سلامتی و پزشکی

. کیوی . میوه کیوی که با نام انگور فرنگی چینی نیز شناخته می شود یکی از میوه‌های…


.
?کیوی
.
میوه کیوی که با نام انگور فرنگی چینی نیز شناخته می شود یکی از میوه‌های خوشمزه است که دربرگیرندۀ مقادیر بالایی از مواد مغذی مفید برای سلامت است. این میوه بومی کشور چین است و به عنوان میوۀ ملی چین نیز شناخته می شود. گیاه میوۀ کیوی گیاهی نیمه استوایی، برگ ریز در فصول پائیز و زمستان با تنۀ چوبی بزرگ است که از نظر گیاه شناسی متعلق به خانواده Actinidiaceae و گونه Actinidia است.
.
نام علمی: Actinidia chinensis
.
خواص سلامتی:
کیوی منبع خوبی از فیبر های محلول (3 گرم در هر صد گرم یا 8 درصد نیاز روزانه) است که آن را به عنوان نرم کننده و حجم دهنده مدفوع مطرح می¬کند. همچنین حاوی آنزیمی به نام اکتینیدین است که می تواند به تجزیه پروتئین ها و هضم و جذب غذاها کمک کند.
.
کیوی منبع عالی ویتامین سی (ویتامین محلول در آب) است که بیشتر از نیاز روزانه بدن به این ویتامین می باشد. مهمترین عملکرد ویتامین سی در بدن شامل تقویت سیستم ایمنی بدن، پاکسازی رادیکال‌های آزاد، مقابله با اثرات استرس و پیری و کمک به بهبود زخم است. قدرت آنتی اکسیدانی سیب براساس ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC ) 1210 میکرومول TE در 100 گرم است.
.
سایر مواد مغذی موجود در کیوی شامل ویتامین آ ، ویتامین ای و ویتامین کا و آنتی‌اکسیدان های فلاونید از جمله بتاکاروتن، لوتئین و گزانتین است. ویتامین کا نقش مهمی در تشکیل و استحکام استخوان و انعقاد خون دارد. همچنین با ممانعت از آسیب به سلول های عصبی در مغز در درمان بیماری آلزایمر مؤثر است.
.
مقادیر بالای لوتئین و گزانتین در کیوی می تواند در حفظ سلامت چشم و بینایی مفید باشد.
.
کیوی تازه سرشار از الکترولیت مفید برای سلامت قلب یعنی پتاسیم است، در هر 100 گرم کیوی 312 میلی‌گرم پتاسیم یا 7 درصد مقدار توصیه شدۀ روزانه وجود دارد. پتاسیم یکی از الکترولیت های مهم در داخل سلول و مایعات بدن است که با تنظیم ضربان قلب و کاهش اثرات مضر سدیم به تنظیم فشار خون کمک می کند.
.
پژوهش های علمی نشان می دهد که ترکیباتی در کیوی وجود دارد که همانند آسپیرین در رقیق کردن خون مؤثر هستند؛ بنابراین از ایجاد لخته در رگ های خونی جلوگیری نموده و خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می دهد. .
?جهت مشاوره و دریافت رژیم غذایی به صورت غیر حضوری (آنلاین) می توانید به دایرکت مراجعه کنید?
@drghiasvand
.
⭕️ دکتر رضا غیاثوند؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی
رزرو نوبت:
09135955004
031-3266-5398
.
?جهت دریافت رژیم آنلاین، به دایرکت مراجعه کنید?
.

جهت دیدن مقالات بیشتردر مجموعه پزشکی و سلامت کلیک کنید 

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا