هپاتیت اتوایمیون چیست؟ | مجله سیب

هپاتیت خود ایمنی چیست؟

یکی از علل اصلی هپاتیت، هپاتیت خودایمنی است. در این مقاله از سری مقالات پزشکی در مجله سیبابتدا می بینیم هپاتیت خودایمن چیست و پس از بررسی علائم این بیماری اقدام به درمان آن می کنیم.

هپاتیت خود ایمنی چیست؟

هپاتیت به معنای التهاب کبد و خودایمنی به معنای خودایمنی است. در واقع در هپاتیت خودایمنی، سیستم ایمنی روی سلول های کبدی کار می کند و باعث عفونت چشم در کبد می شود.

سیستم ایمنی بدن با عوامل خارجی و عوامل بیماری زا به روش های مختلف مبارزه می کند. گاهی اوقات سیستم ایمنی به اشتباه روی بدن و چربی های سالم در بدن کار می کند و باعث ایجاد بیماری به نام بیماری خود ایمنی می شود.

علت دقیق هپاتیت خود ایمنی در حال حاضر ناشناخته است. اما به نظر می رسد که ژنتیک و محیط در کنار هم باعث این بیماری می شوند. در صورت عدم درمان، هپاتیت خودایمنی می تواند منجر به سیروز و نارسایی کبد شود.

دو نوع هپاتیت خودایمنی وجود دارد، یکی در تمام گروه‌های سنی و دیگری در کودکان شایع‌تر است. اما ممکن است برای بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد.

چه چیزی باعث بیماری می شود؟

همانطور که گفتیم، استعداد ژنتیکی فرد و عوامل محیطی با هم باعث هپاتیت خودایمنی می شوند. در واقع، پس از یک عفونت ویروسی، سیستم ایمنی ممکن است حساس تر باشد و به جای سلول های خارجی به سلول های کبد آسیب برساند.

افرادی که شرایط زیر را دارند بیشتر در معرض خطر هستند:

  • زنان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های خود ایمنی هستند.
  • عفونت هایی مانند سرخک، ویروس هرپس سیمپلکس و ویروس EBV؛
  • سابقه هپاتیت خودایمنی در بستگان اول.
  • من یک بیماری خود ایمنی مانند گریوز دارم.

علائم هپاتیت خود ایمنی

کبد نقش مهمی در بدن دارد، مانند تمیز کردن و ساخت پروتئین ها و آنزیم ها. در هپاتیت خودایمنی، زمانی که سیستم ایمنی به سلول های کبدی حمله می کند، کبد کار نمی کند و بسته به شدت بیماری و مدت زمان بیماری، علائم هپاتیت خودایمنی ممکن است بسیار گسترده باشد. علائم هپاتیت خودایمنی (که البته مختص این بیماری نیست و ممکن است در سایر بیماری ها رخ دهد) در زیر آمده است:

  • خستگی (شایع ترین علامت)؛
  • حالت تهوع؛
  • کاهش اشتها؛
  • آرتینا;
  • زردی.

اگر بیماری بدتر شود یا ادامه یابد، علائم زیر ممکن است رخ دهد:

  • کاهش عملکرد مغز (آنسفالوپاتی کبدی)؛
  • تجمع مایع در شکم به نام آسیت.
  • تورم پاها؛
  • اختلالات انعقادی (خونریزی و کبودی فقط پوست)؛
  • بزرگ شدن طحال؛
  • سنگ ها
  • خارشدار؛
  • درد مفاصل؛
  • استفراغ؛
  • کاهش یا عدم قاعدگی در زنان.

در واقع علائم هپاتیت (از جمله هپاتیت خود ایمنی) تقریباً یکسان است زیرا در همه انواع هپاتیت، کبد ملتهب است. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی ممکن است بیماری های خود ایمنی دیگری نیز داشته باشند.

علائم - هپاتیت - خود ایمنی

تشخیص هپاتیت خود ایمنی

هپاتیت خودایمنی اساساً بر اساس علائم بیمار، سابقه پزشکی فرد، آزمایش‌های خون متعدد و نمونه‌برداری از کبد است.

با آزمایش هایی که برای اندازه گیری فاکتورهای خونی مانند ALT و بیلی روبین انجام می شود، آسیب کبدی قابل تشخیص است. همچنین با بررسی برخی عوامل مرتبط با سیستم ایمنی مانند ANA می توان خودایمنی را به عنوان عامل هپاتیت تعیین کرد.

در بیوپسی و بررسی سلول های کبدی، آسیب سلول های کبدی شناسایی می شود و می توان بیماری را تشخیص داد.

درمان هپاتیت خودایمنی

بهتر است هپاتیت خودایمنی تحت نظر متخصص گوارش درمان شود. همانطور که در مورد هپاتیت خود ایمنی گفتیم، سیستم ایمنی به کبد حمله می کند. بنابراین، اساس درمان سرکوب سیستم ایمنی است.

در برخی از افراد که به موقع تشخیص داده می شوند، با درمان مناسب می توان سیر بیماری را تا حد زیادی کاهش داد و حتی آسیب وارده را به طور کامل ترمیم کرد (کبد را می توان به میزان قابل توجهی ترمیم کرد). افراد مبتلا به بیماری کند و بدون علامت ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند.

مهمترین داروها برای هپاتیت خودایمنی عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها
  • آزاتیوپرین
  • مایکوفنولات موفتیل
  • سیکلوسپورین
  • تاکرولیموس

اغلب اولین خط درمان برای هپاتیت خودایمنی، ترکیب یک کورتیکواستروئید مانند پردنیزون با آزاتیوپرین است. هر یک از این داروها به نوعی فعالیت قسمت هایی از سیستم ایمنی را مهار یا کاهش می دهد که منجر به کاهش فعالیت بیماری و کند شدن روند بیماری می شود.

انتقال به اینجا

بیماران مبتلا به سیروز کبدی افراد خوبی برای پیوند کبد هستند. برخلاف پیوند کلیه، کبد کامل در طول پیوند کبد پیوند نمی خورد. در عوض بخشی از کبد اهداکننده به بیمار منتقل می شود. این سلول سالم به دلیل توانایی کبد در التیام خود، به سرعت سلول‌های جدید می‌سازد و می‌تواند به بهبود وضعیت فرد کمک زیادی کند.

لازم به ذکر است که اجرای کبد نیازمند شرایط خاصی است که برای همه امکان پذیر نیست. همچنین درصد پیوند گیرندگانی که پیوند را تحمل نمی کنند.

درمان هپاتیت خودایمنی

چگونه به درمان هپاتیت پاسخ دهیم

پس از درمان، اکثر افراد علائم خود را کاهش داده و با آزمایش های آزمایشگاهی بهبود می یابند. در این صورت در برخی افراد می توان دوز دارو را اندکی کاهش داد. لازم به ذکر است که زمان بندی تکراری نیز مکرر است. با این حال، درمان نگهدارنده طولانی مدت ضروری است.

برخی از افراد به دارو پاسخ نمی‌دهند یا ممکن است به دلیل عوارض جانبی دارو، نسبت به درمان حساسیت نداشته باشند. خاطرنشان می‌شود که هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و این داروها و درمان‌ها فقط برای کند کردن روند بیماری و بهبود علائم هستند.

در حال حاضر، داروهای بیولوژیکی جدید برای درمان هپاتیت خودایمنی استفاده شده است. با این حال، اطلاعات در این مورد به روز شده است.

درمان در دوران بارداری و شیردهی

این بیماری اغلب در دوران بارداری بهبود می یابد. افراد مبتلا به این بیماری باید پس از یک سال درمان و بهبود علائم باردار شوند. برای زنان باردار، درمان پردنیزون بهترین گزینه است زیرا سایر داروها می توانند به جنین آسیب برسانند.

استفاده از آزاتیوپرین در دوران شیردهی مشکلی ندارد.

آیا هپاتیت خودایمنی خطرناک است؟

با پیشرفت بیماری، آسیب و مرگ سلول های کبدی باعث جایگزینی این سلول ها با چربی فیبری می شود که در صورت تداوم سیروز کبدی اتفاق می افتد. در واقع، اینکه آیا هپاتیت خودایمنی خطرناک است یا خیر، باید دید که آیا این بیماری منجر به سیروز می شود یا خیر.

علائم سیروز کبدی تقریباً مشابه علائم کبدی است، جایی که سموم و مواد زائد متابولیک در بدن جمع می شوند و باعث ایجاد بیماری های جدی در بدن می شوند که منجر به مرگ می شود.

خوشبختانه با توسعه داروهای جدید و همچنین غربالگری زودهنگام، امید به زندگی بیماران هپاتیت خودایمنی که به درمان پاسخ می دهند تقریباً مشابه افراد عادی است.

با این حال، امید به زندگی بیماران مبتلا به هپاتیت خودایمنی که به درمان پاسخ نمی دهند یا به سیروز پیشرفت نمی کنند ممکن است بسته به هر بیماری و سایر شرایط متفاوت باشد و پاسخ به پیوند کبد ممکن است متفاوت باشد.

پرسش و پاسخ

  1. هپاتیت خود ایمنی چیست؟ این یک بیماری چشمی کبدی است که توسط سیستم ایمنی ایجاد می شود.
  2. آیا هپاتیت خودایمنی خطرناک است؟ اگر به درستی و به موقع درمان نشود و فیبروز و سیروز در کبد ایجاد شود، هپاتیت خودایمنی می تواند عوارض زیادی ایجاد کند و حتی منجر به مرگ شود.
  3. چگونه هپاتیت خودایمنی تشخیص داده می شود؟ هپاتیت خودایمنی با علائم و نشانه های فردی، نتایج خوب تست های آزمایشگاهی و بیوپسی کبد مشخص می شود.

هارینا

  1. https://rarediseases.info.nih.gov
  2. https://www.mayoclinic.org
  3. https://my.clevelandclinic.org

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا