سلامتی و پزشکی

کمر درد، پادرد و سایر عوارض تنگی کانال نخاع

تاریخ ارسال:

30 ژوئن 2021

یکی از بیماری های ستون فقرات که متأسفانه دیر تشخیص داده می شود ، تنگی کانال نخاع یا تنگی کانال نخاع است. این شرایط باعث می شود فرد نتواند فعالیت های روزمره خود را انجام دهد و می تواند عوارضی مانند کمر درد و گردن درد ایجاد کند. در ادامه این مقاله ، ضمن اشاره به همه علائم و عوارض تنگی کانال نخاع ، قصد داریم این بیماری را زیر ذره بین ببریم و به آخرین اطلاعات پزشکی مراجعه کنیم.

تنگی کانال نخاع چیست؟
ستون فقرات انسان از یک سری مهره های استخوانی توخالی تشکیل شده است که یک کانال را در کنار هم تشکیل می دهد. نخاع درون این کانال استخوانی قرار دارد و ریشه های عصبی نخاع از طریق این کانال به کل بدن گسترش می یابد. اگر به هر دلیلی این اعصاب تحت فشار قرار گیرند ، عملکرد حسی و حرکتی آنها مختل می شود.
مهمترین دلیل فشار بر این اعصاب فشار بین دیسکهای مهره ای است که در مقاله دیگری به تفصیل در مورد آن بحث خواهد شد. اما علت شایع دیگر ، باریک شدن کانال به دلایلی مانند رسوب بیش از حد کلسیم در داخل کانال است. این مشکل معمولاً در مهره های گردن و کمر اتفاق می افتد که باید بیشتر خم شوند. نتیجه نهایی باریک شدن کانال و فشار بر نخاع و علائم حسی و حرکتی است.
علائم تنگی کانال نخاع چیست؟
علائم تنگی کانال نخاع می تواند بر اساس محل آن متفاوت باشد. اگر تنگی در مهره های گردنی رخ دهد ، می تواند باعث خواب آلودگی ، گزگز ، بی حسی و ضعف در دست ، مچ و آرنج شود. گردن درد نیز می تواند رخ دهد. بیماران مبتلا به تنگی کانال در ستون فقرات کمر علائم اندام تحتانی بیشتری را نشان می دهند.
علائم شامل خواب آلودگی ، گزگز و بی حسی در کف ، مچ و پاها ، ران ها و باسن است. احساس ضعف و گرفتگی در اندام تحتانی و احساس درد در یک یا هر دو پا ، به خصوص هنگام ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت ، در صورت نشستن یا خم شدن به جلو ممکن است بهبود یابد. دلیل این تسکین این است که با خم شدن به جلو ، کانال درون کانال کمی بزرگتر می شود و فشار از نخاع برداشته می شود.
درد ناشی از تنگی ستون فقرات در ناحیه کمر نیز نسبتاً شایع است و از یک طرف ، از هر دو طرف یا از وسط کمر احساس می شود. لازم به ذکر است که این بیماری یک بیماری پیش رونده است که در یک دوره نسبتاً طولانی و پس از چهل سالگی رخ می دهد. به همین دلیل ، بسیاری از بیماران علت آن را مشکلات پیری می دانند و اغلب علائم تنگی نخاع کمر را نادیده می گیرند.

عوارض تنگی کانال نخاعی
بسیاری از بیماران علائم تنگی نخاع را در شایعترین مناطق گردن و کمر تجربه می کنند. در موارد پیشرفته ، اعصاب تامین کننده مثانه و روده نیز می توانند سفت باشند و علائمی مانند فوریت ، بی اختیاری ادرار و مشکلات حرکتی دستگاه گوارش را ایجاد کنند.
جدی ترین شکل این بیماری در افرادی رخ می دهد که مدت طولانی نسبت به تشخیص و درمان بی تفاوت بوده و با فلج نسبی هر دو اندام و به طور کلی در صندلی چرخدار به اورژانس های ارتوپدی منتقل می شوند.این افراد به جراحی اضطراری احتیاج دارند زیرا در غیر این صورت احتمال آسیب دائمی نخاع و پارگی رشته های عصبی وجود دارد که می تواند منجر به بیهوشی یا فلج دائمی شود.
تشخیص تنگی کانال نخاع
فردی که علائم تنگی گردن یا ستون فقرات کمری دارد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. اگر پزشک پس از معاینه کامل عصبی به این بیماری مشکوک شود ، معمولاً MRI نخاعی را سفارش می دهد که بهترین روش برای تشخیص تنگی نخاع است.
MRI می تواند وجود هرگونه آسیب به ستون فقرات ، از جمله دیسک ، تنگی کانال ، و وجود تومور فشار آورنده بر نخاع بدون اشعه X را تشخیص دهد (عدم استفاده از اشعه ایکس یکی از مزایای اصلی تشدید مغناطیسی است) تصویربرداری در اشعه ایکس. باشد). در صورت وجود تنگی کانال ، این تنگی عموماً بر اساس شدت آن خفیف ، متوسط ​​و شدید گزارش می شود که هرکدام از آنها به درمان های مختلفی نیاز دارند.
دلایل تنگی کانال و علت درد کمر و پا چیست؟
همانطور که در بالا ذکر شد ، کمردرد و درد پا شایعترین علائم تنگی نخاع است. افزایش رشد استخوان مهره ها به سمت داخل و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی رباط های نخاع می تواند باعث باریک شدن کانال نخاع و علائمی مانند کمر درد و درد پا شود.
بسیاری از بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع نیز درگیری چندگانه دیسک بین مهره ای دارند (به خصوص در مهره های کمر چهارم و پنجم که عصب سیاتیک را عصب می بخشد) ، علائم آنها را تشدید می کند. علائم تنگی کانال و فتق دیسک کمر بسیار مشابه هستند و تشخیص افتراقی آنها معمولاً فقط با تکنیک های رادیوگرافی مانند تصویربرداری با تشدید مغناطیسی امکان پذیر است.

بیماری های استخوانی مانند بیماری پاژه ، که باعث بزرگ شدن بیش از حد استخوان ها می شود و تومورهای داخل نخاعی یا استخوانی نیز می توانند باعث باریک شدن کانال نخاع شوند.
علائم ظاهری تنگی کانال نخاع را درمان و از بین ببرید.
برای از بین بردن علائم و عوارض تنگی نخاع ، بین موارد خفیف و پیشرفته این بیماری تفاوت وجود دارد. در موارد خفیف تا متوسط ​​، درمان های حمایتی ، فیزیوتراپی ، اصلاح حرکت و ورزش می توانند فرد را بهبود بخشند و علائم ظاهری تنگی نخاع را از بین ببرند.
موارد شدید به طور کلی برای گشاد شدن کانال داخلی نیاز به جراحی دارند. در موارد شدیدتر ، جراحان یک یا چند مهره را به طور کامل با پروتز مصنوعی جایگزین می کنند. اگر این عمل توسط یک فرد متخصص انجام شود ، نتایج جراحی معمولاً بسیار رضایت بخش است ، اما بسیاری از متخصصان در این زمینه توصیه می کنند تا آنجا که ممکن است از رفتن زیر تیغ به دلیل خطرات زیاد خودداری کنید.
آخرین کلمه
اگر به هر دلیلی اعصاب داخل کانال نخاع دچار کشیدگی شوند ، فرد دچار تنگی کمر می شود. خواب آلودگی ، گزگز و بی حسی دست و پا علائم تنگی نخاع یا تنگی کانال نخاع است. اگر علائم ظاهری تنگی کانال نخاع نادیده گرفته شود و درمان نشود ، نارسایی عصبی حرکتی و فلج می تواند منجر شود. در موارد خفیف تا متوسط ​​، درمان بدون جراحی امکان پذیر است ، اما در موارد پیشرفته ، از بین بردن علائم و عوارض تنگی نخاع نیاز به جراحی دارد.منابع:
mayoclinic.org

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا