مراحل دندان در آوردن کودک و راهکارهای تسکین درد

تاریخ ارسال:

04 سپتامبر 2021

در این مقاله ، ما مراحل دندان درآوردن نوزاد را بررسی می کنیم و همچنین به بررسی روش هایی که می توان برای کاهش درد دندان در آوردن نوزاد انجام داد ، می پردازیم.

دندان درآوردن یکی از شیرین ترین کارهایی است که والدین می توانند انجام دهند. اما این روند برای خود نوزاد کمی متفاوت است و می تواند برای او درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند. در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما قصد داریم از اطلاعات پزشکی برای بررسی راه های کاهش درد دندان در نوزاد و نحوه انجام این فرآیند استفاده کنیم. با ما بمان.

چگونه کودک شروع به دندان درآوردن می کند؟
فرآیند کشیدن یا کشیدن دندان از لثه می تواند از دو ماهگی شروع شود. برای اکثر نوزادان ، اولین دندان در سن شش ماهگی بیرون می آید. اگر برداشتن اولین دندان نوزاد تا سن هجده ماهگی به تأخیر افتاد ، نوزاد باید توسط دندانپزشک تحت نظر باشد. به طور معمول ، اولین دندانی که بیرون می آید یکی از دندان های جلویی در مرکز فک پایین است. گاهی اوقات روند دندان درآوردن در نوزاد متوالی است و گاهی چندین دندان به طور همزمان بیرون می آید.
جالب است که دندانهای متقارن معمولاً باید در فواصل زمانی کوتاه بیرون بیایند. اکثریت قریب به اتفاق نوزادان در سن 30 ماهگی 20 دندان شیری خود را بیرون می آورند.
همچنین بخوانید: متخصصان بهداشت عمومی برای سلامت دهان و دندان

چیدمان دندان های شیری
در بیشتر نوزادان ، دندان درآوردن به ترتیب زیر انجام می شود:

دندانهای پیشین پایین: دو دندان میانی پایین معمولاً اولین دندانهایی هستند که بین چهار تا هفت ماهگی به طور همزمان ظاهر می شوند.
دندانهای پیشین بالا: این دو دندان بین هشت تا دوازده ماهگی در مرکز فک بالا قرار دارند.
دندان های پیشین جانبی فوقانی: دو دندان پیشین جانبی در کنار دندان های پیشین مرکزی قرار دارند و بین سه تا نه ماه عمر دارند.
دندانهای پیشین پایین جانبی: این دندانها در فک پایین دیده می شوند و بین ده تا شانزده ماه ظاهر می شوند.
آسیای فوقانی صغیر: اولین دندان آسیایی دومین دندان از پشت دهان است و بین سیزده تا نوزده ماهگی جوانه می زند. این دندانها اولین آسیا نامیده می شوند زیرا زودتر بیرون می آیند و پهن تر هستند.
آسیای صغیر پایین: این دندانها بین چهارده تا هجده ماه جوانه می زنند.
دندانهای نیش فوقانی: دندانهای نیش بین فک و دندانهای پیشین قرار دارند و بین شانزده تا بیست و دو ماه در فک دارند.
دندانهای نیش پایین: این دندانها بین هفده تا بیست و سه ماه جوانه می زنند.
آسیای دوم: در سن بیست و پنج تا سی و سه ماهگی ، دندانهای آسیای دوم بالا و پایین می روند و بیست دندان نوزاد شما تکمیل می شود.

هنگامی که دندان از لثه خارج می شود ، ممکن است کودک دچار تورم لثه و ناحیه اطراف دندان شود و گاهی اوقات تاول های خونی بر روی دندان بیرون آمده دیده می شود. معمولاً اولین دندانی که بیرون می آید حساس ترین است. دندان آسیاب به دلیل بزرگ شدن سطح ، بیشترین ناراحتی را ایجاد می کند.
دادن دندان به کودک از فک
علیرغم دستور بالا ، ممکن است دندان درآوردن در همه نوزادان یکسان نباشد و در برخی موارد شاهد دندان درآوردن از فک هستیم.به طور کلی دندان درآوردن نوزاد از فک نباید باعث نگرانی والدین نوزاد شود زیرا همانطور که گفته شد ترتیب دندان درآوردن در نوزادان مختلف می تواند متفاوت باشد.
علائم دندان درآوردن نوزاد
اگر کودک شما شروع به دندان درآوردن کند ، معمولاً علائم زیر را تجربه می کند:

از خوردن غذا به دلیل درد لثه خودداری کنید
افزایش بزاق
کم خوابی یا بی قراری به دلیل درد لثه
لمس بیش از حد در دهان
هنگام بیرون زدن دندان های آسیایی ، درد گوش یا گونه رخ می دهد
سوزش پوست اطراف دهان به دلیل آبریزش زیاد دهان

علائم مربوط به کشیدن دندان نیست
علاوه بر موارد فوق ، برخی علائم تقریباً غیر مرتبط را می توان در هنگام دندان درآوردن در نوزاد مشاهده کرد ، از جمله:

تب 38.3 درجه سانتیگراد
عذرخواهی طولانی مدت
اسهال ، سرفه و آبریزش بینی

لازم به ذکر است که فرآیند کشیدن دندان ویروسی نیست و هیچ ارتباطی بین کشیدن دندان و تب در کودکان نشان داده نشده است. گاهی اوقات سایر مشکلات پزشکی ممکن است با کشیدن دندان در کودک همراه باشد که مربوط به این روند نیست. به عنوان مثال ، به دلیل ناراحتی لثه ، کودک ممکن است اجسام خارجی را به لثه هایی که باعث بیماری می شوند بمالد.
همچنین بخوانید: پر کردن دندان ها با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

درد دندان درآوردن نوزاد را کاهش دهید
توصیه اکثر پزشکان برای کاهش درد دندان این است که نوزاد را ماساژ داده و لثه ها را به آرامی فشار دهید. برای این کار می توانید یک پارچه تمیز به کودک بدهید تا بعد از شستن دست هایش به آرامی لثه های نوزاد را گاز بگیرد یا بمالد. اجسام سرد همچنین می توانند به کاهش التهاب لثه و دندان درد کمک کنند. مراقب باشید اشیایی را در دهان نوزاد قرار ندهید که می تواند او را خفه کند و اجازه ندهید دهان نوزاد به مدت طولانی در تماس با اجسام بسیار سرد قرار گیرد. توصیه می شود از داروهای سنتی و داروهای گیاهی برای تسکین درد لثه استفاده نکنید. ناشناخته هستند از استفاده از داروهای موضعی بر روی لثه های جدا خودداری کنید زیرا برخی از این داروها حاوی داروهای بیهوشی مبتنی بر بنزوکائین هستند. سازمان غذا و دارو هشدار داده است که بین استفاده از بنزوکائین و متهموگلوبین ارتباط وجود دارد و می تواند عواقب بسیار جدی و کشنده ای داشته باشد.
همچنین بخوانید: توصیه های دندانپزشکی در زمان کروناویروس
همچنین توصیه می شود که هرگز از الکل برای بی حسی لثه های نوزاد استفاده نکنید. هنگام مصرف داروهای خوراکی برای نوزاد خود بسیار مراقب باشید. نوزادان زیر شش ماه نباید ایبوپروفن مصرف کنند. به خاطر داشته باشید که هرگز به فرزند خود داروهای حاوی آسپرین ندهید.
آخرین کلمه
دندان درآوردن معمولاً در 6 ماهگی شروع می شود. برخی از نوزادان ممکن است در سن دو ماهگی شروع به دندان درآوردن کنند و اگر در 13 ماهگی شروع به دندان درآوردن نکرده اید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. کشیدن دندان از فک معمولاً اتفاق نمی افتد ، اما اگر این اتفاق بیفتد ، جای نگرانی وجود ندارد ، زیرا کشیدن دندان از فک در برخی از کودکان به دلایل ژنتیکی ژنتیکی است. دندان درآوردن در کودک می تواند با التهاب لثه ، تب ، تهوع ، افزایش ترشح بزاق و سرفه اسهال و همچنین درد همراه باشد. ماساژ ، فشار ملایم لثه و استفاده از وسایل سرد می تواند برای دندان درآوردن نوزاد مفید باشد.دکتر نایریکا سلامت یک دندانپزشک اطفال با یک برد تخصصی از ایالات متحده است

nhs.uk
webmd.com

مسئولیت کلیه مطالب موجود در سایت بر عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا