سلامتی و پزشکی

اعتماد به نفس پایین چیست و چگونه آن را بالا ببریم؟

تاریخ ارسال:

08 ژوئیه 2021

عزت نفس پایین می تواند بسیاری از جنبه های زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار داده و سلامت جسمی و روانی وی را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین دانستن اینکه اعتماد به نفس چیست و چگونه اعتماد به نفس داشته باشد برای مواجهه با مشکلات زندگی بسیار مهم است. در این مقاله ، پس از بررسی علائم عزت نفس پایین ، قصد داریم راهکارهای افزایش و درمان عزت نفس پایین را براساس جدیدترین اطلاعات پزشکی بررسی کنیم. مراقب ژورنال پزشکی Apple Health باشید.

عزت نفس پایین چیست؟
قبل از آشنایی (پیروزی ، کسب) با تکنیک های فعلی ناشی از عزت نفس پایین. در یک تعریف جامع ، اعتماد به نفس درک عمومی است که فرد از خود و توانایی های خود دارد که می تواند تأثیر زیادی در زندگی او داشته باشد. عزت نفس بالا به ما کمک می کند تا دید مثبتی نسبت به خود داشته باشیم و در نتیجه زندگی راحت تری را تجربه کنیم. از طرف دیگر ، عزت نفس پایین باعث می شود که از زندگی دید منفی داشته باشیم و همیشه خود را سرزنش کنیم.

عزت نفس پایین اغلب با احساس بی ارزشی ، بی ارزشی و شرم همراه است. در این حالت روحی ، فرد بیش از حد به مسائل مختلف حساس است و دارای هویت شکننده ای است که به راحتی توسط عوامل محیطی آسیب می بیند. عدم پذیرش همیشه تهدیدی جدی برای این افراد است. در حالی که بیشتر اوقات ، این احساسات از ذهن فرد ناشی می شود و هیچ یک ریشه در واقعیت ندارند.

هر کس همیشه از رفتار ، افکار و احساسات خود آگاه است ، که نه تنها آنها را در آگاهی آگاهانه خود ثبت می کند ، بلکه آنها را مورد بررسی و قضاوت قرار می دهد. بنابراین ، سخت ترین منتقد هر شخصی می تواند خودش باشد و با کمترین خطا ، شدیدترین منتقد را بسازد. صدای انتقادی درونی افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند ، تصور اشتباهی از عملکرد و رفتار آنها به آنها می دهد. چنین برداشت منفی و اشتباهی پیامدهای ناگواری دارد و زندگی عادی را دشوار و دشوار می کند.
علائم عزت نفس پایین
علائم اعتماد به نفس پایین ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد ، اما همه آنها ریشه مشترک دارند. پرهیز از موقعیت های جدید ، مقصر دانستن دیگران در اشتباهات ، عدم رضایت از تعریف و تمجید و اغراق در هنگام جبران اشتباهات از مواردی است که در افراد با اعتماد به نفس پایین دیده می شود. به عنوان مثال ، این افراد به شدت نسبت به هرگونه انتقاد از طرف خود یا دیگران حساس هستند و می توانند نسبت به آن واکنش تهاجمی نشان دهند. در این حالت رفتار خصمانه نوعی مکانیسم دفاعی برای محافظت از فرد در برابر فشار ناشی از عدم اعتماد به نفس است.

عزت نفس پایین نیز غالباً با افکار منفی و کاهش انگیزه همراه است ، بنابراین از هرگونه میل به فعالیتهای مادام العمر می کاهد. آزمایش عزت نفس ، که شامل مشاهده و بررسی رفتارها و اعمال خاص است ، به روانشناسان کمک می کند تا وجود این علائم را تشخیص دهند.پس از بررسی نتایج آزمون اعتماد به نفس ، می توان ملاحظات لازم را برای درمان عزت نفس پایین در نظر گرفت.
دلایل عزت نفس پایین
تجارب کودکی افراد نقش مهمی در روند ایجاد اعتماد به نفس دارند. والدین ، ​​مربیان ، دوستان و هر کسی که با کودک تعامل داشته باشد می تواند تأثیر مثبت یا منفی در این مسیر داشته باشد. به عنوان مثال ، ناامیدی کودک از برآورده نشدن انتظارات از خود یا دیگران ممکن است یکی از دلایل پایین آمدن عزت نفس باشد. علاوه بر این ، حوادث ناخوشایند زندگی ، مانند بیماری جسمی یا مرگ یکی از عزیزان ، می تواند استرس را دو چندان کرده و عزت نفس فرد را کاهش دهد.

علاوه بر شرایط زندگی و عوامل محیطی ، ژنتیک نیز عامل مهمی در تعیین عزت نفس فرد است. برخی از افراد به طور کلی شخصیت منفی دارند که این یکی از دلایل و نشانه های اعتماد به نفس پایین است. انزوای بیش از حد همچنین بر نحوه تفکر مردم در مورد خود تأثیر می گذارد و با عزت نفس پایین رابطه مستقیم دارد. البته باید توجه داشت که در برخی موارد ، دلایل کاهش عزت نفس به راحتی یافت نمی شود. اما در هر صورت ، نکته مهم این است که افزایش اعتماد به نفس در مردان و زنان از هر گروه سنی امکان پذیر است.
اثرات مخرب عزت نفس پایین
با توجه به اینکه اعتماد به نفس چیست و برای کیفیت زندگی چقدر مهم است ، فقدان آن می تواند تأثیرات مخربی بر حفظ سلامت ، اشتغال و روابط اجتماعی داشته باشد. اگرچه تجربه دوره های عزت نفس پایین می تواند طبیعی باشد ، اما طولانی شدن این دوره ها می تواند منجر به اختلالات روانی دیگری مانند اضطراب ، افسردگی و ناتوانی شود. رفتارهای پرخطر مانند سو drug مصرف مواد مخدر و الکل نیز می تواند ناشی از عدم درمان اعتماد به نفس باشد.

عزت نفس پایین باعث می شود افراد از موقعیت های جدید و چالش برانگیز عقب نشینی کنند. پرهیز از تعاملات اجتماعی ممکن است در ابتدا احساس امنیت و آرامش ایجاد کند ، اما در طولانی مدت ترس نهفته را تقویت می کند. افراد با عزت نفس پایین به دلیل نگرش منفی نسبت به خود ، سعی می کنند ارتباطات اجتماعی کمتری داشته باشند. زیرا در ذهن آنها فکر می کنند غیر قابل تحمل ، نفرت انگیز یا شرم آور هستند. این نوع اقدامات متقابل مخرب و بی فایده است و مانع اصلی پیشرفت است.

افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان بسیار مهم است. زیرا اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشند ، در بزرگسالی در زندگی حرفه ای و روابط شخصی خود با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. عزت نفس پایین گاهی اوقات می تواند منجر به افکار خودکشی شود و نیاز به عزت نفس پایین را در سنین پایین و قبل از شکل گیری شخصیت دو برابر کند. به طور کلی ، عزت نفس پایین احتمال انجام رفتارهای ناسازگار و پرخطر را افزایش می دهد.
چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟
روش های مختلفی وجود دارد که به ما کمک می کند در شرایط مختلف احساس امنیت کنیم. افزایش اعتماد به نفس در زنان ، مردان و هر فرد می تواند راه حل خاصی داشته باشد. با این حال ، مشاوره ، روان درمانی و درمان شناختی رفتاری می تواند در تمام مراحل درمان اعتماد به نفس پایین موثر باشد.روان درمانی به شخص درک بهتری از افکار و باورهای خود می دهد تا بتواند با ایجاد تغییر و بهبود در آنها نگرش مثبتی در ذهن ایجاد کند. در نتیجه ، این نگرش مثبت به افزایش اعتماد به نفس در سطوح مختلف زندگی کمک می کند.

نکاتی در مورد افزایش عزت نفس در نوجوانان و بزرگسالان به طور کلی بر دو نکته اصلی تأکید می کند: عدم توجه به صدای منتقد درونی و احساس ترحم به خود. اول از همه ، برای افزایش اعتماد به نفس خود ، باید افکار منفی را نادیده بگیرید و افکار مثبت را جایگزین آنها کنید درست زمانی که به ذهن شما خطور می کند. به عنوان مثال ، می توانید تمام افکار گناهکارانه خود را بر روی یک کاغذ بنویسید و سپس تخمین های واقع بینانه تر و دلسوزانه تری را در پشت صفحه بنویسید. با مقایسه این دو روش تفکر ، می توان صدای منتقد درونی را به چالش کشید و از پیروی از آن دست کشید.

گام بعدی در افزایش اعتماد به نفس افزایش دلسوزی است. هرچه نسبت به ایرادات و مشکلات خود دلسوز باشید ، شانس افزایش اعتماد به نفس شما بیشتر است. بعلاوه ، تأیید و پذیرش پریشانی عاطفی می تواند تأثیر بسزایی در افزایش عزت نفس داشته باشد. نکته ای که باید در افزایش عزت نفس پایین بیان شود این است که هیچ انسانی کامل وجود ندارد و هر شخص نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد.

جدا از موارد بالا ، روشهایی وجود دارد که برای افزایش اعتماد به نفس در زنان و مردان به همان اندازه مفید است. با کار در مناطقی که عملکرد خوبی داریم می توانیم روحیه بهتری را تجربه کنیم. صرف وقت برای کارهای ارزشمند و مفید تأثیر مستقیمی در افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان و بزرگسالان دارد. ورزش مداوم همچنین باعث افزایش انگیزه و ترشح اندورفین در بدن می شود ، احساس بهتری که در نتیجه آن ایجاد می شود می تواند در افزایش اعتماد به نفس پایین موثر باشد. مقایسه نکردن خود با دیگران و ایجاد روابط مثبت از دیگر روش های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان و بزرگسالان است.
آخرین کلمه

در این مقاله ، به طور خلاصه بررسی می کنیم که اعتماد به نفس چیست و چقدر در زندگی اهمیت دارد. تست اعتماد به نفس به ما کمک می کند تا نشانه هایی از عزت نفس پایین را نشان دهیم. سپس می توانیم با یادگیری راهکارهایی در مورد چگونگی اعتماد به نفس ، عزت نفس پایین را درمان کنیم. خوشبختانه افزایش اعتماد به نفس در زنان و مردان امکان پذیر است ، اما این به تلاش و پشتکار افراد بستگی دارد.
منابع:
healthline.com
psychalive.org
nhs.uk
webmd.com
arriout.com
mayoclinic.org

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا