سلامتی و پزشکی

ابزارهای کاربردی برای درمان پوسیدگی و پرکردن دندان

ابزارهای کاربردی برای درمان پوسیدگی

از عمده مشکلات مربوط به دندان‌ها که افراد در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شوند، پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان یک بیماری مزمن برای دندان‌ها محسوب می‌شود که عدم درمان آن می‌تواند منجر به از بین‌رفتن کل ساختار دندان شود.

دندانپزشک معمولا با توجه به سطح پوسیدگی و گسترش آن، نوع درمان موثر برای پوسیدگی دندان را انتخاب می‌کند. در هر کدام از این روش‌ها از یک سری ابزارهای به خصوصی استفاده می‌شود.

در ادامه راجع‌به درمان پوسیدگی دندان و ابزارهای لازم برای آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

پوسیدگی دندان چیست و چه علائمی دارد؟

پوسیدگی دندان که به حفره‌های دندانی و همچنین کرم‌خوردگی دندانی معروف‌ است، یکی از بیماری‌های مزمن دندانی بوده که می‌تواند در هر سنی فرد را درگیر کند.

پوسیدگی دندان به دلایل مختلفی اعم از عدم مراقبت صحیح از دندان‌ها، استفاده نکردن از مسواک و خمیردندان ضد پوسیدگی ایجاد می‌شود. پوسیدگی دندان یک بیماری پیشرونده بوده و اگر کنترل نشود، می‌تواند دندان را تا مرز از بین رفتن ببرد.

این در حالی است که می‌توان با رعایت بهداشت دندان‌ها از این بیماری جلوگیری کرد. علائم هشداردهنده پوسیدگی دندان عبارتند از:

  • وجود لکه‌های سفید روی دندان
  • درد دندان
  • حساس‌شدن دندان‌ها به گرما و سرما
  • ایجاد بوی بد در دهان
  • بروز لکه‌های سیاه بر روی دندان

ابزارهای کاربردی برای درمان پوسیدگی و پرکردن دندان کدام‌اند؟

پرکردن دندان‌ها یکی از روش‌های درمانی برای پوسیدگی دندان است که در طی آن، دندانپزشک ابتدا پوسیدگی‌ها را از سطح دندان می‌زداید و سپس با مواد مخصوص آن‌ها را پر می‌کند.

برای پرکردن حفره‌های دندانی از موادی نظیر آمالگام، رزین کامپوزیت، طلا و یا گلس آینومر استفاده می‌شود.

همچنین در طی درمان پرکردگی از ابزارهایی نظیر اسکیلر یا جرم‌گیر، دریل دندان‌پزشکی و دستگاه مکش برای خارج‌کردن رسوبات و بزاق دهان استفاده می‌شود.

ابزارهای پرکاربرد در درمان عصب‌کشی

اگر پوسیدگی در مراحل اولیه کنترل نشود، می‌تواند به بافت زنده دندان یعنی پالپ و ریشه گسترش یابد. در این شرایط بیمار درد بسیار شدید و عذاب‌آوری را تجربه می‌کند.

درمان عصب‌کشی یکی از مناسب‌ترین روش‌های درمانی برای پوسیدگی ریشه دندان است. موفقیت این روش درمانی تا حدود زیادی به تخصص دندانپزشک و ابزارهای مورد استفاده او بستگی دارد.

در درمان عصب‌کشی معمولا از ابزارهای زیر استفاده می‌شود:

آینه دندانپزشکی

آینه دندانپزشکی به دندانپزشک این امکان را می‌دهد که محل دقیق پوسیدگی دندان را به خوبی مشاهده کند.

اسپاتول دندان‌پزشکی

اسپاتول یکی از ابزارهای دستی و البته پرکاربرد در آزمایشگاه‌ها است که در دندانپزشکی هم از آن استفاده می‌شود. اسپاتول شکلی شبیه به قاشق دارد و به همین دلیل به آن قاشقک هم گفته می‌شود.

از اسپاتول می‌توان برای برداشتن و انتقال مواد شیمایی در لابراتورهای دندانپزشکی استفاده کرد.

اسپاتول هم به صورت یک طرفه و هم به صورت دو طرفه تولید می‌شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

برای خرید انواع اسپاتول دندانپزشکی نظیر اسپاتول دهانی پهن، اسپاتول دهانی متوسط، اسپاتول دهانی، قلم کامپوزیت (اسپاتول-برنیشر)، قلم کامپوزیت هالو (اسپاتول محکمه سر کج) و قلم کامپوزیت (اسپاتول محکمه و برنیشر) می‌توانید به فروشگاه فروش تجهیزات و مواد دندانپزشکی دنتیوا مراجعه کنید.

پنس قفل‌شونده

پنس قفل‌شونده برای جابه جایی ایمن سایر ابزارهای دندانپزشکی و همچنین پانسمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

LM-Arte Ergosense – قلم‌ کامپوزیت دنتیوا

قلم کامپوزیت

برای درمان پرکردگی، پولیش، کانتور کردن و صیقلی ساختن پرکننده‌های کامپوزیت از انگل کامپوزیت استفاده می‌شود.

قلم کامپوزیت از یک سر باریک و یک سر پهن ساخته می‌شود که هر کدام کاربردهای خاصی دارند. از سر پهن برای پخش‌کردن مواد کامپوزیت و از سر باریک برای تسهیل کار با مواد کامپوزیت استفاده می‌شود. برای خرید قلم کامپوزیت دندانپزشکی و قیمت آن و مقایسه برندهای مختلف با هم به این لینک مراجعه کنید.

پروب اندودانتیک

پروب اندودانتیک به تشخیص مدخل کانال ریشه کمک می‌کند.

اکسکویتور

اکسکویتور برای حذف پوسیدگی‌های دندانی یا پانسمان دندان کاربرد دارد.

آنگل دندانپزشکی در درمان پوسیدگی دندان

یکی از مهم‌ترین ابزارهای چرخنده دندانپزشکی که برای حذف پوسیدگی‌های سطح دندان از آن استفاده می‌شود، آنگل دندانپزشکی است.

آنگل از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود و نگهداری صحیح از آن اهمیت زیادی دارد. انواع مختلف آنگل دندانپزشکی که برای درمان پوسیدگی دندان قابل استفاده هستند عبارتند از:

  • آنگل ناخونکی
  • آنگل پوش باتن
  • آنگل ایمپلنت
  • آنگل روتاری

از بهترین برندهای آنگل می‌توان به برندهای کوکسو و گلدنت اشاره کرد. برای مشاهده قیمت آنگل دندانپزشکی و خرید از بهترین برندهای موجود در بازار از سایت فروش تجهیزات و مواد دندانپزشکی دنتیوا کلیک کنید.

Goldent Angle – آنگل ناخونکی 1:1 دنتیوا

پروب اندازه‌گیری پاکت پریودنتال

پروب اندازه‌گیری پاکت پریودنتال برای تشخیص ابتلا به بیماری پاکت پریودنتال و معاینه دقیق بافت لثه کاربرد دارد.

پروب فورکیشن

از این ابزار برای تشخیص محل جداسازی ریشه دندان استفاده می شود. سایر اقلام موجود در این جعبه عبارتند از: پنبه استریل ، گاز استریل ، فورسپس که برای گرفتن رادیوگرافی دور اپیکال استفاده می شود ، خط کش فلزی یا سایر ابزارهای اندازه گیری که ممکن است عقیم شوند.

رابردم

رابردم یکی دیگر از ابزارهای ضروری در درمان عصب‌کشی است که محل درمان را از هر گونه آلودگی عاری نگه می‌دارد.

همچنین این ابزار از قورت دادن داروها یا فرورفتن ابزارهای درمان ریشه در حین درمان به حلق بیمار جلوگیری می‌کند. علاوه بر این رابردم با کنار نگه داشتن لب‌ها و زبان، دید کافی را برای دندانپزشک ایجاد می‌کند.

ابزارهای رادیوگرافی

استفاده از ابزارهای رادیوگرافی تصویر واضح‌تری از دندان و ساختار آن در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد و به این ترتیب امکان معاینه بهبود بافت پری اپیکال با دقت بسیار بالا را فراهم می‌کند.

K file

K file یکی از مهم‌ترین ابزارهای دستی برای درمان ریشه است که از آن برای آماده‌سازی کانال ریشه استفاده می‌شود.

Reamer

Reamer یک ابزار مثلثی گرد یا توخالی است که به صورت مارپیچ می‌چرخد. تیغه‌های این ابزار از K file کوچکتر بوده و برای بریدن عاج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوسیدگی دندان چگونه درمان می‌شود؟

پوسیدگی دندان با توجه به میزان گسترش آن و همچنین شرایط بیمار قابل درمان است. همچنین نوع درمان پوسیدگی دندان با توجه به دائمی یا شیری‌بودن دندان متفاوت است. انواع‌ روش‌های درمان پوسیدگی عبارتند از:

فلورایدتراپی

در مراحل اولیه پوسیدگی دندان که فقط مینای دندان درگیر پوسیدگی شده است، می‌توان به کمک فلورایدتراپی پوسیدگی را درمان کرد.

درمان پرکردگی

این درمان یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان پوسیدگی دندان است و برای پوسیدگی‌هایی انجام می‌شود که زیاد عمیق نیستند. در مراحل مختلف پرکردگی دندانپزشک از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند تا پوسیدگی دندان را حذف کرده و سپس مواد آمالگام یا کامپوزیت را در آنجا قرار دهد.

استفاده از روکش دندان

وقتی پوسیدگی شدت زیادی داشته و منجر به از بین رفتن بخش زیادی از ساختار دندان شده باشد، دندانپزشک از روکش دندان به عنوان جایگزین تاج دندان استفاده می‌کند.

در این روش درمان ابتدا تمام پوسیدگی دندان تراشیده شده، سپس به کمک مواد آمالگام یا کامپوزیت دندان پر می‌شود. در نهایت دندان با روکش پوشانده می‌شود.

درمان عصب‌کشی

اگر عمق پوسیدگی بالا باشد و پوسیدگی دندان به پالپ دندان رسیده باشد، از درمان عصب‌کشی استفاده می‌شود.

کشیدن دندان

وقتی دندان به دلیل پوسیدگی دچار آبسه‌ شده باشد تنها راه درمان، کشیدن دندان پوسیده است.

وقتی دندان‌ها به دلیل عدم رعایت بهداشت پوسیدگی بالایی داشته باشند که با عصب‌کشی هم قابل درمان نباشد، دندانپزشک به ناچار دندان پوسیده را می‌کشد.

سخن پایانی

برای اعمال مختلف دندانپزشکی اعم از درمان پوسیدگی و پرکردگی دندان، به ابزارهای مختلفی نیاز است.

شرکت‌های مختلفی به ساخت ابزارهای دندانپزشکی مشغول هستند، اما این که کدام ابزار کیفیت بهتری دارند، به تحقیق کافی نیاز دارد.

در فروشگاه دنتیوا می‌توانید ابزار، تجهیزات و مواد دندانپزشکی از بهترین برندها را با قیمتی عالی تهیه کنید. علاوه بر این با خرید از فروشگاه اینترنتی دنتیوا می‌توانید در زمانی کم، بهترین برندها را با هم مقایسه کرده و سپس خرید خود را نهایی کنید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا