سلامتی و پزشکی

عفونت قارچ سیاه چیست و چقدر باید نگران آن باشیم؟

از نظر تعداد افراد مبتلا به بیماری کرونر قلب ، هند با افزایش بیش از 28 میلیون نفر در روز رکورد زده است. اما نگرانی جدیدی به بحران کرونر در هند اضافه شده است: عفونت قارچی سیاه یا موکورمیکوز. درصد بالایی از بیماران مبتلا به کرونر قلب که از این بیماری بهبود می یابند اندکی پس از ترخیص دچار موکورمیکوز می شوند و در معرض خطر مرگ قرار دارند. اما بیماری قارچ سیاه چیست؟ علائم این بیماری چیست؟ آیا باید نگران شیوع عفونت قارچ سیاه در ایران باشیم؟ راه پیشگیری از عفونت قارچ سیاه چیست؟ همه این س questionsالات در ادامه این مقاله در مجله Medical Health Apple پاسخ داده شده است. با ما بمان.

بیماری قارچ سیاه چیست؟
اول اینکه ، عفونت قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و سالهاست که شناسایی و کشف شده است ، اما به دلیل افزایش شیوع آن در هند ، اخیراً نام این بیماری بر سر زبان ها افتاده است.
قارچ سیاه یا موکورمیکوز بیماری نادر اما بسیار جدی است که می تواند منجر به مرگ شود. قارچ های سیاه نوعی قارچ طبیعی است که در محیط یافت می شود و می تواند باعث ایجاد عفونت در افرادی شود که مشکلات سلامتی دارند ، به ویژه کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
وقتی هاگ قارچ از طریق هوا استشمام شود ، ریه ها یا سینوس های فرد می توانند آلوده شوند. قارچ سیاه معمولاً روی افراد سالم با سیستم ایمنی قوی تأثیر نمی گذارد. در بیمارانی که از بیماری عروق کرونر بهبود می یابند ، با ضعف سیستم ایمنی بدن ، عفونت قارچی بسیار خطرناک خواهد بود و معمولاً برای درمان به جراحی نیاز دارد.
علائم بیماری قارچ سیاه چیست؟

اما عفونت قارچی چیست و چگونه می توانیم آن را تشخیص دهیم؟ اگر در معرض قارچ سیاه قرار بگیرید ، معمولاً احساس درد در اطراف چشم و بینی یا قرمزی در این مناطق ، تنگی نفس ، استفراغ خون ، سردرد ، تب ، سرفه و تغییر روحیه خواهید کرد. علاوه بر این ، تعدادی از علائم دیگر قارچ سیاه نیز وجود دارد که معمولاً به عنوان نشانه ای از عفونت بروز می کنند. این علائم عفونت قارچ سیاه عبارتند از:
سیاه شدن پل بینی
تغییر شکل صورت یکی از رایج ترین علائم عفونت موکورمیکوز است. در این حالت ، وقتی عفونت به مرحله خطرناکی رسید ، پل بینی ، چانه یا اطراف چشم بیمار به طرز عجیبی سیاه می شود. در برخی از بیماران ، عفونت تا حدی پیشرفت می کند که ممکن است نیاز به برداشتن استخوان بینی یا چانه باشد.
تورم سر و پیشانی
وقتی عفونت قارچ سیاه به مغز سرایت می کند ، باعث التهاب اعصاب می شود. درد شدید ، تورم و قرمزی سر و پیشانی اولین نشانه های رسیدن عفونت به مغز است. پزشکان همچنین هشدار می دهند که این عفونت می تواند عملکرد شناختی مغز را مختل کرده و علائم مهمی مانند از دست دادن حافظه ، هذیان و تغییر وضعیت روانی فرد مبتلا را ایجاد کند.
تورم گونه ها ، چشم ها یا سایر قسمت های صورت
تورم ، استخوان گونه ، درد یک طرفه صورت یا بی حسی نیز می تواند نشانه های اولیه عفونت موکورمیکوز باشد.
علاوه بر این ، قارچ سیاه می تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد و باعث ایجاد زخم و ترک پوست شود.نابینایی و کم بینایی
عفونت قارچ سیاه می تواند اعصاب حیاتی بدن را به شدت تحت تأثیر قرار داده و به بینایی و چشم آسیب برساند. برخی از بیماران علائمی مانند سرطان خون ، قرمزی چشم ، درد چشم ، کوری نسبی و از دست دادن بینایی را گزارش می کنند. در بعضی موارد ، عفونت می تواند منجر به کاهش بینایی دائمی شود.
خارش چشم ، درد چشم و تنگی نفس از جمله علائمی است که در برخی از بیماران مبتلا به عفونت های قارچی گزارش شده است. علاوه بر این ، متأسفانه ، کاهش دید کامل و دائمی در برخی از بیماران گزارش شده است.
عفونت ریه
از آنجا که قارچ سیاه از طریق سیستم تنفسی وارد بدن می شود ، می تواند علاوه بر ریه ها و سینوس ها ، سایر قسمت های دستگاه تنفسی را نیز تحت تأثیر قرار دهد ، مانند ریه ها.
درمان عفونت قارچ سیاه
با میزان مرگ و میر 55 درصد ، بیش از نیمی از افراد آلوده به قارچ سیاه می میرند. اما اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود ، معمولاً درمان می شود. ضد قارچ ها می توانند در برخی بیماران م effectiveثر باشند ، اما برخی دیگر برای درمان عفونت قارچی به جراحی نیاز دارند. در جراحی ، عفونت قارچ سیاه معمولاً برخی از بافتهای آلوده را از بین می برد.
مشکلات بعد از جراحی قارچ سیاه چیست؟
در جراحی عفونت قارچی سیاه ، بیماران ممکن است بالای چانه یا حتی چشم خود را از دست بدهند. بنابراین ، آنها باید برای ادامه زندگی با شرایط جدید خود آماده شوند. علاوه بر مشکل در جویدن و بلع ، مشکلات زیبایی بیماران پس از جراحی نیز می تواند آنها را در وضعیت دشواری قرار دهد. البته استفاده از چانه و چشم مصنوعی در این بیماران امکان پذیر و توصیه می شود.
بهترین راه برای جلوگیری از عفونت قارچ سیاه چیست؟
عفونت خود به خودی قارچی یک بیماری نادر است و احتمال ابتلا به این بیماری بسیار کم است. با این وجود ، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده که مدتی تحت مراقبت های ویژه در بیمارستان بستری شده اند یا به هر دلیلی سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است ، در معرض بیماری هستند. استفاده از استروئیدها همچنین می تواند بدن را در برابر قارچ های سیاه آسیب پذیرتر کند.
با این حال ، اگر در معرض خطر بالایی هستید یا به هر دلیلی نگران ابتلا به عفونت قارچی هستید ، می توانید در مورد مصرف داروهای تحریک کننده سیستم ایمنی با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این ، یک برنامه ورزشی منظم ، خواب کافی و رژیم غذایی حاوی ویتامین ها ، عناصر مغذی مغذی (کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، چربی ها) و مواد معدنی کافی می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند.
عفونت قارچ سیاه در ایران
خبر شیوع قارچ سیاه در هند باعث نگرانی بسیاری از هموطنان ایرانی در مورد ابتلا به این بیماری شده است. سطح پایین سلامت عمومی و تعداد زیاد بیماران مبتلا به بیماری کرونر قلب دلایل اصلی شیوع عفونت قارچ سیاه در هند است. خوشبختانه ایران از هر نظر وضعیت بسیار بهتری نسبت به هندوستان دارد ، بنابراین جای نگرانی در مورد شیوع قارچ سیاه در ایران وجود ندارد.
با این حال ، افرادی که از بیماری عروق کرونر بهبود یافته اند یا به هر دلیلی سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است ، باید بیشتر در مورد مراقبت از خود فکر کنند.علاوه بر عفونت های قارچی سیاه ، این افراد می توانند در برابر بسیاری از بیماری ها آسیب پذیر باشند.
آخرین کلمه
عفونت قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و سالهاست که کشف شده است. هاگ قارچ های سیاه می توانند از طریق سیستم تنفسی وارد بدن انسان شده و به اندام های مختلف آسیب برسانند. درد در اطراف چشم و بینی یا قرمزی در این نواحی ، تنگی نفس ، استفراغ خونی ، سردرد ، تب ، سرفه و نوسانات خلقی از اولین علائم عفونت قارچی است. در صورت عفونت ، ممکن است بیمار سیاه شدن پل بینی ، تورم سر و پیشانی ، تورم گونه ها ، چشم ها یا سایر قسمت های صورت ، کوری و تنگی نفس و عفونت ریه را تجربه کند.
درمان عفونت قارچی در مراحل اولیه از طریق دارو درمانی امکان پذیر است و در مراحل پیشرفته تر نیاز به جراحی دارد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در برابر این بیماری آسیب پذیرتر هستند و تقویت سیستم ایمنی بدن بهترین راه پیشگیری از آن است.

منابع:
ncbi.nlm.nih.gov
timesofindia.indiatimes.com
financialexpress.com

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا