فیلم و هنر

«انکانتو»؛ تماشای کشف یخ در ماکوندو، وقتی دیزنی آن را تصویر کند


مجله نماوا ، شهرام اشرف آبیانه

۱

ادای دین به صد سال تنهایی مارکز. بازآفرینی کارتونی به سبک دیزنی از دهکدهی ماکوندوی رمان مارکز. انگار رئالیسم جادویی ادبیات آمریکای لاتین را بخواهی به سبک و سیاق داستان‌گوی دیزنی تفسیر کنی. نمایشی از سرخوشی به سیاق دی، انگار دنیای دیزنی را بخواهی در دل شخصیت‌های غریبی رئالیسم جادویی جای. کویی کشف یخ در ماکوندوی صد سال تنهایی را از منظر یکی از شخصیت های دیزنی تماشا کنیم.

هنوز چیزی برای دانلود در اینجا وجود ندارد. خانه ، کارکرد دیگری هم دارد. مهربانی‌اش ما را به یاد حیوانات جنگلی انیمشین‌های کلاسیک دیزنی می‌اندازد که دور سفیدبرفی یا سیندرلا جمع می‌شود. انگار مخلوق برتری هستند که به دنیایشان پا گذاشته، و به آن جلوه و زیبایی دوچندان داده است.

ایش از این نیز، حیوانات با قهرمانان دیزنی مهربان بوده اند، گویی آنان برگزیدگانی هستند که قرار است از جادو محاد. این نقش به خانه‌ای انیمیشن «انکانتو» داده شده است. خانه‌ای که مانند بچه‌های بازیگوش، یا عضوی آشنا از خانواده با ساکنانش رفتار می‌کند. اویی این همان سرپناهی باشد که قهرمانان دیزنی در آن آرام و قرار گرفته باشد. از یاد نبریم که پدرو و آلما مادریگال به‌خاطر درگیری‌های مسلحانه خانه و کاشانه‌ای خود را با سه قلوهایشان، جولی. مهاجرانی که انکانتو به آنها جا و پناه داده است. دنیایی خیالی، بهشت ​​گمشده‌ای که فقط در حدود قلمرو انکانتو امنیت را تامین می‌کند.

دهکدهای عجیب تحت حمایت شمعی جادویی رشد می کند و جادوی آن به هر یک از فرزندان خانواده مادریگال در سن پنج سال هدایی می دهد که از آن برای خدمت به روستاییان استفاده می کنند. دیدن «انکانتو» این حس را در تماشاگر برمیانگیزد، گویی وارد دنیای جادویی لوئیس کارول، خالق آلیس در سرزمین عجایب، شدهایم ولی اینبار بهجای ترک آن دنیا، ساکنش شدهایم.

اتاق برونو، دایی گمشده‌ای میرابل، در برجی ممنوعه در پشت خانه، شاید بتوانیم اتفاقات را چون «انتو» توضیح بدهم. این که چرا دیزنی لازم دیده رجوعی به ریلیسم جادویی ادبیات آمریکای لاتین و صد سال تنهایی مارکز داشته باشد، تا به جادویی که در فیلمهایش تصویر کرده، جلوهای تازه تر بدهد. هزارتوی غارمانند پشت خانه، انگار شکم نهنگی باشد که همه این دنیای جادویی در آن جا داده شده است.

انیماتورها و داستانپردازهای «انکانتو»، به دنبال راهی برای جلوه بخشیدن به دنیایی که خلق کرده اند، پس میرابل، قهرمان دختر داستان را، با آن عینک با شیشه های بزرگ، انگار به تازگی از کلاس درسی بیرون کشیده شده باشد، را به غاری میکشانند. ه در آن چند تکه شیشه زمرد کدر قرار است رازی راش فاش کند.

در بیرون از غار، در داخل دهکده، لوئیزا، یکی از شخصیت های زن قصه، اولین کسی است که میفهمد جادو در در. و و ه ن ن ن ق ق ق ق ن ق ن ن ن حس می کند به دختر درشت اندامی می شود که هیچ کاری ازش ساخته نیست. یزی دارد این جادو را از بین میبرد، و این فقط تهدیدی برای انکانتو و ساکنانش نیست.

یزی در حال فرو ریختن است. خانه ترک برداشته و شمع جادویی چیزی نمانده فروغش را از دست بدهد. انگار این کلیت دنیای دیزنی است که جلوه و جادوی سابقش را از دست می‌دهد. اویی این خیالپردازی به سبک دیزنی است که مورد تهدید واقع شده است. فیلم، در ادامه توضیح می دهد آلما، مادربزرگ خانواده، چگونه مصمم به حفظ جادو از مسئله اصلی چشمپوشی کرده است که خانواده را بهخاطر دوست داشته باشد نه هدیه ای جادویی که به آنها داده شده است.

در نهایت، این خانواده بزرگ، آلما مادربزرگ، این است که آنچه اتفاق افتاده را می‌پذیرد این شصتمین انیمیشن دیزنی انگار خواست یک بازنگری را به یاد خالقان دیزنی و تماشگرانش بیاورد، تا چه این خ. ایزی که از درون ما ریشه می‌گیرد. میزی که مفهوم خانه و خانواده را معنی می دهد. شاید به همین دلیل است که نقش رنگ در این انیمیشن دیزنی، پررنگ‌تر از هر کار دیگری است. هویی این همان دنیای جاویی باشد که در خیال خود با آن زندگی می‌کنیم.

انکانتو

۲

ت م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م در نتیجه، «انکانتو» اولین فیلم انیمیشن دیزنی بود که طراحان رقص را از ابتدا تا انتها در تولید درگیر کرد. هه اینها زه آنها از نزدیک با تیم سازنده برای بسط موضوعی و تماتیک آهنگ‌ها، شخصیت‌ها این فیلم‌های قدیمی‌تر بود که در آن‌ها داستان‌های قبلی شکل گرفتند

در «انکانتو»، با نورپردازی نوعی رمانتیسم احساسی به کار وارد شده که برای نزدیک شدن به شخصیت ها، که کم هم هستند، بدان نیاز داشته باشد و این اولین انیمیشن دیزنی پس از Tangled (2010) است که نوعی از قاب های خاص طویل برای ایجاد حس است. نزدیکی میان شخصیت‌های انیمیشن استفاده شده است. این ترفند، به چرخش‌های دوربین و پرسپکتیوهای ایجاد شده حس‌ترتری می‌دهد.

چون داستان «انکانتو»، از رئالیسم جادویی الهام گرفته برای خلق فضای غریب دنیای انکانتو از عدسی های خاص استفاده می شود تا این غریبوارگی را با جلوه ای خیالی بیشتر به نمایش بگذارد. فیلمبرداری و انیمه‌کردن کاراکترها یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای تولید فیلم در یک انیمیشن دیزنی بوده است. خاصه که در مراحل پیش تولید، تیمی از دیزنی به کلمبیا سفر کرد، تا از نوع پوشش گیاهی آن خط. این کار، در جلوه‌نمایی هر چه بیشتر رنگ‌پردازی پرجلوه‌ای فیلم نقش اساسی ایفا می‌کند.

جستجوی عبارت “انکانتو” در نماوا

دکمه بازگشت به بالا