سلامتی و پزشکی

برای از بین بردن شپش چه باید کرد؟

شپش یکی از رایج ترین انگل های پوستی در بین افراد کشورهای مختلف است. در این مقاله ، بررسی خواهیم کرد که شپش از چه چیزی ساخته شده است ، چه شپش هایی توسط آن کشته می شوند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا ، سالانه حدود 12 میلیون نفر به شپش سر مبتلا می شوند. وضعیت سایر کشورها در این زمینه چندان بهتر نیست و شپش یک مشکل رایج در بین مردم در سراسر جهان است. یکی از راه های کاهش تعداد افرادی که به شپش مبتلا می شوند افزایش آگاهی عمومی است. به همین دلیل ، در ادامه این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، قصد داریم علت شپش ها ، نحوه شکل گیری آنها را بررسی کنیم و با استفاده از اطلاعات پزشکی ، راهکارهایی را برای از بین بردن شپش ارائه می دهیم. مراقب مجله پزشکی Apple Health باشید.

شپش از چه چیزی به وجود می آید و چگونه ایجاد می شود؟
شپش یک انگل است که خود را به موی انسان یا حیوانات می چسباند و از خون آنها تغذیه می کند. شایع ترین نوع شپش در انسان شپش سر است. شپش ها اغلب با التهابی به نام “پدیکولوز” در اصطلاح پزشکی همراه هستند. هنوز به طور دقیق مشخص نیست که شپش از چه چیزی تشکیل شده و چگونه ایجاد شده است ، اما شپش برخلاف تصور بسیاری از مردم از هوا منتقل نشده است و تنها راه انتقال آن از فردی به فرد دیگر است. بنابراین ظاهر شپش روی فرد به دلیل رعایت بهداشت شخصی نیست و تماس با فرد دیگری که دارای شپش است می تواند به راحتی شپش را منتقل کند. البته امکان افزایش انتقال شپش بین افراد در جوامعی که سطح بهداشت عمومی و آگاهی از این مشکلات پایین است ، وجود دارد.

انواع شپش
شپش ها از نظر ویژگی ها و رفتار متفاوت هستند و به سه نوع شپش ، شپش بدن و شپش کلی تقسیم می شوند. دانستن هریک از این سه نوع به ما کمک می کند تا نحوه از بین بردن شپش را درک کنیم.
شپش سر
شپش ها نوعی انگل هستند. این بدان معناست که بدون میزبان انسان نمی تواند زنده بماند. این نوع شپش ها فقط می توانند روی میزبان انسان زندگی کنند ، بنابراین نمی توان آن را از سگ ، گربه یا سایر حیوانات خانگی پشمالو که ممکن است دارای شپش باشند منتقل کنیم.
همچنین بخوانید: پیشگیری و درمان ریزش موی آندروژنیک یا ارثی
شپش بال ندارد و نمی تواند پرواز کند. این نوع شپش دارای شش پا است که در انتهای آنها پنجه های محکمی وجود دارد که به پوست سر میزبان متصل می شوند. شپش می تواند در هر نقطه از پوست سر زندگی کند ، اما معمولاً در موهای پشت گردن و اطراف گردن یافت می شود. گوشه ها ، که گرم ترین قسمت های سر هستند.
شپش بدن
شپش بدن تفاوت کمی با شپش سر دارد. این نوع شپش ها تخم می گذارند نه روی بدن ، بلکه روی لباس. شپش بدن روی لباس افراد زندگی می کند و تنها در مواقعی که به تغذیه نیاز دارند به بدن باز می گردد. شپش می تواند چندین نوع بیماری را منتقل کند ، مانند موارد زیر:

تیفوس اپیدمیک
تب مکرر
تب ترانشه

شپش بدن تنها شپش شناخته شده ای است که بیماری را منتقل می کند.
شپش عمومی
شپش های عمومی نوعی شپش با پاهای جلویی بزرگ هستند که باعث شده آنها را خرچنگهای میکروسکوپی بنامند. شپش های عمومی کوچکترین نوع شپش هستند و عموماً از طریق رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند.این نوع شپش ها در موهای ناحیه تناسلی میزبان زندگی می کنند و می توانند باعث خارش در این ناحیه شوند.
راههای انتقال شپش.
نحوه انتقال شپش بستگی به نوع شپش دارد. شپش ها به دو روش منتقل می شوند: انتقال مستقیم از سرما یا استفاده از کلاه یا روسری معمولی. شپش های بدن نیز می توانند از طریق لباس مشترک منتقل شوند و همانطور که گفته شد ، شپش ها به طور کلی از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند.
چگونه شپش ها را از بین ببریم؟
بر خلاف روش های انتقال ، راه حل نحوه از بین بردن شپش بین انواع مختلف این انگل تفاوت چندانی ندارد و به عنوان مثال ، اگر سوال ما این است که چگونه شپش ها را از بین ببریم ، روش پیشنهادی برای شپش نیز برای بدن اعمال می شود. شپش به طور کلی ، سه راه برای از بین بردن شپش وجود دارد:

شپش را بکشید
تخم شپش را بکشید و از بین ببرید.
تمیز کردن لباس های آلوده و نواحی بدن

رایج ترین راه برای از بین بردن شپش استفاده از شامپویی به نام پدیکور است. پس از استفاده از این شامپو روی ناحیه آلوده ، موهای آن ناحیه را نباید حدود 2 روز شست.
همچنین بخوانید: طرز تهیه انواع ماسک های جوانسازی پوست در خانه
اگر می خواهید تخم شپش های چسبیده به موهای خود را از بین ببرید ، می توانید از شانه های شپش استفاده کنید. این شانه ها در فواصل کوتاه دندانهای بسیار کوچکی دارند و اجازه عبور تخم های شپش را نمی دهند.

همچنین ، باید هر قسمتی از خانه یا محل کار خود را که موها در آن ریخته است ، با جارو برقی جارو برقی بکشید. ملافه یا لباسی که در معرض شپش قرار دارد نیز باید در ماشین لباسشویی با آب گرم شسته شود. برخی از محصولات سنتی برای از بین بردن شپش می تواند به شما وعده های جالبی بدهد که شما خودتان داروی شپش را تهیه خواهید کرد. یا از فرزندان خود استفاده نکنید. اما نکته مهم این است که هیچ یک از این محصولات سنتی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا نیستند و تأثیر لازم را برای از بین بردن شپش ندارند.
شپش ها در چه دمایی می میرند؟
در چه دمایی می میرند شپش ها س commonالی رایج برای افرادی است که می خواهند با حمام یا استفاده از آب داغ شپش خود را از بین ببرند. هرگونه قرار گرفتن در معرض دمای بالای 55 درجه می تواند شپش را از بین ببرد و قرار دادن لباس یا هر چیز دیگری که دارای شپش در آن درجه حرارت باشد می تواند آنها را از بین ببرد.
شپش چند روز عمر می کند؟
هر شپش می تواند در صورت تغذیه از خون میزبان بدون ایجاد مزاحمت تا 30 روز زنده بماند ، اما اگر به هر دلیلی نتواند از خون میزبان تغذیه کند ، بیش از یک یا دو روز زنده نمی ماند.
پیشگیری از شپش
به طور کلی ، هیچ راه موثری برای جلوگیری از شپش وجود ندارد. سعی کنید تا حد امکان از تماس با افراد دیگر ، به ویژه افرادی که مشکوک به شپش هستند ، اجتناب کنید و همچنین از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خود (به ویژه شانه و برس) با افراد دیگر خودداری کنید.
همچنین بخوانید: شوره سر چیست و چگونه می توان از شر آن خلاص شد؟
پوشاک و ملافه نیز نقش مهمی در انتقال شپش دارند. اگر زمان زیادی را در مسافرخانه ها یا هتل ها می گذرانید ، از تمیز بودن ملحفه و سایر ملافه های خود اطمینان حاصل کنید و تا جایی که امکان دارد لباس دیگران را نپوشید.آخرین کلمه
شپش نوعی انگل است که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. سه نوع شپش وجود دارد ، شپش بدن و شپش بدن ، اما شپش رایج ترین نوع است. شپش ها به موهای میزبان خود متصل شده و از خون آنها تغذیه می کنند. شپش در دمای 55 درجه سانتی گراد می میرد و استفاده از شامپو پدیکور رایج ترین روش درمانی است ، اما هیچ راه حل قطعی برای جلوگیری از شپش وجود ندارد.
امیدواریم این مقاله ، که در آن سعی می کنیم بفهمیم شپش چیست و چه چیزی باعث ایجاد آن می شود ، برای شما جالب باشد. شما می توانید هر گونه تجربه با شپش را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
منابع:

healthline.com

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا