سلامتی و پزشکی

نقش آهن در بدن چیست؟ بهترین منابع غذایی آهن

آهن یکی از مهمترین و حیاتی ترین مواد معدنی برای بدن است. کمبود آهن می تواند صدمات جدی به بدن وارد کند ، بنابراین مقدار کافی از این ماده باید از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت شود. اما آهن دقیقاً چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟ چه مقدار آهن در روز توصیه می شود و بهترین منابع کدام یک هستند؟ آیا مصرف زیاد قرص آهن می تواند سلامتی ما را به خطر بیندازد؟ اگر این سوالات و سوالات مشابه ذهن شما را به خود مشغول کرده و می خواهید بدانید که نقش آهن در بدن چیست؟ در این مقاله ما را دنبال کنید تا بر اساس اطلاعات پزشکی جدید به همه آنها پاسخ دهید.

نقش آهن در بدن چیست؟
نقش آهن در بدن کمی پیچیده است. آهن یک عنصر بسیار مهم و حیاتی برای تولید خون است و در بسیاری دیگر از عملکردهای بدن نقش اساسی دارد. در این بخش ، ما چند نمونه از مهمترین نقش آهن در بدن را لیست می کنیم و به مزایای آهن در بدن اشاره می کنیم.
آهن به تشکیل خون و اکسیژن رسانی آن کمک می کند
یکی از مهمترین خواص آهن در بدن تأثیر آن در تشکیل و اکسیژن رسانی خون است. آهن نقش بسیار مهمی در سنتز ژامبون دارد. ژامبون پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد و هموگلوبین تولید می کند. عملکرد اصلی هموگلوبین در بدن انتقال اکسیژن از ریه ها به سایر بافتهای بدن برای ادامه چرخه زندگی است. بدون گلبول های قرمز خون سالم ، بدن شما اکسیژن کافی برای عملکرد صحیح نخواهد داشت ، که باعث می شود احساس خستگی شدید کنید.

آهن در تبدیل غذا به انرژی نقش دارد.
یکی دیگر از فواید آهن نقش آن در تبدیل غذا به انرژی است. سلول های انسانی برای تبدیل غذا به آدنوزین تری فسفات (ATP) ، سوخت اصلی بدن ، به آهن نیاز دارند. کمبود آهن منجر به کاهش تولید ATP شده و در نتیجه فرد احساس خستگی و ضعف خواهد کرد.
سیستم ایمنی بدن برای حفظ قدرت خود به آهن نیاز دارد.
وجود آهن در بدن برای تولید و رشد سلولهای ایمنی ضروری است. کمبود این ماده می تواند قدرت سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و به لطف خواص آهن در بدن برای سیستم ایمنی بدن ، احتمال ابتلای افراد به بیماری های مختلف کاهش می یابد.
آهن به عملکرد شناختی کمک می کند
عملکرد شناختی شامل مواردی مانند عملکرد مغز و حافظه ، قدرت تمرکز و همچنین قدرت یادگیری و حل مشکلات است. دریافت آهن کافی به شما کمک می کند بدون اعتماد به موادی مانند کافئین ، به طور صحیح و آگاهانه عملکرد مغز را انجام دهید.

منابع غذایی حاوی آهن
اما اکنون که دانستیم نقش آهن در بدن چیست. بهتر است منابع تغذیه ای این ماده معدنی را به خوبی بشناسیم زیرا بدن انسان به تنهایی آهن تولید نمی کند و به همین دلیل تهیه آن از طریق رژیم روزانه بسیار مهم است.
همچنین بخوانید: در مورد فواید مهم منیزیم برای سلامتی بدانید
مهمترین منابع غذایی آهن غذاهای اصلی حیوانی هستند. گوشت قرمز ، مرغ سفید (مرغ و مرغ) و صدف دارای آهن مشتق شده از هموگلوبین یا “آهن” است که نوع بهتری از آهن است و توسط دستگاه گوارش سریعتر و بهتر جذب می شود.
آهن همچنین در منابع گیاهی مانند عدس ، لوبیا ، توفو ، اسفناج و گردو یافت می شود که حاوی نوع دیگری از آهن به نام آهن «غیر ژامبون» است که کمتر از نوع اول از دستگاه گوارش جذب می شود.برای جلوگیری از کمبود آهن در بسیاری از کشورها ، از جمله ایالات متحده ، آهن غنی شده به نان ها و غلات اضافه می شود ، که بخش قابل توجهی از آهن روزانه مورد نیاز کودکان و بزرگسالان را تأمین می کند. توصیه می شود نیاز روزانه به آهن از طریق یک رژیم غذایی مختلط تأمین شود که شامل منابع حیوانی ، منابع گیاهی و غذاهای غنی شده با آهن باشد و به یک نوع منبع غذایی وابسته نباشد. زیرا آهن گیاهی هنگام مصرف با گوشت قرمز یا سفید و ویتامین C ، جذب آن را افزایش می دهد.
مقدار آهن مورد نیاز در روز.
میزان آهن مورد نیاز روزانه بسته به سن و شرایط از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در دوران کودکی و بین سنین 9 تا 13 سال ، دختران و پسران هر روز به حدود 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. با بزرگتر شدن کودکان ، سطح عضلات آنها افزایش می یابد و حجم خون آنها افزایش می یابد ، که در نتیجه باعث افزایش مصرف آهن روزانه می شود. در نتیجه ، توصیه می شود دختران و زنان 14 ساله و بالاتر حدود 15 میلی گرم آهن در روز مصرف کنند. مردان و مردان در این سن نیز باید مصرف آهن روزانه خود را به 11 میلی گرم افزایش دهند.
همچنین بخوانید: عناب چه خواصی دارد؟ از بهبود فشار خون تا درمان یبوست
یکی از دلایلی که زنان بیش از مردان به آن نیاز دارند ، از دست دادن خون در دوران قاعدگی است که منجر به کاهش سطح آهن در بدن می شود. در زنان باردار این نیاز به 27 میلی گرم در روز افزایش می یابد. گیاهخوارانی که از مصرف گوشت قرمز و سفید پرهیز می کنند تقریباً دو برابر بیشتر از افراد عادی در روز آهن دارند.
اثرات کمبود آهن بر بدن چیست؟
مهمترین عارضه کمبود آهن کم خونی فقر آهن است. البته اگر آهن کافی در رژیم غذایی نداشته باشید ، کم خونی فقر آهن در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد و این مشکل زمانی رخ می دهد که بدن شروع به مصرف آهن ذخیره شده در خون ، کبد ، طحال و مغز استخوان کند. با ادامه کمبود آهن در رژیم غذایی ، گلبول های قرمز خون کوچکتر شده و سطح هموگلوبین شما کاهش می یابد.
در نتیجه این فرآیند ، اکسیژن منتقل شده از ریه ها به بافت ها نیز کاهش می یابد. این کمبود اکسیژن همچنین باعث کمبود انرژی و احساس خستگی مداوم ، مشکلات تنظیم دمای بدن ، عدم توانایی در انجام فعالیتهای روزمره و ورزش و مشکلات حافظه و تمرکز می شود.
گروه هایی که در معرض کمبود آهن هستند
برای بهره مندی از خواص آهن در بدن ، برخی از افراد نیاز به مصرف بیشتر این ماده دارند زیرا دچار کمبود آهن می شوند.
زنان باردار ، نوزادان و کودکان خردسال ، زنانی که قاعدگی آنها زیاد است ، افرادی که خون زیادی اهدا می کنند (حدود هر هشت هفته یکبار) ، افرادی که بیماری های مزمن دستگاه گوارش دارند ، افرادی که سابقه سرطان یا جراحی دستگاه گوارش دارند ، سرانجام ، افرادی که انواع مختلفی را دنبال می کنند رژیم های گیاهی بیش از رژیم های دیگر خطر کمبود آهن و کم خونی دارند.

مصرف زیاد آهن
اما ، تأثیر مقادیر بالای آهن در بدن چیست و آیا مصرف زیاد این ماده می تواند برای ما خطرناک باشد؟ پاسخ این است که دریافت زیاد آهن از مواد غذایی به ندرت عوارض جانبی ایجاد می کند.افزایش آهن در بدن معمولاً پس از استفاده خودسرانه از مکمل ها و قرص های آهن اتفاق می افتد که اولین علائم آن به صورت سوges هاضمه ، درد شکم ، یبوست ، حالت تهوع و استفراغ ظاهر می شود.
همچنین بخوانید: مضرات و فواید مصرف الکل برای بدن
دوزهای بالای آهن می تواند منجر به مسمومیت شدید کبدی و آسیب ، کما و حتی مرگ شود که در کودکان خردسال بیشتر از بزرگسالان باعث چنین عوارضی می شود. همچنین باید توجه داشت که مکمل های آهن با بسیاری از داروها تداخل می کنند ، بنابراین این مکمل ها هرگز نباید بدون نظر پزشک یا داروساز مصرف شوند.
ویتامین آهن چیست؟
همانطور که احتمالاً می دانید ، آهن یک ماده معدنی است ، اما برخی از افراد به اشتباه آن را ویتامین های آهن می نامند. البته اصطلاح ویتامین آهن چندان گمراه کننده نیست زیرا برخی از شرکت های مکمل مکمل های حاوی ویتامین به علاوه آهن را تولید و عرضه می کنند که در برخی جوامع به عنوان مکمل های ویتامین آهن شناخته می شوند.
آخرین کلمه
آهن برای بقا و زندگی سالم ضروری است. آهن در تشکیل و اکسیژن رسانی خون و تبدیل غذا به انرژی نقش دارد و وجود آن برای عملکرد شناختی مناسب و همچنین برای حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن ضروری است. برای جلوگیری از کمبود آهن ، یک رژیم غذایی مخلوط از گوشت قرمز یا سفید و منابع گیاهی همراه با نان و غلات غنی شده از آهن توصیه می شود. افرادی که در معرض خطر کمبود آهن هستند ممکن است لازم باشد مکمل های آهن را طبق تجویز پزشک خود مصرف کنند ، اما افراد دیگر نیازی به مصرف این مکمل ها ندارند.
امیدوارم که این مقاله سعی کرده باشد به این س questionال پاسخ دهد “نقش آهن در بدن چیست؟” پاسخ شما را علاقه مند کرده است. تجربه شما با آهن چیست؟ آیا تاکنون مکمل مصرف کرده اید؟ در بخش نظرات با ما همراه باشید.
منابع:
ods.od.nih.gov1
ods.od.nih.gov2
ucsfhealth.org

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا