چرا دندان‌ها زرد می‌شوند؟ | مجله سیب

درمان زردی دندان

دندان ها سفید و به طور طبیعی براق هستند. اما با گذشت زمان، به دلایل مختلف، ممکن است رنگ دندان های شما تغییر کند. این تغییر رنگ اغلب باعث زرد شدن دندان ها می شود که می تواند به همه، برخی یا قسمت هایی از دندان آسیب برساند. در این مقاله از مجله مقالات پزشکی سیب ابتدا متوجه می‌شویم که چه چیزی باعث زردی دندان‌ها می‌شود، سپس به چگونگی از بین بردن آن می‌پردازیم.

علت زرد شدن دندان ها چیست؟

دلایل زردی و تغییر دندان ها می تواند به شرح زیر باشد:

  • خوردن چیزهایی که باعث تغییر رنگ دندان ها می شود (علل خارجی).
  • تغییرات داخلی در متابولیسم مواد معدنی در بدن (علل داخلی)؛
  • بزرگ شدن

علت زرد شدن دندان ها چیست؟

دلایل اصلی زردی دندان عبارتند از:

  • غذا: قهوه، چای، نوشابه، میوه‌ها و سبزیجات خاص مانند سیب و موادی که در آشپزی استفاده می‌شوند می‌توانند دندان‌ها را زرد کنند.
  • تنباکو: سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو یکی از دلایل اصلی زردی دندان است.
  • بهداشت نامناسب دهان و دندان: مسواک نزدن و عدم مراقبت از دندان ها می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود.
  • بیماری ها: بسیاری از بیماری ها و درمان ها باعث تغییر رنگ دندان می شوند. مثلا سرطان، رادیوتراپی دهانه رحم، بیماری و غیره.
  • داروها: آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین، برخی داروهای روانپزشکی، داروهای فشار خون بالا و برخی آنتی هیستامین ها می توانند دندان ها را زرد کنند.
  • شرایط محیطی: به عنوان مثال، فلوراید اضافی در آب در برخی از مناطق رنگ دندان را تغییر می دهد.
  • افزایش سن: مینای دندان با افزایش سن نازک می شود و با بسیاری از مواد در تماس است، به طوری که با گذشت زمان رنگ دندان اکثر افراد مسن تغییر می کند.
  • ژنتیک: برخی افراد ممکن است به دلیل ژنتیک دارای دندان های روشن یا تیره باشند.

علت زرد شدن دندان ها چیست؟

چگونه از زرد شدن دندان ها جلوگیری کنیم

کلید پیشگیری از پوسیدگی دندان رعایت بهداشت دهان و دندان است. همانطور که غذاها روی لباس شما لکه بر جای می گذارند، روی دندان شما نیز لکه بر جای می گذارند. پس مسواک زدن و شستن دهان را بعد از خوردن این غذاها فراموش نکنید.

ما قبلاً دیده ایم که چه چیزی باعث زرد شدن دندان ها می شود. اکنون برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها چه باید کرد؟ سعی کنید سیگار نکشید و غذاهای کوچکی که رنگ دندان‌هایتان را تغییر می‌دهند (مخصوصاً چای و قهوه که روزانه می‌خورید) مصرف نکنید یا بعد از غذا به خوبی مسواک بزنید.

درمان زردی دندان

کارهایی وجود دارد که می توانید برای درمان زردی دندان ها در خانه انجام دهید تا دندان هایی سفید و براق داشته باشید. همچنین می توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی از جرم گیری و مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید.

جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

خمیردندان هایی در بازار وجود دارند که حاوی جوش شیرین و پراکسید هیدروژن هستند و ممکن است آن ها را تحت عناوینی مانند خمیر دندان یا سفید کننده دندان پیدا کنید.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که استفاده از خمیردندان حاوی جوش شیرین و پراکسید هیدروژن ممکن است در درمان زردی دندان موثر باشد. البته در مصرف این خمیردندان ها زیاده روی نکنید.

ویتامین سی

کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به باکتری‌های بیشتر در دندان‌ها و لثه‌ها شود که می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. بنابراین، مصرف کافی ویتامین C ممکن است میزان پوسیدگی دندان را کاهش دهد. اما وجود ویتامین C در دندان هنوز ثابت نشده است یا خیر.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب یکی دیگر از راه های درمان زردی دندان است. استفاده از کمی سرکه سیب باعث کاهش لکه های روی دندان و سفید شدن دندان ها می شود.

لازم به ذکر است که در مصرف سرکه سیب در این زمینه باید احتیاط کرد زیرا در صورت مصرف زیاد به دلیل اسید موجود در آن به دندان آسیب می رساند.

با لیمو، پرتقال و موز بپاشید

برخی از افراد فکر می کنند مالیدن لیمو، پرتقال یا موز روی دندان هایشان یکی از راه های درمان زردی دندان است. این محصول بر ترکیب اسید سیتریک و دی لیمونن در پوست میوه تاثیر می گذارد. هیچ تحقیق علمی برای اثبات اثربخشی این روش وجود ندارد.

پوست این میوه ها را به مدت 2 دقیقه به آرامی روی دندان های خود بمالید و سپس دندان های خود را مسواک بزنید.

زردی دندان چیست؟

روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل روی دندان ها می تواند راهی موثر برای کاهش پلاک باشد. تجمع پلاک روی دندان ها باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. بنابراین استفاده از روغن نارگیل برای این منظور میزان پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

مرتب مسواک بزنید

مسواک زدن مهمترین بخش سلامت دهان و دندان است. برای جلوگیری از پوسیدگی و تغییر رنگ دندان و همچنین درمان زردی دندان، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • دو بار در روز مسواک بزنید؛
  • هر زمان مسواک زدن باید 2 تا 3 دقیقه طول بکشد.
  • از چرخش مسواک استفاده کنید.
  • دندان های خود را مسواک نزنید و سعی کنید آن را به آرامی انجام دهید.
  • حتما تمام نواحی دندان ها را مسواک بزنید.

تجهیزات تمیز کردن دندان

این دستگاه ها هم برای دندانپزشکان قابل استفاده است و هم در منزل. در این روش ژل سفید کننده را در کیسه ای که به صورت خمیردندان است زده و به مدت ۲ تا ۴ ساعت یا یک شب روی دندان قرار می دهند.

بهتر است از محصولی استفاده کنید که حاوی 10% پراکسید کاربامید است که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه شده است.

استفاده از زغال فعال (زغال چوب نوعی زغال چوب است)

با توجه به جذب زیاد زغال، گفته می شود که استفاده از زغال در دندان باعث ایجاد لکه و از بین بردن باکتری ها و سموم می شود.

می توانید یک کپسول زغال چوب را باز کنید و محتویات آن را روی مسواک بگذارید و چند دقیقه به آرامی مسواک بزنید. اگر دندان‌هایتان حساس است، می‌توانید روی دندان‌هایتان زغال چوب بزنید و بعد از ۲ دقیقه آن‌ها را بشویید.

راه حل دیگر مخلوط کردن زغال چوب با دهانشویه ها است. فراموش نکنید که بعد از استفاده از چارکول، دهان خود را با آب بشویید.

برخی از خمیردندان ها نیز حاوی زغال هستند.

درمانی که توسط دندانپزشکان برای درمان زردی دندان ها استفاده می شود

علاوه بر روش های ذکر شده در بالا که می توانید در منزل انجام دهید، با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی می توانید از خدمات آن برای تمیز کردن دندان های خود نیز استفاده کنید. فرآیندهای اصلی دندانی که برای این منظور استفاده می شود نرم کننده، لمینت و کامپوزیت است.

پرسش و پاسخ

  1. علت زرد شدن دندان ها چیست؟ زردی دندان ها یا به دلیل مصرف برخی مواد است یا به دلیل بیماری و تغییرات درونی بدن و یا به دلیل افزایش سن.
  2. بهترین درمان زردی دندان چیست؟ بهترین درمان برای دندان های زرد، مسواک زدن منظم است. بلیچینگ نیز یک روش موثر برای سفید کردن دندان است.
  3. چگونه از زرد شدن دندان ها جلوگیری کنیم؟ بهداشت دهان و دندان بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

هارینا

https://www.healthline.com

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.webmd.com

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا