طراحی لنداسکیپ ویلا

 7 نکته بسیار مهم در محوطه سازی ویلا

در این مقاله نحوه صحیح اجرای محوطه در ساخت ویلا را با ذکر نکات مهمی در این خصوص شرح می دهیم.

نکته اول: انتخاب بهترین گیاهان و گل ها در محوطه سازی ویلا

در  طراحی داخلی ویلای مدرن باید به گونه ای طراحی شود که در هر 4 فصل سال قابل استفاده باشد و گیاهان مناسبی را در خود به نمایش بگذارد؛ بنابراین اینکه چه نوع گیاهی را برای فضای خود در نظر می گیرید، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به نقل از شرکت معماری و طراحی داخلی برخی از گیاهان همیشه سبز هستند و در فصل زمستان نیز دلربایی می کنند، مانند درخت همیشه سبز سرو. این نوع از درختان تداوم را در محیط خارجی ویلا تداعی خواهند کرد. برخی دیگر نیز تنها در تابستان و بهار شکوفه می دهند و گل می کنند.

نمونه های برگ ریز درختان به دلیل رنگ و تنوع بی نظیری که ایجاد می کنند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. همچنین گل هایی که رنگ بندی بسیار شادی دارند، بهتر است در یک ردیف منظم به کار روند تا نگاه ها را به سمت خود جلب کنند.

نکته دوم: کاشت گیاهان بر اساس ارتفاع و نوع آنها در لنداسکیپ ویلا

 طراحی داخلی واحد مسکونی با گیاهان اطراف آن معنا پیدا می کند. با این حال کاشت این گیاهان باید بر اساس اصول باشد و شما نباید به طور دلخواه آنها را در محوطه قرار دهید. برای ایجاد دید بصری هماهنگ با ویلا و زیباسازی مناظر اطراف آن، باید گیاهان و گل ها را دسته بندی کنید.

این امر بر اساس نوع گیاه و ارتفاع آنها انجام می شود. ترجیحا گل ها را در سه ردیف لایه بندی کنید به گونه ای که مرز هر کدام از آنها کاملا مشخص باشد. بلندترین گیاهان را در ردیف پشت و ترجیحا رو به شمال قرار دهید و در ردیف وسط گیاهان متوسط و ردیف جلویی را با گل های کم ارتفاع تر مزین کنید. تکرار گل ها در یک ردیف به ایجاد حس وحدت و یکپارچگی فضای اطراف ویلا کمک بسیاری می کند.

نکته سوم: ایجاد مسیر هدایت کننده در محوطه سازی ویلا

یکی از مهمترین نکاتی که در محوطه سازی ویلا باید به آن توجه کنید، مسیر رفت و آمد افراد است. از آنجایی که فضای اطراف ویلاها گسترده است، از این رو نبود یک مسیر هدایت شونده مناسب ممکن است افراد را سردرگم کند.

از طریق المان های متفاوتی جداسازی پیاده راه از فضای سبز ویلا امکان پذیر می شود. بهترین متریالی که در این مورد قابل استفاده است، شامل سنگ، کفپوش های بتنی، چوبی و غیره می شوند. در کناره های مسیر بهتر است از گل های یکدست یا بوته های سبز استفاده کنید که علاوه بر ایجاد منظره ای بی نظیر، حس هدایت کنندگی به ذهن افراد منتقل شود.

 نکته چهارم: محوطه سازی ویلا بر اساس نمای بیرونی خانه

دیوارها و خطوطی که در طراحی نمای خارجی ویلا ها استفاده می شود، تا حدود زیادی به محوطه سازی اطراف آن کمک می کند. امتداد این خطوط و استفاده از آنها در المان ها حس وحدت و یکپارچگی را  تداعی خواهد کرد.

بنابراین محوطه سازی تنها نباید محدود به گیاهان باشد. دیوارها و نرده های موجود در فضا یک قاب هماهنگ را ایجاد خواهد کرد که با سایر عناصر فضایی ترکیب بی نظیری را ایجاد می کنند. گاهی امتداد یک دیوار داخلی به خارج، سبب تقسیم بندی فضای بیرونی خواهد شد.

نکته پنجم: ایجاد نقطه کانونی با المان های مناسب

هر فضایی نیاز به نقطه ای دارد که نگاه افراد را به خود متمرکز کند. این نقاط با المان های متعددی نظیر مجسمه، آبنما، یک درخت، آلاچیق ها و غیره قابل اجرا ست. نقطه کانونی در محوطه سازی ویلا بهتر است چندین حس را با یکدیگر منتقل کند.

به عنوان نمونه استفاده از آب نما علاوه بر ایجاد زیبایی و تنوع در محیط، صدای تسکین دهنده آب را نیز به گوش افراد می رساند؛ از این رو چند حس همزمان به مخاطب القا خواهد شد.

نکته ششم: استفاده از مبلمان مناسب در فضا

بدون شک محوطه اطراف ویلا باید به گونه ای طراحی شود که افراد ساعات خوشی را در آنجا سپری کنند. از این رو مبلمانی که در فضا به کار می رود، باید باید با دقت بالایی انتخاب شود. این مبلمان باید از متریال های مقاوم باشند تا در برابر شرایط جوی متفاوت دوام بیاورند.

استفاده از نیمکت های بتنی، چوبی، فلزی، آلاچیق های سرپوشیده، میزهای اطراف باربیکیو، تاب ها و غیره در فضای بیرون سبب جمع شدن افراد دور هم و ایجاد لحظاتی شاد در بین آنها خواهد شد.

نکته هفتم: نورپردازی در شب

محوطه سازی ویلا باید به گونه ای باشد که در شب دید کافی برای افراد ایجاد شود. در واقع هر چقدر نورپردازی اطراف ویلا حرفه ای تر صورت گیرد، ویلا نیز زیباتر به چشم خواهد آمد.

نورپردازی در اطراف پیاده راه، استخر، نقاط کانونی، تراس و بالکن ها از جمله مهم ترین مکان هایی هستند که باید به آن توجه داشته باشید. امروزه انواع متنوعی از چراغ های هالوژنی، ریسه ای و فانوسی با رنگ بندی های متنوع به فروش می رسند که نور مناسب را در شب ایجاد خواهند کرد.

متغیر های بسیاری وجود دارد که باید در محوطه سازی خانه ها و ویلا به آن توجه کنید. در صورتی که جزو افراد مبتدی به شمار می روید، باید در ابتدا لیستی از موارد مهم در طراحی فضای سبز، بودجه مورد نیاز، المان های پرکاربرد و غیره در دست داشته باشید.

همچنین از شرایط جغرافیایی ویلا و جهت نور خورشید در محوطه اطلاعات کاملی را به دست آورید. استفاده از گیاهان متنوع، مبلمان مناسب، نورپردازی خیره کننده، ایجاد نقاط کانونی، برجسته کردن مسیر های هدایت شوند و غیره از جمله نکات مهمی است که در محوطه سازی ویلا نقش اساسی دارند

دکمه بازگشت به بالا