دانش و فناوری

ایجاد واحد ویژه مقابله با حملات سایبری ایران

طبق اعلام یکی از مقامات ارشد وزارت دادگستری آمریکا، این نهاد به دنبال تاسیس و ایجاد یک واحد ویژه مقابله با حملات سایبری ایران در بخش امنیت ملی است.
براساس اظهارات یک مقام ارشد وزارت دادگستری آمریکا، این نهاد در مرحله ایجاد بخش جدیدی به بخش امنیت ملی خود قرار دارد که وظیفه پیگرد قانونی فعالیت های سایبری مخرب خارجی را بر عهده خواهد داشت و با ایجاد یک واحد ویژه مقابله با حملات سایبری ایران در پی عملکردی فعال تر در مبارزه با تهدیدات دیجیتال از خارج از کشور است.
رویکرد قرار دادن فضای سایبری در شرایط برابر با سه بخش موجود این نهاد در حالی مدنظر قرار گرفته که وزارت دادگستری اقدامات خود را جهت شکست بات نت ها، مهار یا حذف شیوع بدافزارها و تعقیب مجرمان دیجیتال در سراسر جهان توسعه داده است. شاید بتوان زمانی که مقامات ایالات متحده و بین المللی خبر از اجرای عملیاتی جهت ایجاد اختلال در یک بدافزار پیچیده که از سوی هکرهای روسی در حدود دو دهه استفاده می شد، را نوعی از رویکرد تهاجمی تر وزارت دادگستری در ماه گذشته بدانیم.
در همین راستا اوایل امسال نیز، وزارت دادگستری و اف بی آی خبر از بین بردن زیرساخت های گروه بدنام باج افزاری هایو (Hive) را اعلام کردند. طبق اعلام «متیو اولسن»، دستیار دادستان کل و رئیس واحد، با وجود تمام این موفقیت ها، وزارت دادگستری به نوعی قصد مقابله با تهدیدات سایبری در سطح بالاتری را دارد.
بیشتر بخوانید: اپراتورهای امنیت سایبری ایران به زودی آغاز به کار می کنند
ایجاد واحد ویژه مقابله با حملات سایبری ایران
اولسن، در جریان رویدادی در موسسه هوور در واشنگتن درباره واحد ویژه مقابله با حملات سایبری ایران بیان داشت: «این نهاد به این واحد اجازه خواهد داد تا مقیاس و سرعت کمپین های اخلال و پیگرد تهدیدات سایبری و همچنین جنایتکاران سایبری تحت حمایت دولت ها را افزایش دهد. واحد جرایم رایانه ای در بخش جنایی این نهاد همچنان پابرجا خواهد ماند. بخش جدید سایبری امنیت ملی به دادستان هایی می بالد که به محض اینکه اف بی آی یا جامعه اطلاعاتی، یک تهدید سایبری را شناسایی کنند، با توجه به اینکه این اقدام در اولین مراحل خود است، می توانند سریعا وارد عمل شده و ما در موقعیتی خواهیم بود که از تحقیقات حمایت کنیم.»

وی در ادامه افزود: «ما در حال تأثیرگذاری هستیم، اما تنها با تعداد کمی از دادستان ها این کار را انجام می دهیم و باید از برخی از تخصص هایی که توسعه داده ایم و برخی از اقداماتی که ثابت کرده ایم طی چند سال گذشته مؤثر بوده اند، استفاده کنیم.»
به نظر چنین اقدامی به نوبه خود به مقامات اجازه می دهد تا به توسعه تخصص عمیق تری بپردازند و انواع ابزارهایی را که عوامل گوناگون تهدید مورد استفاده قرار می دهند و همچنین اقدامات قانونی بالقوه علیه آن ها را به سرعت تشخیص دهند.
البته اولسن اشاره ای به جزئیات بودجه بخش جدید نداشته و همچنین اعلام نکرده که در نهایت چند دادستان به این لیست اضافه می شوند. او در رابطه با ساختار واحد ویژه مقابله با حملات سایبری ایران عنوان کرد: «ساختار بخش سایبری اف بی آی را که رهبری آن بر اساس تهدید جغرافیایی سازمان دهی شده است، انعکاس خواهد داد.»
اولسن همچنین اضافه کرد: «این واحد جدید از نزدیک با بخش جنایی این وزارتخانه که مدت هاست روی جرایم سایبری همچون نفوذ در شبکه و سایر فعالیت های مخرب کار می کند، همکاری خواهد داشت.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «دشمنان سایبری ما مبتکر هستند و دائماً تاکتیک های خود را تعویض و تنظیم می کنند تا از دید بازرسان ما پنهان شوند و بر مدافعان شبکه ما غلبه کنند. بنابراین بخش امنیت ملی متعهد می شود که با انطباق سازمان و تاکتیک هایمان، با دشمنان ما هماهنگ شده تا بتواند بر آن ها غلبه کند.»
بیشتر بخوانید:

    تعریف واحدهای درسی دانش سایبری برای دانش آموزان با همکاری پلیس فتا
    اتحاد سایبری ایران، روسیه و چین می تواند دنیا را به زانو درآورد!

دیدگاه شما در خصوص راه اندازی واحد ویژه مقابله با حملات سایبری ایران توسط وزارت دادگستری آمریکا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ای جی مارکت دنبال کنید.
  

دکمه بازگشت به بالا