی حواسشان پرت می شود.

نورد گفت: «در ابتدا، ایده این بود که آدا کمتر صحبت کند. او لازم نبود خیلی قدرتمند یا هیچ چیز دیگری باشد، اما تمام تلاشش را کرد و بعداً تصمیم هنری برای خاموش کردن فیلم گرفته شد. ما باید کارهای زیادی را با چشم و بینی انجام می دادیم تا مثلاً نشان دهیم که او نگران یا ترسیده است.»

یکی از نکات اصلی فیلم که ممکن است در ابتدا بیننده متوجه آن نشود، البته قطعا یکی از دلایل اصلی ترسناک بودن فیلم ترسناک این است که تمام صحنه ها در طول روز اتفاق می افتد. از آنجا که در این زمان از سال («بره» در تابستان 2019 عکاسی شد)، ایسلند تنها دو ساعت در یک روز تاریک فرصت دارد.

جوهانسون گفت: «من و فیلمساز زمان زیادی را سر صحنه فیلمبرداری سپری کردیم، گاهی اوقات آنجا می خوابیدیم زیرا برای نور خوب می جنگیدیم. ما بعد از شب چند برنامه گرفتیم، چون درخشش جادویی دارد، بسیار نرم و زیبا است. من این ایده را دوست دارم که وقتی ماریا و اینگوار به رختخواب می روند، بیرون معمولاً روشن است. وقتی به خانه می‌رسی، هنوز بیرون می‌خوابی. گاهی اوقات مثل یک رویاست چون خیلی خسته هستید، اما بیرون همیشه روشن است. “این می تواند بسیار عجیب باشد.”

جوهانسون می‌گوید ساخت یک فیلم در این فصل از سال از قبل برنامه‌ریزی شده بود، زیرا او می‌خواست سبک بصری فیلم ترسناک را تغییر دهد، جایی که برای دیدن بیش از حد تاریک است. او گفت: «نور روز می تواند ترسناک باشد وقتی همه شما را می بینند و شما تقریباً همه چیز را می بینید.

منبع: Man (Ryan Latenzio)

فیلم بره نما را در تجربه ببینید

دکمه بازگشت به بالا