سلامتی و پزشکی

آیا تزریق فیلرهای پوستی خطر عفونت به همراه دارد؟

این روزها تزریق فیلر به یکی از محبوب ترین درمان های زیبایی تبدیل شده است، ویژگی های منحصربه فرد این ژل تزریقی افراد زیادی را به خود جذب کرده است؛ البته همانند هر روش دیگری، تزریق فیلر هم ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد، اما آیا امکان عفونت در محل تزریق فیلر وجود دارد؟

بله! در برخی از موارد ممکن است افراد پس از تزریق فیلر با مشکلات ناشی از عفونت محل تزریق مواجه شوند.

در این مقاله با مرور علت، علائم و نحوۀ پیشگیری از عفونت محل تزریق فیلر، اطلاعات لازم برای جلوگیری از بروز این مشکل را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا شما بدون هیچ نگرانی قادر به استفاده از مزایای فوق العادۀ فیلر باشید.

آشنایی با عوارض جانبی تزریق فیلر

عوارض تزریق فیلر معمولا خفیف هستند و خیلی سریع از بین می روند؛ بنابارین قبل از هر چیز بهتر است با رایج ترین عوارض تزریق فیلر آشنا شوید تا در صورت بروز مشکلات غیرمعمول، به دنبال اقدامات لازم برای کنترل شرایط باشید.

  • قرمزی پوست
  • ورم کردگی
  • عدم تقارن
  • خارش
  • درد خفیف

این عوارض همانطور که گفتیم به طور معمول پس از 48 ساعت از بین خواهند رفت و در صورت مشاهدۀ آن ها جای نگرانی نیست. برخی دیگر از عوارض جانبی تزریق فیلر در موارد نادرتر مشاهده می شوند و به محض شناسایی آن ها باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • عفونت محل تزریق
  • جابه جایی فیلر زیر پوست
  • ترشح فیلر به خارج از محل تزریق
  • عدم تقارن محل تزریق فیلر

علت عفونت بعد از فیلر

در این بخش مهمترین عوامل و دلایلی که منجر به بروز عفونت در محل تزریق فیلر می شوند را مرور خواهیم کرد:

استریل نبودن تجهیزات

در صورتی که سرنگ، فیلر و محل تزریق به درستی ضدعفونی و استریل نشده باشند، باکتری ها راه خود برای ورود به بدن را باز خواهند کرد و همین عامل در ادامه باعث ایجاد عفونت بعد از تزریق فیلر می شود.

تزریق ناصحیح فیلر

اگر فیلر به صورت عمیق (بیش ازحد) به زیر پوست تزریق شود، می تواند به شریان های خونی آسیب وارد کرده و شانس ایجاد عفونت را افزایش دهد.
همچنین در صورتی که فیلر به طور نامساوی تزریق شده باشد، یک فضای خالی برای رشد باکتری ها به وجود خواهد آمد.

شرایط زمینه ای فرد

افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مثل دیابت یا HIV، در برابر عفونت آسیب پذیرتر هستند و احتمال عفونت محل تزریق فیلر در این افراد بیشتر است؛ در نتیجه اگر شما هم جزو این افراد هستید، قبل از تصمیم گیری حتماً این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

محتویات فیلر

شانس عفونت بعد از تزریق فیلر در فیلرهای بی کیفیت و بی نام ونشان بیشتر است؛ بنابراین برای حفظ اصل سلامتی باید هنگام خرید و انتخاب نوع فیلر دقت بیشتری به خرج داد.
به عنوان مثال استفاده از فیلر هیالورونیک اسید در مقایسه با دیگر فیلرها، شانس عفونت بعد از تزریق را به حداقل می رساند.

پیشنهاد ما استفاده از فیلر ایرانی اینووسنس است که با پوست ایرانی ها سازگاری بالایی داشته و کیفیتی تضمین شده دارد؛ برای خرید فیلر اینووسنس از مرجع اصلی با بهترین قیمت مناسب کلیک کنید.

علائم عفونت محل تزریق فیلر

شناسایی سریع عفونت بعد از تزریق فیلر، تاثیر چشمگیری در کنترل این مشکل و درمان آن دارد؛ هرچه سریع تر وجود عفونت را تشخیص دهید، با دردسر کمتری قادر به رفع آن خواهید بود.
در ادامه به مهمترین علائم عفونت در محل تزریق فیلر اشاره می کنیم:

  • قرمزی در محل تزریق
  • ورم کردگی و افزایش حساسیت
  • افزایش دما در ناحیۀ تزریق
  • ترشح ضایعات از محل تزریق فیلر
  • تب و لرز
  • بدحالی و درد

در صورتی که پس از گذشت 24 ساعت از تزریق فیلر با این چالش ها روبه رو شدید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پیشگیری از عفونت بعد از تزریق فیلر

رعایت برخی از نکات، احتمال ایجاد عفونت در محل تزریق فیلر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. در این بخش نگاهی به این نکات خواهیم داشت تا شما شانس بروز این مشکل را به کمترین میزان ممکن برسانید:

  1. از لمس غیرضروری محل تزریق فیلر و اطراف آن خودداری کنید.
  2. قبل از لمس محل تزریق فیلر، دست خود را به صورت کامل شسته و آن را ضدعفونی کنید.
  3. محل تزریق را 2 بار در روز و با استفاده از شوینده های ملایم تمیز کنید.
  4. برای کاهش التهاب و ورم محل تزریق، از کمپرس یخ (بازه های 10 دقیقه ای) استفاده کنید.
  5. تا چند روز بعد از تزریق فیلر از فعالیت های سنگین، گرما و نور خورشید بپرهیزید.
  6. چند روز قبل و بعد از تزریق، از داروهای رقیق کنندۀ خون مثل آسپرین یا ایبوپروفن استفاده نکنید.
  7. یک فیلر بااصالت و باکیفیت را برای خود انتخاب کرده و تزریق آن را به یک متخصص دارای صلاحیت بسپارید.

درمان عفونت بعد از فیلر

اگر محل تزریق فیلر شما دچار عفونت شده است، باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به درمان آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که اقدامات خودسرانه شانس بهبودی سریع عفونت را کاهش خواهد داد؛ بنابراین مراجعه به پزشک و دریافت راهکار درمانی تخصصی، بهترین روش درمان عفونت محل تزریق فیلر محسوب می شود.

جمع بندی

یکی از عوارض نادری که برخی از افراد بعد از تزریق فیلر با آن مواجه می شوند، عفونت محل تزریق است اما برای مقابله با این عفونت باید چه نکاتی را مدنظر داشت؟ چگونه می توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد؟

در این مقاله با بررسی دلایل و روش درمان عفونت محل تزریق فیلر، به این سوالات رایج پاسخ دادیم تا شما در صورت مواجهه با این چالش، بهترین تصمیمات را اتخاذ کنید. در نهایت از خاطر نبرید که مراجعه به پزشک متخصص در این شرایط بهترین راهکار است و شما به این صورت می توانید در زمانی کوتاه به نتیجۀ دلخواه خود برسید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا