چرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی است

چند سالی است که فیلم های ابرقهرمانی اوضاع جالبی را از سر نمی گذرانند. از فروش های ناامید کننده در گیشه گرفته تا نمرات پایین از سوی منتقدان، اوضاع را برای آن ها سخت کرده است. هواداران حق دارند اگر Avengers: Endgame را آخرین فیلم برجسته دنیای ابرقهرمانی بدانند که تقریباً 4 سال پیش در سال 2019 عرضه شد.

نمی توان انکار کرد که کارهای خوبی در چند سال اخیر همچون Spider-Man: Across the Spider-Verse، Invincible ،Harley Quinn و Watchmen عرضه شده، با این وجود باز هم حسی بدبینانه نسبت به روند کلی سینمای ابرقهرمانی در بین هوادارن دی سی و مارول وجود دارد. روزهایی بود که هر فیلم بلاک  باستری شور و هیجان و انتظار زیادی در هر هواداری ایجاد می کرد، اما حالا تنها چیزی که از این فیلم ها می بینیم چند سناریوی قابل  انتظار و قابل حدس  زدن است. با این  که از قبل می دانستیم این فیلم ها  در حد فیلم های ابرقهرمانی سال های گذشته نخواهند بود، اما باز منتظر بودیم تا ظهوری از  نشانه هایِ دوران طلایی فیلم های ابرقهرمانی ببینیم و به خود بقبولانیم که هنوز این دوره تمام نشده است.

خوشبختانه، نشانه هایی وجود دارد که در آینده ای نزدیک فیلم های ابرقهرمانی اوضاع بهتری خواهند داشت و آثار با کیفیتی روی پرده های سینما خواهد آمد. اخبار نوید بخش و امیدوار کننده ای از پروژه های ابرقهرمانی سال 2025 وجود دارد، در حدی که شاید نسل جدیدی از فیلم های ابرقهرمانی کلید بخورد.

جیمز گان با تعهد تمام و کمال در حال ساخت جهان جدید دنیای دی سی است

چرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی استچرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی است

دو سال اخیر جزو سخت ترین سال ها برای بخش کمیک های DC کمپانی Warner Bros بوده است. جهان DC که آن چنان حال و روز خوشی هم نداشت با فیلم هایی همچون Black Adam و Aquaman and the Lost Kingdom دیگر کاملاً به جهانی در هم ریخته تبدیل شد. پس از فجایع پشت سر هم، DC تصمیم گرفت تا جیمز گان فرزند ناخلف مارول را به عنوان رهبر و خالق جهان جدید DC معرفی کند. این کار یکی از شجاعانه ترین و هوشمندانه ترین تصمیمات برای این کمیک بوک ها در چند سال اخیر بود.

عملکرد گان در جهان سینمایی مارول، او را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره ها در جهان مدرن سینمای ابرقهرمانی معرفی کرد. او با فیلم هایی همچون The Suicide Squad و Peacemaker نشان داد که هنر و مهارت او صرفاً وابسته به چند شخصیت معروف کمیک بوکی نیست و با هر قصه ی ابرقهرمانی می تواند به خوبی کار کند. هوادارن به خوبی از این موضوع استقبال کرده و مشتاقانه منتظر ریبوت جدید دنیای DC توسط یکی از عاشقان این ژانر هستند.

 فیلم جدید سوپرمن، که اخیرا نامش به Superman: Legacy تغییر کرد، قرار است در 11 جولای 2025 اکران شود. هر چند نمی دانیم از نظر منتقدان و فروش موفق خواهد بود یا خیر، با این حال عرضه ی آن، نوید فصلی جدید از فیلم های کمیک بوکی DC را می دهد. فیلم دیگر لازم نیست که پابند و گرفتار عناوین قبل از خود شود و به خاطر توضیح چاله های داستانی و نواقص فیلم های قبلی به دردسر بیوفتد. برای اولین بار در سال های اخیر، DC قرار نیست در تقلا با آثار گذشته  و داستان های پیشین خود باشد و می تواند شروع به ساخت آینده ی جدید خود بکند. چه چیزی بهتر از این که در رأس این کار یکی از مورد احترام ترین خالقین صنعت سینمای ابرقهرمانی باشد؟

خانواده ی شگفت انگیزان بالاخره در جهان سینمایی مارول حضور پیدا می کند

چرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی استچرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی است

این IP بالاخره به تملک مارول درآمده و البته که در دستان مناسبی هم قرار گرفته است؛ منظورمان خانواده شگفت انگیزان می باشد؛ فیلم Fantastic Four در 25 جولای 2025 اکران می شود. تقریباً همگی، چه در میان منتقدین و چه در میان هوادارن معتقدند تا به حال اقتباس خوبی از اولین و محبوب ترین خانواده مارول صورت نگرفته است (از The Incredibles در این جا باید چشم پوشی کنیم). فیلمی که در سال 1994 عرضه شد؛ اثری ضعیف و ناامید کننده بود، نسخه  های دهه 2000 به کارگردانی Tim Story فقط مخصوص همان دوران خود هستند و نسخه ی سال 2015 به کارگردانی Josh Trank زیر چنان اجبار و بندی ساخته شد که حتی خود کارگردان هم محصول نهایی را کار خود نمی داند.

حال که چهار شگفت انگیز با اونجرز در یک جهان قرار دارد نباید فکر کنیم آن ها سریعاً تشکیل یک تیم می دهند. این فیلم کاملاً در موقعیتی مخالف با نسخه ی 1994 قرار دارد چون از قرار معلوم در میان پروژه های مارول جزو اولویت های اصلی حساب می شود. حالا مارول با فرمول دقیق فیلم های ابرقهرمانی خود، می خواهد از بداقبالی های فیلم های پیشین جلوگیری کند. یک ساخت و توسعه ی هماهنگ با تعهد کامل همان چیزی است که فیلم جدید چهار شگفت اگیز نیاز دارد. تیم تولید، بازیگران ماهری استخدام کرده که پدرو پاسکال در صدر آن ها قرار دارد. شایعه ای وجود دارد که خاویر باردم هم قرار است در نقش شرور اصلی فیلم، یعنی Galactus بازی کند.

سم ویلسون بالاخره کاپیتان آمریکا جدید خواهد بود

چرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی استچرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی است

وقتی Steve Rogers (با بازی Chris Evans) سپر ستاره نشان خود را به همکار قدیمی و با سابقه ی خود Sam Wilson (با بازی Anthony Mackie) تحویل داد، کاملاً مشخص بود که برنامه ی آینده مارول این است که فالکون را به کاپیتان آمریکا بعدی تبدیل کند (همان طور که اخیرا در کمیک های ماورل تقریباً این اتفاق افتاد). جدا از داستان Bucky Barnes (با بازی  Sebastian Stan) فیلم چیزی سوپرایز کننده یا قابل بحث نداشت که این موضوعی ناامید کننده و کلافه  کننده برای هواداران بود، چون پروژه ی بعدی مارول با ویلسون فیلمی 6 ساعته  تنها بر سر این موضوع بود که لباس کاپیتان آمریکا را به تن کند، در صورتی که هواداران از دوسال پیش همچین حدسی را زده بودند.

خوشبختانه در سال 2025 دقیقاً قرار است همین اتفاق بیافتد. سم ویلسون بالاخره می تواند راهی سفری برای نجات دنیا بشود به جای آن که وقتش را روی صفحه نمایش صرف قبولاندن این موضوع کند که توانایی این کار را دارد.

4 فیلم از مارول در یک سال

چرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی استچرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی است

سال 2025 قطعاً جاه طلبانه ترین سال در کارنامه ی مارول خواهد بود، البته در سال 2021 (سالی که آن ها Black Widow, Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings, Eternals و Spider-Man: No Way Home را اکران کردند) هم مارول 4 فیلم در تقویم سالانه خود داشت اما تفاوت اصلی بین این دو سال، این جاست که مارول کمابیش مجبور بود برای تأخیرات ناشی از پاندمی ویروس کرونا 4 فیلم را در سال 2021 اکران کند تا دوباره جهان مارول را روی ریل بیندازد.

از سوی دیگر مارول در سال 2025 اعتماد و اطمینان بیشتری به نتایج کار خود دارد. پروژه های مارول در این سال به قدری بزرگ هستند که همانند سه فاز اول دنیای مارول، خیلی بعید است که شکست بخورند. آیا این اطمینان مارول از خود باید به هواداران هم حس اعتماد و خوش بینی بدهد؟ نه لزوماً، مگر این که این اعتماد به  نفس از سمت خالقین مورد اطمینانی همچون Kevin Feige تأمین بشود؛ کسی که تنها نقطه ی تیره در کارنامه اش فقط به خاطر ساخت و توسعه ی سردرگم زیر فشار پاندمی بود و همچنین خودبزرگ بینی دو CEO مارول که فکر می کردند مارول صرف نظر از کیفیت خروجی خود، یک دستگاه پول سازی است بر کارش اثر گذاشته بود. خوشبختانه، Bob Iger به نظر ذهنیت بسیار متفاوت تری دارد.

در حال حاضر مارول می خواهد Blade ،Captain America: Brave New World ،Thunderbolts و Fantastic Four را در سال 2025 اکران کند. همه ی آن ها قرار است هنرپیشگان جدید در نقش های اصلی برای فرنچایز تعیین کنند یا نقش های مکمل را برای رهبری فیلم های جدید آماده کنند. فیلم ها متفاوت از دنباله های عرف مارول خواهند بود پس اگر Iger ،Feige و کمپانی می خواهند همه ی این ها را در یک سال عرضه کنند، پس حتماً به لاین-آپ خود ایمان دارند.

کاپیتان آمریکا و تاندربولتز پشت هم اکران می شوند

چرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی استچرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی است

این هم دلیل دیگری تا نسبت به غنای محتوای این سال خوشبین باشیم. هر دو فیلم توسط بازیگران فیلم The Falcon and the Winter Soldier رهبری می شوند، در جهانی با تم هیجانی و جاسوسی که کم کم توسط فیلم دوم کاپیتان آمریکا شکل گرفت. این دو فیلم به راحتی می توانند به یکدیگر مرتبط باشند پس احتمالاً با چیزی شبیه به یک دوگانه طرف هستیم.

با توجه به تقویم اکران فیلم ها می توان حدس زد که مارول کم کم به سوی شیوه ی روایت در هم  تنیده، یعنی همان چیزی که سه فاز اول مارول را این چنین بین هوادارن محبوب کرد، برمی گردد. اکثر فیلم های فاز 4 و فاز 5 از هم جدا بودند و ربط آن چنانی به هم نداشتند (احتمالاً به خاطر پاندمی ویروس کرونا). در این دوران آثار مارول فاقد آن روایت درهم تنیده و بی همتایی بودند که در آن همه چیز بهم مربوط می شد و باعث محبوبیت این کمپانی شده بود. Fantastic Four و Blade هم همین روش را ادامه می دهند، هر چند ظاهراً هر دوی این ها در دهه 1960 میلادی (یا هر بازه ی زمانی که مارول به عنوان Eternals میشناسد) اتفاق می افتد ولی حداقل کاپیتان آمریکا و Thunderbolts این شانس را دارند که روندی ادامه دار و روایتی درهم تنیده را آغاز کنند.

Mahershala Ali برمی گردد!

چرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی استچرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی است

بیاید روراست باشیم: دلایلی برای نگرانی از کیفیت نهایی Blade وجود دارد، اما Mahershala Ali قطعاً یکی از آن دلایل نیست. او چه بخواهد در فیلم های درامی شبیه به Moonlight یا  House of Cards بازی کند، یا فیلم های فانتزی نظیر The Hunger Games یا Alita: Battle Angel ، ماهرشالا علی برنده ی  دو جایزه اسکار، بارها و بارها ثابت کرده یکی از بهترین استعداد ها و قابل ترین بازیگران دنیای امروز سینماست. او تا این جا هم دو تا از بهترین نقش های تاریخ فیلم های ابرقهرمانی را بازی کرده، یکی  Cornell “Cottonmouth” Stokes، شروری با داستانی تراژیک در فیلم Luke Cage، و البته آرون عموی Miles Morales در فیلم Spider-Man: Into the Spider-Verse.

با وجود استعداد آشکار علی در بازیگری، زمان زیادی است که در نقش اصلی فیلمی بازی نکرده است. نزدیک به یک دهه، بهترین کارهایش سریال های تلویزیونی بوده (که شامل سریال Ramy و سریال Swan Song از AppleTV+ است) و با این که این سریال ها استعداد بالای او را به نمایش عموم گذاشتند، اما هنرمایی در نقش اصلی فیلم ابرقهرمانی چیز دیگری است. حتی اگر بلید بدترین فیلم از مجموعه فیلم های سال 2025 مارول شود، هنرپیشگی علی به عنوان یک شکارچی نامدار خون آشام به آن ارزش تماشا می دهد.

بالاخره یک اقتباس جدید و ملایم تر از سوپرمن می بینیم

چرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی استچرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی است

هر فکری می خواهید در مورد فیلم های زک اسنایدر مربوط به جهان DC بکنید، خواه آن ها را شاهکارهای آندرریتد که فراتر از زمان خود هستند بدانید یا فیلم هایی توخالی و متناقض، حداقل این اعتبار را باید به او بدهید که پس از بتمن: شوالیه تاریکی و سایه سترگ او، توانست شخصیت ابرقهرمانی دیگری تقریباً در همان سطح خلق کند. هواداران همواره نسبت به کمیک های DC انتظار داستان بزرگ سالانه تر، تاریک تر و با شخصیت های خاکستری دارند. اسنایدر به خاطر همین انتظارات هواداران، سوپرمن را در Man Of Steel طوری به نمایش کشید که حتی قهرمان بودن او را هم می توان زیر سوال برد. هر چند هنرپیشگی Henry Cavill قطعاً هواداران خود را دارد، با این حال کاملاً در لحن و رفتار با منبع اقتباسی خود تفاوت دارد.

در صحبت با Associated Press در همایش جایزه منتقدین سال 2024، بازیگر نقش Lois Lane (با هنرمایی Rachel Brosnahan) اذعان داشت دست  اندر کاران کاملاً روی این تمرکز دارند تا نسخه سینمایی سوپرمن همخوانی بسیار خوبی با نسخه ی کمیک بوکی داشته باشد، برای همین کلارک کنت (با بازی David Corenswet) می تواند حس شوخ  طبعی و طنز بیشتری نسبت به کویل داشته باشد. برای آن هایی که نگران اند در سوپرمن جدید جوک هایی هم سطح Guardians of the Galaxy ببینیم، باید بگویم که نترسید، نویسنده/کارگردان فیلم تأیید کرد لحن این فیلم سوپرمن بسیار متفاوت از کارهای پیشین خواهد بود.

به یکی از بهترین اثرهای مستقل کمیک بوک، شانسی دوباره داده می شود

چرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی استچرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی است

به هر حال دنیای امروزی کمیک بوک و صنعت سینمای هالیوود، مجبورمان می کند تا در مقاله های مربوط به فیلم های ابرقهرمانی، بیشتر از کمیک های DC و مارول بنویسیم. حال بگذارید در این قسمت از مقاله در مورد اقتباسی از کمیک های مستقل هم صحبت کنیم.

فیلمی بر اساس یکی از شخصیت های قهرمان کمیک بوک فوق العاده ی Todd MacFarlane به نام Spawn می باشد. تهیه کنندگی فیلم بر عهده ی Jason Blum است که پارسال گفته بود که احتمالاً باید در سال 2025 منتظر اکران فیلم باشیم. ابهام او احتمالاً به خاطر اعتصاب نویسندگان بود که نیمی از از سال 2023 را در برگرفت.

Spawn قبلا هم در سال 1997 به کارگردانی Mark A.Z. Dippé و هنرپیشگی Michael Jai White روی پرده های سینما آمد. فیلم از نظر فروش و منتقدین چنان ناامیدکننده بود که کارگردان فیلم از کارگردانی یکی از خشونت بارترین فیلم های رده سنی PG-13، به کارگردانی فیلم هایی همچون Halloweentown High و Marmaduke روی آورد. امید است که ریبوت آینده بسیار بهتر کار کند و اثر MacFarlane با بهره گیری از جلوه های ویژه و داستان گویی مدرن سینما، به فیلمی شایسته تبدیل شود.

2025 سال به هم رسیدن تمام فیلم های ابرقهرمانی است

چرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی استچرا 2025 احتمالاً بهترین سال ممکن برای آثار ابرقهرمانی است

فیلم های مدرن ابرقهرمانی، به تحولاتی نیاز دارند تا بتوانند تازگی خود را حفظ کنند که در میان این تحولات، شاید انتخاب بازیگران موردی باشد که از همه کمتر به آن پرداخته می شود. فرمول فعلی بسیار محدود کننده است، فرمولی شامل یک ابرقهرمان در نقش اصلی، یک معشوقه/بهترین رفیق و یک نقش مکمل (با پتانسیل اسپین-اف) و یک شرور. در حالی که شخصیت های انسان دوست در داستان سرایی بسیار تأثیرگذار هستند، به نظر می رسد سازندگان فیلم های کمیک بوکی آن ها را نادیده می گیرند؛ به این دلیل که قدرت ندارند، لباس پوشیدنشان جذاب نیست و سابقه  و حضور چندانی در منبع ندارند؛ این در حالی می باشد که این ژانر بر هر سه این عناصر تأکید زیادی دارد. فیلم هایی که در سال 2025 به روی پرده سینما می رود به طرز هیجان انگیزی از بازیگران جذاب بهره می برند؛ همچنین اجازه می دهند که هر شخصیت داستانش را به طور مجزا روایت کند و به شکلی بی سابقه شخصیت های رنگارنگ در آن  ها وجود دارد.

فیلم نامه ی Fantastic Four ،Thunderbolts و حتی سوپرمن (همانطور که گان اخیرا اذعان داشت فیلم قرار است برای اولین بار گروه بی رحم The Authority را معرفی کند) ظاهراً طوری نوشته شده است که تعداد زیادی از ابرقهرمان ها و ابرشرورها را در خود جای دهد. علاوه بر این، Captain America: Brave New World نیز از بازیگران جدیدی در نقش های مکمل بهره می برد که شامل Tim Blake Nelson در نقش Leader، Shira Haas در نقش Sabra، و فالکون جدید با بازی Danny Ramirez می شود. احتمال دارد که هریسون فورد هم به این لیست در نقش Red Hulk اضافه شود.

دکمه بازگشت به بالا