عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

آموزش ساخت میز بیلیارد با چوب

در سالهای اخیر بازی بیلیارد و اسنوکر در ایران توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده، این موضوع باعث افزایش تعداد باشگاه ها نیز شده و همچنین اشخاص بیشتری برای منزل یا ویلای خود قصد تهیه میز مناسب را دارند. ممکن است برای شما نیز نحوه ساخت میز بیلیارد جالب باشد یا حتی به فکر ساخت میز بیلیارد افتاده باشید و تصور کنید باتوجه به قیمت بالای محصولات موجود در بازار میتوانید خودتان دست به کار شده و میز بیلیارد ارزان بسازید.

نحوه ساخت میز بیلیارد

‎پیشنهاد میکنیم اگر تخصص و آشنایی و ابزارهای مناسب این کار را ندارید از ساخت شخصی میز بیلیارد منصرف شوید، زیرا برای انجام آن باید چک لیست کاملی از لوازم و استانداردها داشته باشید تا بتوانید با استفاده از ابزارهای دقیق میزی تولید کنید. عدم تسلط شما بر تولید میز بیلیارد ممکن است باعث بالا رفتن هزینه های جانبی شود.

‎حال اگر تصمیم ساخت میز بیلیارد و اسنوکر را دارید، توجه داشته باشید مشاوران ایران بی سی اس در تمامی مراحل ساخت و تهیه لوازم درکنار شما هستند تا بتوانید با بهره گیری از مشاوره رایگان و 24 ساعته بهترین محصول را برای خود تولید کنید.

‎مراحل و نحوه ساخت میز بیلیارد

تهیه فضای مناسب

تهیه فضای مناسب برای ساخت میز بیلیارد

در ابتدا باید مطمئن شوید فضای کافی برای داشتن میز بیلیارد را دارید. اکثر میزهای بیلیارد و اسنوکر بطور ثابت نصب میشوند، شما نمیتوانید بعد از تراز میز آن را جا به جا کرده یا هل دهید. توجه فرمایید محلی که در نظر میگیرید علاوه بر فضای میز باید فضایی برای حرکت آزادانه بازیکن و چوبکشی آن داشته باشد.

تهیه نقشه میز

پس از تامین فضای مناسب، نوبت تهیه نقشه میز بیلیارد یا میز اسنوکر دلخواهتان است که قصد ساخت آن را دارید. اطلاعات انواع میز بیلیارد به صورت رایگان یا به قیمت کم در اینترنت موجود است. شما میتوانید نقشه جزییات میز انتخابی خود را با تعیین سایز 7-8-9-10-12 فوت تهیه کنید.

تماشای ویدیو های ساخت

حتما قبل از اقدام به شروع کار ویدیوهای خودآموز ساخت میز بیلیارد را تماشا کنید تا یک نگاه کلی از پروژه و مراحل آن داشته باشید. فراموش نکنید پروژه خانگی ممکن است بیشتر از برآورد اولیه شما به طول انجامد، صبور باشید.

تهیه چوب مناسب

بخش عمده میز بیلیارد از چوب تشکیل شده، پس برای شروع کار باید به اندازه موردنیاز چوب یا ام دی اف تهیه کنید. توجه کنید نوع چوب بکار رفته در نتیجه ی کار شما بسیار تاثیر گذار است. بطور کلی سازندگان حرفه ای میز بیلیارد چوب سخت و محکم را پیشنهاد میدهند تا تحمل وزن سنگی که روی آن قرار می گیرد را داشته باشد. در پروژه های ساخت خانگی میز بیلیارد بهتر است از چوبهایی که به راحتی برش داده میشوند استفاده کنید.

تهیه لوازم مناسب برای کار با چوب

برای انجام این پروژه به لوازم جانبی کار با چوب نیازمندید، حداقل ابزارها شامل موارد ذیل است: اره  رومیزی، اره برش، اره برقی، اره سوراخ تراش، اره دستی، رنده، میخ و میخ کوب برقی، منگنه و گیره آن، چسب چوب، گیره چوب، چرخ خراطی، اسکنه، سنباده و سنباده گرد، دریل و پیچ و … اما لیست وسایل لازم به این موارد محدود نیست.

به غیر از موارد لازم برای ساخت چهارچوب میز بیلیارد به لوازم دیگری هم در فراینده نحوه ساخت میز بیلیارد نیاز است، مهمترین آن ها سنگ اسلب بوده، ضخامت معمول برای سنگ میز بیلیارد 7.5 سانتیمتر است.عموما در سایز استاندارد سه تکه در بازار موجود هستند.

تهیه پارچه میز (پارچه ماهوت)

از ملزومات کلیدی دیگر، پارچه(ماهوت) مناسب میز بیلیارد است. به طور کلی پارچه مناسب میز بیلیارد در رنگبندی متنوع تولید و به بازار ارائه میشود. کیفیت پارچه بستگی به برند و درصد پشم آن دارد.

رعایت استاندارد های ساخت میز

حتما در طراحی و تولید باندهای میز دقت کنید، در این بخش باید با درنظر گرفتن ارتفاع و جزییات دقیق باند استانداری فراهم کرده تا به درستی لاستیک باند بر روی آن قرار بگیرد و در نهایت با پارچه ماهوت آنرا بپوشانید. اگر ارتفاع باند کوتاه تر یا بلند تر از اندازه ایده آل باشد باعث افت کیفیت ضربات شده و در نهایت باعث ایجاد اختلال در انجام بازی میشود.

تهیه پاکت برای میز بیلیارد

‎9. میزها دارای مدل پاکت متنوعی هستند، ممکن است بصورت تور و ریل – شار جمع کن – پاکت گلدانی باشند. باتوجه به فرم طراحی میز، شما میتوانید لوازم جانبی پاکت بیلیارد را از بازار تهیه و نصب کنید. انواع پلاستیکی و چرمی و توری و … به راحتی قابل خریداری است.

تراز کردن میز بیلیارد

پس از ساخت قطعات و تهیه لوازم جانبی مصرفی نوبت نصب و تراز کردن میز است:

  1. ‎در این بخش باید حتما به صاف و بدون شیب بودن کف فضا دقت فرمایید زیرا میز بیلیارد باید بطور کاملا دقیقی تراز باشد.
  2. پس از نصب شاسی و پایه های میز میتوانید سنگ ها را روی آن قرار داده و درز بین آنها را بتونه کنید.
  3. پارچه کف میز را نصب کنید، برای اتصال پارچه ماهوت به کف میتوانید از منگنه استفاده کنید. نکته مهم در این قسمت یکدست بودن و بدون چروک بودن پارچه است.
  4. پارچه باندها را قبل از قرار گیری روی میز نصب کنید.
  5. با نصب باند و پاکتها پروسه تولید و نصب میز شما به پایان رسیده، حال نوبت شروع بازیست.
  6. حتما از روشنایی(لوستر) مناسبی در بالای میز خود استفاده کنید تا نور به شکل یکدست در سطج میز پخش شود.

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت میز بیلیارد

توجه داشته عوامل بسیاری در نحوه ساخت میز بیلیارد استاندارد و با کیفیت تاثیر گذار هستند. جنس چوب و تراکم آن به این دلیل که اگر چوب به مرور زمان و بر اثر رطوبت از فرم خود خارج شود و به اصطلاح تاب بردارد باعث صدمات زیادی به میز میشود حتی در مواردی میز غیر قابل استفاده می شود.

نکته بعدی و بسیار مهم سنگ های مورد استفاده در میز است که باید تراکم بالایی داشته و سطح آنها کاملا صاف و سیقلی باشند.
استفاده از اتصالات و پیچ مهره با کیفیت یکی از مهمترین نکات است که در نهایت منجر به کیفیت بالاتر میز شما می شود. استفاده از لاستیک باند با کیفیت نیز در نتیجه کار شما بسیار تاثیر گذار است. توجه داشته باشید حتما در زمان خرید لوازم با کارشناسان این رشته مشورت کرده و پس از تحقیق اقدام به خرید کنید.

کیفیت پارچه یا ماهوت میز میتواند تاثیر مستقیم بر کیفیت بازی داشته باشد، علاوه بر درنظر داشتن رنگ دلخواهتان حتما به ضخامت و جنس محصول نیز توجه فرمایید.

استیل بلاک چیست؟

همه ساله با گذشت زمان و حرفه ای تر شدن ورزش ها و همچنین نیازی که برای ارتقا سخت افزاری احساس می شود. کمپانی های سازنده دست به طراحی های نوین و تغییرات خاصی می زنند.
ورزش های بیلیاردی نیز از این قاعده جدا نبوده، در رشته اسنوکر باند ها یا همان کوشن ها تاثیر بسیاری در بازی دارند و عکس العمل آن ها بعد از برخورد توپ ها بسیار حائز اهمیت است.
در میزهای قدیمی و آماتور باندها به طور مستقیم به چوب دور میز متصل می شد اما کارشناسان امر به این موضوع پی بردند که پس از برخورد، توپ ها ری اکشن یا عکس العمل خوبی از خود نشان نمی دهند.
بنابراین صفحه ای از جنس استیل را طراحی کردند که لاستیک باند ها روی آن قرار می گرفت و سپس به سنگ های میز متصل می شد تا در اصطلاح جواب بیشتری از باند ها بگیرند.
امروزه  تمامی میز های حرفه ای اسنوکر به همین شکل ساخته می شوند و به آن ها استیل بلاک گفته می شود. این موضوع بطور مستقیم بر قیمت و کیفیت محصول تاثیرگذار است.
حتما در زمان خرید میز اسنوکر از استیل یا معمولی بودن باند میز مدنظرتان مطلع شوید.

‎نحو ساخت میز اسنوکر

‎توجه داشته باشید نحو ساخت میز اسنوکر نیز مشابه میز بیلیارد بوده تنها با این تفاوت که در میز اسنوکر از قطعات و لوازم بزرگتر استفاده میشود. همچنین مدل پاکت میز اسنوکر تنها با فرمت تور-ریل-چرم است.

‎لوازم جانبی مورد نیاز برای ساخت میز بیلیارد ساده و شروع بازی

  1. چوب 
  2. سنگ 
  3. لاستیک باند 
  4. دهنه پاکت 
  5. پارچه یا ماهوت 
  6. توپ – چوب بازی 
  7. مثلث – چوب رست 
  8. گچ 
  9. سرچوب 
  10. لوستر

‎انواع ابعاد و ارتفاع استاندارد میز بیلیارد

ابعاد میز بیلیارد به سه سایز مختلف 7-8-9 فوت تقسیم بندی میشود. 7 و 8 فوت مناسب مکان های شخصی مانند منزل، ویلا و …
9 فوت مناسب باشگاه ها و مسابقات و …

در اخر به یاد داشته باشید ورزش بیلیارد و اسنوکر به اسم بازی میلیمتر ها شناخته می شود و در ساخت میز این مهم باید رعایت شود تا بتوانید به مدت طولانی از میز و بازی خود لذت ببرید. حتما با دقت فراوان اندازه ها و سایز ها را مطابق نقشه میلیمیتر به میلیمتر اجرا کنید و در هر مرحله از کار قطعات را به دقت چک و تست کنید. تحت هیچ شرایطی میز بیلیارد یا اسنوکر خود را در محل مرطوب نصب نکنید. امیدوارم که این مقاله ( بهترین نکات درباره ی نحوه ساخت میز بیلیارد) برای شما مفید بوده باشد و بتوانید بهترین تصمیم را در ساخت یا خرید میز بیلیارد مناسبتان بگیرید.

 

دکمه بازگشت به بالا