فیلم و هنر

انیمیشن «ویوو»؛ نامه‌ای عاشقانه به میراث موسیقی کوبا


مجله یک تجربه ، ترجمه علی افتکاری

به نظر می رسد سال 2021 سال بزرگی برای لین مانوئل میراندا باشد. بازیگر، خواننده، ترانه‌سرا، و نمایشنامه‌نویس با استعداد و نمایشنامه‌نویس بسیار تحسین‌شده همیلتون (2015) نقش کوچکی در «ظهور» ایفا کرد که به موسیقی برنده جایزه تونی او ترجمه شد. این روزها اولین فیلم او، “تیک، توجه … بوم!” او همچنین تک آهنگ موفق “Charm” را نوشته است که یک انیمیشن جدید موسیقی دیزنی است که در ماه نوامبر منتشر می شود. او برای نیمه اول سال انیمیشن «ویو» محصول سونی پیکچرز را معرفی کرد. (این فیلم برای اولین بار در 30 ژوئیه 2021 در آمریکای شمالی نمایش داده شد و پس از چندین تاخیر به دلیل همه گیری کرونا در نتفلیکس در 6 آگوست نمایش داده شد.)

این هنرمند 41 ساله نیویورکی چشم اندازی برای پروژه Vivo به عنوان نامه ای عاشقانه به میراث موسیقی کوبا داشت. در واقع، زمانی که او و کارگردان کرک دمیکو (“Cavemen”) کار خود را در سال 2016 آغاز کردند، میراندا به Demico گفت که “Vivo” یک کنسرت موزیکال “On the Rise” است.

به همین دلیل است که میراندا از کیارا آلگریا هودز، نویسنده “Dar Heights” و آهنگساز الکس لاکامور خواست تا در “Vivo” به او بپیوندند، اما در حالی که “Dar Heights” تمایل پوچ به بازگشت به پورتوریکو قدیمی داشت، “Vivo Planned. سفر به میامی برای گسترش عشق و لذت موسیقی کوبایی در یک ماموریت شخصی.

میراندا علاوه بر فکر کردن به “ویوو” (محصول بین فوریه 2020 و فوریه 2021) و نوشتن هشت آهنگ اول، شخصیت اصلی فیلم را نیز معرفی می کند: یک خرس حلقه ای، یک خواننده و خواننده که در یکی از معیشت و شهر شلوغ هاوانا با مالک و بنیانگذار آن، آندرس (خوان دی مارکوس، که در مستند ویم وندرس «باشگاه اجتماعی بوئنا ویستا» بازی کرد) موسیقی ساخت. این تا زمانی ادامه یافت که فاجعه رخ داد. Vivo به میامی، فلوریدا سفر می کند تا آهنگ ویژه ای را که چند دهه پیش توسط اندرس برای عشق زندگی خود، مارتا، خواننده مشهور (توصیف گلوریا استفن) نوشته شده بود، ارائه دهد. در طول راه ، او را دختری سرزنده به نام گابی (بازیگر نرالی سیمو) همراهی می کند که سردرگمی او شبیه هیچ شخصیت دیگر ویوو نیست که وحشتناک تر است.

دمیکو می گوید فیلمسازان می خواهند “نسخه جدید واقعاً جالبی از شخصیت زن ناخوشایند” را برای همراهی ویوو در سفر پیدا کنند. بنابراین Hoods بر اساس شخصیت گابی تا حدودی برای خواهر کوچکترش ساخته شده است.

لین-مانوئل میراندا

در حالی که Vivo موجودی است که به دقت ساخته شده است، گابی را می توان به عنوان “شجاع” و “سرکش” توصیف کرد. دمیکو و هودز به هواپیما ، قطار و اتومبیل به عنوان الگو نگاه می کنند. دمیکو گفت: “شما باید با کسی بروید که خیلی با شما متفاوت است و واقعا عصبانی است.” و شما باید زمان بگذارید تا همان مکان را بدون اختلافات خود پیدا کنید و از آن اختلافات و درگیری ها رهایی پیدا کنید.

“ویوو” اولین موسیقی زنده دمیکو بود و او هیچ شکی در همکاری با میراندا نداشت. او گفت: از این بابت بسیار خوشحالم زیرا همکاری با لین یک فرصت ویژه است. او نه تنها موضوع موسیقی را بلد است، بلکه کارتون هم بلد است، کارتون بلد است. او همچنین یک صداپیشه عالی بود. و این همان داستانی بود که او سال ها پیش ساخت (اولین قرارداد در دریم ورکس در سال 2015 شکسته شد). با موسیقی، کار با کیارا و الکس سرگرم کننده بود. در همان زمان، گروه انیمیشنی در سونی (تصاویر) علاقه زیادی به عبور از مرزها داشتند (که همزمان با «مرد عنکبوتی: چیزی مرد عنکبوتی» و «میچل ها در برابر ماشین ها» انجام دادند).

پس از شناسایی اشیاء و صداهای Haana و مشورت با گروهی از کارشناسان فرهنگی ، Demico و همکارانش به دنبال یافتن صدای Haana مناسب بودند. آنها خوش شانس بودند که د مارکوس، خواننده کوبایی و رهبر گروهی را داشتند که در هاوانا بزرگ شد و واقعیت های شخصیت آندرس را فاش کرد.

دمیکو می گوید: “من می خواستم تا آنجا که ممکن است نوازندگان مختلف داشته باشم و مارکوس هرگز قبلاً نواخته نبود ، اما روحیه خاصی داشت و از داستان هیجان زده بود.” او گفت: “من خودم ویوو بودم – در آمریکا بزرگ شدم.” و نیرالی اصل را به گابی داد. “او قبلاً هرگز خوب بازی نکرده بود ، اما انرژی زیادی داشت و می توانست موسیقی را حمل کند.”

مانند موسیقی، احیای فضای تئاتر در داستان مهم بود. سازندگان “ویوو” فیلم را با دوتایی جذاب “تاک” آغاز کردند، اجرایی که آندرس و ویو را به خاطر روحیه شاد هاانا و عشق آنها به یکدیگر به مخاطبان معرفی کرد. دغدغه اصلی سازندگان افتتاحیه «یک آمریکایی در پاریس» با بازی جین کلی بود.

دمیکو ادامه می دهد: «لین واقعاً دوست داشت فیلم با یک آهنگ شروع شود. او می دانست که این وظیفه اوست که پیشرفت را با داستان سرایی با این آهنگ ترکیب کند. او همیشه فکر می کرد که دو نوازنده و یک هنرمند تا آخر عمر با هم کار می کنند و این کار را 20 بار در روز انجام می دادند. “آنها کاملاً با یکدیگر متناسب هستند و اقدامات و سخنرانی ها را پیش بینی می کنند.”

دمیکو در ابتدا سبک کارتونی متفاوتی را برای هر آهنگ در نظر گرفت، اما بسیار پیچیده و پرهزینه بود. سپس آنها از یک رندر رنگی دوبعدی از قرن کوبا – الهام گرفته از پوسترهای متحرک “Mambo Cabana” – که در آن آندرس در میامی درباره مارتا آواز می خواند – و احساسی دوبعدی / سه بعدی در عنوان آهنگ استفاده می کنند. “طام من.”

اما غیرمنتظره ترین آهنگ “Save the Beat” بود، جایی که ویوو و گابی در حالی که در یک منطقه خطرناک در اوورگلیدز، فلوریدا در حال قایقرانی بودند، ملاقات کردند. دمیکو می گوید: «لین عاشق نمایش بود. ما چند بار آن را ضبط کردیم و تصمیم گرفتیم از آن استفاده کنیم، اما لین از منظر ساخت و ساز گفت که می توانیم از آهنگ در وسط رتبه دوم استفاده کنیم. بله، در ابتدا او تمایلی به برگزاری این مکان نداشت، زیرا این مکان بسیار خوب کار می کرد، اما در آن زمان بود که ما می خواستیم ویو صدای او را بشنود و وضعیت عاطفی او را درک کند و آن دو را کنار هم بگذارد.

با این حال، در پایان، چیزی که ویوو را از دیگر فیلم‌ها متمایز می‌کند این است که درباره غم و اندوه است. ویوو بهترین دوست خود را از دست داده است ، اما سعی می کند با تحویل آهنگ “Inside Your Heart” به مارتا در میامی آخرین خواسته آندرس را برآورده کند.

دمیکو در پایان می‌گوید: «این فیلمی درباره مراحل درد است که مناسب بود. پس سفر قهرمانان. چیزهای خاصی بود که روی موسیقی تمرکز کردیم. سخت ترین قسمت انتقال این ایده بود که ماموریت Vivo بهترین حرکت برای او بود. “هدیه ای از عشق او به این مرد.”

منبع: Indywire (بیل دیسوویتز)

این فیلم را در تجربه ببینید

دکمه بازگشت به بالا