سلامتی و پزشکی

اختلال تیک چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تاریخ ارسال:

05 آگوست 2021

کنه ها حرکات غیر ارادی ماهیچه ها هستند که می توانند در هر نقطه از صورت یا اندام ها رخ دهند که در صورت تداوم بسیار آزاردهنده هستند. انواع مختلفی از تیک ها وجود دارد که تنها تعدادی از آنها افتادگی پلک ، افتادگی چشم چپ و حرکت فلپ بینی است. در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، بر اساس آخرین اطلاعات پزشکی ، بررسی می کنیم که اختلال تیک چیست و راه حل های تشخیص و درمان آن چیست. با ما بمان.

اختلال کنه چیست؟
قابل توجه ترین اختلال تیک سندرم تورت است که در آن تیک های فیزیکی و کلامی در یک فرد به طور همزمان رخ می دهد. اختلال تیک گذرا همچنین شامل تیک های جسمی و کلامی است ، اما اغلب تیک های جسمی و کلامی به طور همزمان رخ نمی دهند. تیک ها در کودکان نیز شایع هستند و حدود 10 درصد از کودکان در اوایل کودکی ممکن است دچار این اختلال شوند که گاهی کمتر از یک سال طول می کشد.
چه چیزی باعث اختلال تیک می شود؟
هیچ علت شناخته شده ای برای اختلال تیک گذرا وجود ندارد. برخی تحقیقات نشان داده اند که این اختلال ممکن است ارثی باشد. در موارد نادر ، جهش های ژنتیکی می تواند باعث سندرم تورت شود. ناهنجاری های مغزی یا اختلالات انتقال دهنده های عصبی نیز ممکن است مسئول باشند. در برخی موارد ، این عادت ممکن است از طریق تقلید ایجاد شود. همچنین نشان داده شده است که رفتارهای تیک در هنگام استرس افزایش می یابد ، که منجر به “تیک عصبی” می شود.

تشخیص اختلال تیک گذرا
هیچ آزمایش کاملی برای تشخیص اختلال تیک گذرا و سایر اختلالات تیک وجود ندارد و تشخیص آنها دشوار است و گاهی اوقات برخی علائم ممکن است با سایر شرایط پزشکی همراه باشد. به عنوان مثال ، آلرژی فرد ممکن است دلیلی برای آبریزش بینی باشد. ممکن است پزشک شما به آزمایشات کامل تری مانند سی تی اسکن مغز و آزمایش خون نیاز داشته باشد تا مشخص شود آیا این علائم با بیماری جدی تری مانند بیماری هانتینگتون مرتبط هستند یا خیر.
پزشک بر اساس اطلاعات خود در مورد اختلال تیک ، برخی شرایط را در بیمار بررسی می کند و در صورت وجود همه آنها ، مشکل فرد را یک اختلال تیک گذرا تشخیص می دهد. این شرایط عبارتند از:

فرد باید دارای یک یا چند تیک حرکتی (مانند پلک زدن یا بالا انداختن شانه ها) یا تیک های صوتی (مانند خروپف و سرفه) باشد.
تیک ها باید کمتر از 12 ماه متوالی رخ داده باشند.
تیک ها باید قبل از 18 سالگی شروع شده باشند.
علائم تیک نباید ناشی از دارو یا سایر شرایط پزشکی مانند بیماری هانتینگتون یا انسفالیت باشد.
فرد نباید سندرم تورت یا هرگونه اختلال حرکتی مزمن یا صدا داشته باشد.

درمان اختلال تیک گذرا
زندگی با یک تیک گاهی اوقات می تواند خسته کننده باشد. اما این بیماری با درمان مناسب قابل کنترل است و درمان آن بسته به نوع و شدت تیک متفاوت است. بسیاری از کنه ها بدون مداخله و به مرور زمان از بین می روند. اما تیک هایی که عملکرد و زندگی فرد را مختل می کنند ممکن است نیاز به درمان جدی تری داشته باشند.ترکیبی از رفتار درمانی و دارو در این شرایط می تواند کمک کننده باشد. دارو ممکن است اختلالات تیک را به طور کامل درمان نکند ، اما برخی از علائم را کاهش می دهد. پزشک ممکن است دارویی برای کاهش دوپامین در مغز شما تجویز کند ، مانند هالوپریدول یا پیموزید. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که ممکن است کنه ها را تحت تاثیر قرار دهد.
پزشکان همچنین تیک ها را با داروهای ضد افسردگی درمان می کنند. این داروها به درمان علائم اضطراب یا وسواس کمک می کند و همچنین ممکن است به کاهش علائم تیک کمک کند. از آنجا که استرس می تواند تیک ها را بدتر کند ، استفاده از تکنیک های مدیریت و مدیریت استرس برای درمان تیک ها مهم است. درمان شناختی رفتاری نیز یک روش مفید برای درمان اختلالات تیک است. در طول جلسات درمانی ، فرد یاد می گیرد که احساسات ، رفتارها و افکار خود را کنترل کند تا از اقدامات مخرب اجتناب کند.
اختلال کنه در کودکان
تیک در کودکان اغلب بدون درمان از بین می رود. اما نکته مهم این است که اعضای خانواده و معلمان کودک را بیشتر از خود آگاه نکنند و علائم را تشدید کنند. والدین کودکان مبتلا به اختلال تیک گذرا نیز نقش مهمی در حمایت عاطفی و کمک به فرزندشان برای آسیب کمتر در مدرسه ایفا می کنند.
کنه ها در کودکان معمولاً بعد از چند ماه از بین می روند. به نظر می رسد کودکانی که بیش از یک سال تیک نداشته اند شانس بیشتری برای بهبودی دارند. والدین باید مراقب تغییر علائم باشند. در برخی موارد ، اختلال تیک می تواند منجر به بیماری جدی تری مانند سندرم تورت شود.
آخرین کلمه
انواع مختلفی از اختلال تیک وجود دارد و تشخیص و درمان ممکن است متفاوت باشد. علت این اختلال به خوبی شناخته نشده است ، اما تحقیقات نشان داده است که عوامل ارثی و عوامل استرس زا با آن ارتباط دارند. خوشبختانه اکثر کنه ها به مرور زمان از بین می روند و نیازی به درمان ندارند. اما در موارد شدیدتر و مزمن ، اختلالات تیک را می توان با دارو و راهبردهای رفتاری یا ترکیبی از هر دو درمان کرد. این اختلالات در کودکان اغلب با گذشت زمان از بین می روند ، اما حمایت خانواده می تواند به تسریع آن کمک کند.
منابع:
healthline.com

تمام محتویات سایت بر عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا