سلامتی و پزشکی

. آمینو اسیدها بلوکهای ساختمانی پروتئینها هستند. بدن ما هنگامی که پروتئین میخوری…


.
?آمینو اسیدها بلوکهای ساختمانی پروتئینها هستند. بدن ما هنگامی که پروتئین میخوریم آن را به آمینواسیدهای منحصر به فردی تبدیل میکند. پروتئینها نقشهای مختلفی از جمله ساختمانی، حمل و نقل، تجزیه، انقباض و حفاظت علیه بیماریها را ایفا میکنند.
.
?آمینواسیدها میتوانند در واکنشهای غیر پروتئینی نیز شرکت کنند. بدین صورت که برای ساخت نوروترانسمیترها، هورمونها و دیگر متابولیتها از جمله کراتین یا سیترولین به کار میروند. آمینو اسیدها همچنین میتوانند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرند. 20 آمینواسید وجود دارد که بیشتر پروتئینهای پستانداران را تشکیل میدهد. آمینواسیدهای ساختار مشابهی دارند و تفاوت آنها در زنجیرهی جانبی متصل به کربن آلفا است. زنجیرههای جانبی، به هر یک از آمینواسیدها خواص ویژه‌ای می بخشد و مسئول تشکیل ساختار سوم پروتئین است.
.
?آمینواسیدها در دسته های ضروری، غیر ضروری، یا ضروری مشروط طبقه بندی می شوند. آمینواسیدهای ضروری آنهایی هستند که بدن نمیتواند آنها را بسازد و باید از طریق غذا تأمین شوند.
.
?8 آمینواسید ضروری به نامهای میتونین، لوسین، ایزولویسن، والین، ترئونین، تریپتوفان، لیزین و فنیل آلانین وجود دارد. همچنین آرژنین یا هیستیدین برای نوزادان و بچه های بسیار کوچک ضروری می باشد.
بنابراین آمینواسیدهای ضروری برای این گروه سنی ،9 یا 10مورد در نظر گرفته میشود. آمینو اسیدهای غیر ضروری میتواند در بدن ما از دیگر آمینو اسیدها به دست آید.
.
?آمینواسیدهای ضروری مشروط، آمینواسیدهای غیرضروری هستند که تحت شرایطی از جمله استرس فیزیکی یا زخم که بدن نمیتواند مقدار کافی از آن را تولید کند به آمینو اسیدهای ضروری تبدیل میشوند.
.
?برخی از آمینو اسیدهای ضروری مشروط شامل گلوتامین، آرژنین، سیستئین و تورین میباشد.
همه آمینو اسیدها در پروتئینها یافت نمیشود و بعضی از آمینو اسیدها در ساختارهای غیر پروتئینی فعالیت میکنند. برای مثال تورین و بتاآلانین منحصراً عملکردهای غیر پروتئینی دارند.
.
?جهت مشاوره و دریافت رژیم غذایی به صورت غیر حضوری (آنلاین) می توانید به دایرکت مراجعه کنید?
@drghiasvand
.
⭕️ دکتر رضا غیاثوند؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی
رزرو نوبت:
09135955004
031-3266-5398
.
⭕️ آدرس وبسایت :
Drghiasvand.com
.
?جهت دریافت رژیم آنلاین، به دایرکت مراجعه کنید?
.

جهت دیدن مقالات بیشتردر مجموعه پزشکی و سلامت کلیک کنید 

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا