عمومی

هوا کم است – کاما


به شعله های اعتراضات ضد نژاد پرستی در ایالات متحده نگاه کنید
به شعله های اعتراضات ضد نژاد پرستی در ایالات متحده نگاه کنید

تلویزیون و رسانه های اجتماعی خارجی ، اعتراضات زنده علیه تبعیض نژادی در ایالات متحده ، اخبار ، تحلیل ها ، شایعات و مقایسه های داغ را پوشش می دهند. اما چه چیزی کورونا را برای چند روز به پایین دنیا سوق داد؟

به نظر می رسد که بهار نه تنها فصل عشق بلکه فصل انقلاب ، شورش و تغییر ، بهار پراگ ، بهار عربی و شاید بهار آمریکا هم اکنون است. بیایید قیام پاریس را در ماه مه 1968 ، که فقط چند روز پیش بود ، و البته برای ما ایرانیان ، که از ژوئن و دهه 1940 پر از وقایع بود ، به این چشمه ها بیفزاییم. اعتراضات اخیر در ایالات متحده که بسیاری از شهرها را تحت تأثیر قرار داد با ترور جورج فلوید آغاز شد.

فلوید ، شهروند سیاهپوست آمریکایی ، در تاریخ 25 مه 2020 در مینسوتای مینسوتا توسط مأموران پلیس ترور شد. افسر پلیس برای چند دقیقه زانوی خود را روی گردن جورج گذاشت و او را خفه کرد و به قتل رساند. افرادی که صحنه را تماشا می کردند ، فیلمی در مورد رفتار افسران جورج ساختند و با درگذشت جورج ، فیلم ها با هر آنچه که او می خواست ، دست به دست هم می دادند ، به خصوص که جورج در آخرین دقایق زندگی اش می گوید: “من نمی توانم نفس بکشم” ، اما با پلیس نادیده گرفته شد.

مرگ واکنشی خشونت بار از سوی جامعه سیاه ایجاد کرد ، زیرا این اولین بار نبود که چنین قتل هایی توسط پلیس انجام شده است. پیشتر ، مرگ مایکل براون در فرگوسن میسوری در سال 2014 و تریوان مارتین در سنفورد ، فلوریدا در سال 2012 اعتراضاتی را برانگیخت. هنگامی که قاتل در قضیه Trivan به قتل از پیش تعیین شده تبرئه شد ، گروه های سیاه پوست و فعالان حقوق بشر شعار دادند “زندگی سیاه مهم است”. هشتگ ، که قبلاً در اعتراض به ترور فلوید برجسته شده بود ، و فعالان توانستند هشتگ #BlackLivesMatter را به طور جدی دنبال کنند.

معترضین می گویند که پلیس آمریکا به طور سیستماتیک بین افراد رنگی تبعیض قایل است و احتمالاً خشونت پلیس را تجربه می کند. البته این ادعا توسط استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد مورد بررسی قرار گرفت و رونالد فریر دریافت که سیاه پوستان و اسپانیایی ها 50 درصد بیشتر در معرض نوعی خشونت پلیس قرار دارند. البته تحقیقات نشان می دهد که در تیراندازی به پلیس چنین تمایزی وجود ندارد ، شاید به دلیل هزینه های زیاد منتظر نیروی پلیس باشد. قاتل اکنون بخشی از هزینه و سایر افسران همراه او و البته ساختار سیاسی-اجتماعی آمریکایی را متحمل شده است. اگرچه دادستان کل ولسوالی گفت که محکومیت چاوفین برای قتل درجه سوم محاکمه خواهد شد ، اما اعتراضات در مینیاپولیس فروکش نکرد و هر روز شدیدتر شد.

ترامپ در این باره توییت وی گفت که نمی تواند کنار بایستد و می بیند که این اتفاق در مینیاپولیس رخ داده است. در این شهر شاهد غیبت کامل یک فرد مسئول هستیم. یا یعقوب فرای ، شهردار چپ بسیار ضعیف ، ممکن است او را برای کنترل منصوب کند ، یا من گارد ملی را به آنجا می فرستم و کل کار را انجام می دهم. اما این پایان ماجرا نبود و او توییت کرد که مجرمان در حال از بین بردن خاطره جورج فلوید هستند. من به آنها اجازه نخواهم داد. من فقط با تیم ویلز با فرماندار ایالت صحبت کردم و به او گفتم که ارتش در این مسیر با او همراه است. هرچه مشکلی باشد ، ما کنترل می کنیم. وقتی مردم غارت می شوند ، ما نیز اسلحه می گیریم. البته این توئیت آغاز داستان دیگری بود و توییتر آن را نمونه ای از ترویج خشونت و نامگذاری آن از این طریق دانست. این برچسب و برچسب قبلی در توییتر برای به چالش کشیدن ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ، چالش هایی را بین توئیتر و ریاست جمهوری آمریکا ایجاد کرده است. سرانجام ، وی برای کنترل اوضاع وارد گارد ملی شد. البته نه تنها در این شهر بلکه در بسیاری از ایالت ها که با اعتراض روبرو بوده اند. محدودیت در سفر تأسیس شد و البته رئیس جمهور آمریکا که نفرت خود را از گروههای چپ پنهان نمی کند ، یک سازمان ضد فاشیستی چپگرا بنام آنتیفا را تروریست توصیف کرد.

اعتراض شهرها و ایالت هایی که توسط دولت اداره می شود
اعتراض شهرها و ایالت هایی که توسط دولت اداره می شود

ترامپ برای انتخابات آینده به رأی دهندگان سفید اعتماد کرد و برخی تحلیلگران بر این باورند که ترامپ ممکن است بتواند اتحادی از همه نیروهای مردد را برای رای دادن به وی در انتخابات تشکیل دهد و به این ترتیب از اقتصاد تاج فرار کند ، اما برخی دیگر این را باور دارند. از طرف دیگر ، ممکن است ترامپ نیروها را ترغیب کند تا در انتخابات مخالف وی شرکت کنند. به ویژه ، حریف وی در این انتخابات بایدن ، معاون اوباما است که مورد توجه بسیار سیاهان قرار می گیرد.

این اعتراضات به همین سرعت تمام نشد و کارزار پلیس علیه تظاهرکنندگان دور جدیدی از انتقادها را برای اقدامات خود برانگیخت. در یکی از این درگیری ها ، یک ماشین پلیس با معترضین برخورد کرد ، یا تعداد زیادی از مأموران پلیس بازداشت شده را مورد اصابت و ضرب و شتم قرار داد. جالب ترین صحبت در این زمینه سخنرانی مشاور امنیت ملی ایالات متحده در مصاحبه تلویزیونی است که ایران ، چین ، روسیه و زیمبابوه را متهم به دخالت در آشفتگی های اخیر در ایالات متحده با تأثیرگذاری در شبکه های اجتماعی می کند.



جهت دیدن مقالات بیشتردر مجموعه مطالب عمومی کلیک کنید 


منبع خبر: هوا کم است – کاما

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا