چرا باید به صورت روتین تست پاپ اسمیر بدهیم؟

پاپ اسمیر نوعی آزمایش ویژه بانوان است که توسط فوق تخصص زنان انجام می شود. این آزمایش جهت تشخیص سرطان دهانه رحم صورت می گیرد. دهانه رحم، بالای واژن و پایین تر از رحم قرار دارد. پاپ اسمیر این امکان را به پزشک می دهد تا با نمونه برداری بیماری مراجعه کننده را تشخیص دهد و همچنین به بیمار این امکان را می دهد تا درصورت شناسایی به موقع اختلال، شانس بیشتری برای بهبودی داشته باشد.

در واقع، نخستین گام برای توقف سرطان دهانه رحم، پاپ اسمیر است. در این آزمایش، سلول ها و ضایعه های غیرطبیعی شناسایی می شوند. اگر دوست دارید نسبت به این بیماری شایع و درمان آن بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

نحوه انجام پاپ اسمیر توسط فوق تخصص زنان چگونه است؟

تست پاپ اسمیر فقط چند دقیقه زمان می برد و وقت زیادی از مراجعین نخواهد گرفت. در این آزمایش، بیمار به پشت و با زانوهایی خمیده روی تخت دراز می کشد و پاهای خود را روی تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می دهد.

پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی داخل واژن می برد تا بتواند دهانه رحم را مشاهده کند. سپس با استفاده از یک برس نرم و ابزار دیگری به نام اسپاتول، از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می کند.

بسته به نوع آزمایش پاپ، این نمونه ها در ظرف های شیشه ای مخصوص به آزمایشگاه منتقل می شوند تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرند. طی این بررسی هرگونه مشخصه ای که نشان از غیرطبیعی بودن وضعیت داشته باشد، شناسایی می شود.

چه کسانی به انجام آزمایش پاپ اسمیر توسط فوق تخصص زنان نیاز دارند؟

متخصصین بانوان توصیه می کنند که خانم ها از 21 سالگی به بعد، به صورت دوره ای تست پاپ اسمیر را انجام دهند. انجام این آزمایش همچنین به بانوانی که دارای HPV مثبت هستند، سیستم ایمنی آن ها به دلیل شیمی درمانی یا پیوند عضو ضعیف شده یا بالای 30 سال سن دارند، بیشتر تاکید می شود.

همان طور که دانستید، تست پاپ اسمیر با هدف غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می شود. در اغلب مواقع، پاپ اسمیر با معاینه لگن صورت می گیرد. در خانم های بالای 30 سال، این احتمال وجود دارد که به همراه پاپ اسمیر، آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) توسط پزشک تجویز شود.

HPV یک بیماری عفونی شایع مقاربتی است. چنانچه بیمار به این اختلال مبتلا باشد، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در او بسیار بالاست. بنابراین نسبت به HPV بی تفاوت برخورد نکنید.

نتایج تست پاپ اسمیر به چه صورت خواهد بود؟

بعداز معاینه مراجعه کننده توسط فوق تخصص زنان، نتیجه به 2 حالت نمایش داده خواهد شد. ممکن است هیچ گونه سلول غیرعادی مشاهده نشود. در این صورت مراجعه کننده تا موعد آزمایش بعدی، نیاز به درمان خاصی نخواهد داشت.

حالت دوم، مربوط به زمانی است که وجود ضایعات اضافی یا سلول های غده ای به نام آدنوکارسینوما یا آتیپیک تشخیص داده شود. در این شرایط، پزشک فورا دستور درمان مراجعه کننده خود را صادر می کند. هرچه سریع تر روند درمان آغاز شود، احتمال بهبودی بیمار بیشتر خواهد بود.

چرا برخی بانوان از انجام تست پاپ اسمیر خودداری می کنند؟

همان طور که دانستید، پاپ اسمیر که با نام پاپ هم شناخته می شود، یک روش برای غربالگری دهانه رحم است. شاید این نمونه گیری ظاهر ناراحت کننده ای برای متقاضی داشته باشد اما در عوض، خیال آن ها را بابت سلامت شان راحت می کند.

سرطان دهانه رحم، دومین سرطان شایع در بین خانم هاست که سالانه حدود یک میلیون نفر را درگیر خود می کند و نیمی از مبتلایان به همین دلیل جان می بازند. ترس، خجالت یا عدم آگاهی در مورد ضرورت انجام تست، باعث می شود که برخی بانوان از انجام این آزمایش خودداری کنند. اگر این بانوان مشکلی داشته باشند و نتوانند به موقع درمان را آغاز کنند، شانس خیلی کمی برای بهبودی دارند.

البته در این میان افرادی هم وجود دارند که فقط یک بار پاپ اسمیر را انجام دادند و در دوره های بعدی هیچ اقدامی نکردند. به نظر شما دلیل این رفتار چیست؟ از شما می خواهیم به جدول پایین دقت کنید.

اطلاعات جدول حاکی از این است که برخی بانوان به 3 دلیل مهم از ادامه دادن پاپ اسمیر در دوره  دوم خودداری کردند. 1) تجربیات منفی که در آزمایش نخست داشتند. 2) موانع شخصی 3) موانع اجتماعی.

تجربیات منفی اغلب شامل، نتیجه نامطلوب اولین تست، سختی آماده شدن برای انجام تست و مراحلی که باید بگذرانند است. موانع شخصی، شامل بی اهمیتی به زمان، باورهای بازدارنده و مشکلات فیزیکی است. موانع اجتماعی هم اغلب فقدان حمایت های خانواده یا همسر را در بر می گیرد

برای انجام تست پاپ اسمیر، به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

یکی از مسائلی که ذهن خانم ها را به خود درگیر می کند، پیداکردن مجرب ترین متخصص زنان است. به هرحال این آزمایش ساده ای نیست و متقاضیان خواستار یافتن کلینیکی هستند تا ترس و وحشتی بابت انجام آزمایش نداشته باشند.

فوق تخصص زنان تهران، جزء پزشکان حرفه ای با سابقه کاری طولانی مدت هستند که با رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ابزار و تجهیزات به روز و توصیه های مراقبتی مدرن، به انتظار شما از یک معاینه آسان و بدون ترس پاسخ می دهند.

البته ناگفته نماند که تعداد دکتر زنان در تهران زیاد است. همین مسئله احتمالا باعث سردرگمی شما خواهد شد. شما می توانید با مراجعه به سامانه دکترتو، به لیست بهترین دکتر زنان تهران دسترسی داشته باشید و برای مراجعه به آن ها به صورت اینترنتی نوبت بگیرید. این پزشکان با موفقیت هایی که در طول سال ها فعالیت خود رقم زده اند، توقعات شما را در قبال هزینه و زمانی که صرف کرده اید، به خوبی پاسخ می دهند.

غربالگری پاپ اسمیر توسط فوق تخصص زنان هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

اگر در بازه سنی 21 تا 65 سال هستید، باید آزمایش پاپ را هر 3 سال یک بار انجام دهید. اگر بالای 30 سال هستید و می خواهید به همراه این غربالگری، آزمایش پاپیلومای انسانی را هم انجام دهید، باید هر 5 سال یک بار اقدام کنید.

البته زمان انجام آزمایش بسته به شرایط شما ممکن است متفاوت باشد و متخصصان دراین باره نظرات گوناگونی داشته باشند. مطالعه این منبع https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5635557/ نیز اطلاعات مفیدی را درزمینه این درمان به شما خواهد داد.

جمع بندی

یکی از آزمایش های ضروری ویژه بانوان که توسط فوق تخصص زنان انجام می شود، پاپ اسمیر یا تست سلامت جنسی است. این آزمایش با یک نمونه برداری ساده از سلول های دهانه رحم همراه است. پزشکان با بررسی نمونه، عارضه هایی که امکان دارد تهدیدکننده سلامت دستگاه تناسلی بانوان باشند، تشخیص می دهند و نسبت به درمان به موقع آن اقدام می کنند تا از تعداد کسانی که قربانی این مشکل هستند، کاسته شود.

اگر تمایل به انجام این آزمایش دارید، حتما از متخصصان تهران کمک بگیرید. دکترتو با معرفی لیست بهترین پزشکان شما را در این زمینه یاری می کند تا این تست را تحت نظارت پزشکانی انجام دهید که حرفه ای هستند و با دقت بالا در عملکرد خود، خدماتی رضایت بخش را ارائه می دهند.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا