ضررهای کرم ضد آفتاب که به شما نمی گویند

کرم ضد آفتاب یکی از مهم ترین محصولات آرایشی است که تمامی متخصصین، استفاده از آن را در روز و حتی تاریکی توصیه می کنند. کرم ضد آفتاب تاکنون تاثیرات مفید بسیاری را برای جلوگیری از چین و چروک و سرطان های پوستی به نمایش گذاشته است؛ با این حال هر محصولی با هر مقدار فواید، مضراتی نیز خواهد داشت که کرم ضد آفتاب از این قاعده مستثنی نیست. در سال های اخیر تحقیقات زیادی روی عوارض کرم های ضد آفتاب انجام گرفته اند که از جمله آن ها می توان به واکنش های آلرژیک، سوزش چشم، درد در نواحی دارای مو و… اشاره کرد.

آیا کرم ضد آفتاب واقعاً عوارض جانبی دارد؟

مدتی است که عوارض جانبی کرم های ضد آفتاب مورد توجه محققین قرار گرفته اند. طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی، ضد آفتاب های حاوی مواد شیمیایی مانند تتراسایکلین ها، فنوتیازین ها و داروهای سولفا ممکن است برای پوست فرد خطرآفرین و مضر باشند؛ در نتیجه درک اینکه چه موادی در هنگام تولید در کرم ضد آفتاب به کار رفته و چگونگی تاثیر آن روی پوست، بسیار مهم است. 5 عارضه جانبی ضد آفتاب که باید از آن ها آگاه باشید،به شرح زیر هستند.

واکنش های آلرژیک

کرم ضد آفتاب که حاوی مواد شیمیایی است می تواند سبب تحریک پوست مانند ایجاد قرمزی، تورم و خارش گردد. برخی از افراد واکنش های آلرژیک شدیدی را تجربه می کنند که شامل بثورات و خارش شدید می شود. این واکنش آلرژیک می تواند ناشی از موادی مانند عطرها و مواد نگهدارنده ای باشد که در تولید کرم به کار رفته اند.

کرم های ضد آفتاب می توانند آکنه را بدتر کنند.

اگر پوستی مستعد آکنه دارید، برخی از مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب ممکن است وضعیت شما را تشدید سازند. با استفاده از ضد آفتاب های غیر کومدون زا و غیر چرب می توانید از بروز این عوارض جلوگیری کنید. توصیه می شود که از ضد آفتاب مناسب با نوع پوست خود استفاده نمایید. کرم های ضد آفتاب مناسب بدن به دلیل سنگین بودن بیش از حد، نباید روی صورت استفاده شوند.

سوزش چشم

زمانی که کرم ضد آفتاب به داخل چشم می رود، می تواند درد و سوزشی را ایجاد نماید و به دنبال آن باعث ایجاد حساسیت موقت به نور شود. برخی از افراد معتقد هستند که ضد آفتاب های شیمیایی حتی می ‎توانند سبب بروز نابینایی گردند. پس از تماس ضد آفتاب با چشم ها، هرچه سریع تر چشم ها را کاملاً با آب خنک بشویید و در صورت مواجهه با علائم چشمی، به پزشک مراجعه نمایید.

کرم ضد آفتاب خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

ترکیبات به کار رفته در کرم ضد آفتاب می توانند بر سلول های سرطان سینه اثرات استروژنی داشته باشند. برخی از ضد آفتاب ها ممکن است بر سطح استروژن در خون تاثیر بگذارند. استفاده از ضد آفتاب های شیمیایی برای کودکان ممنوع است؛ چرا که پوست آن ها کرم را به سرعت جذب می کند.

درد در نواحی مودار

در طی سال های اخیر ضد آفتاب های مختلفی به تولید رسیده اند که با توجه به شرایط پوستی خود می توانید نوع مناسب را برگزینید. این کرم ها همچنین در فرمولاسیون های متفاوتی از جمله ژل، لوسیون، اسپری، پماد، کرم و چوب موم موجود هستند. نوع ضد آفتابی که استفاده می کنید کاملاً به شما بستگی دارد. ژل ها برای نواحی پرمو مانند پوست سر و سینه مردان ایده آل هستند. برخی از ضد آفتاب ها می توانند باعث سفت شدن یا خشک شدن پوست و همچنین درد در نواحی پرموبدن شوند.

آیا کرم ضد آفتاب باعث سرطان پوست می شود؟

خیر؛ این نتایج به اشتباه از مطالعاتی به دست آمده اند که افراد مورد سنجشی که از ضد آفتاب استفاده می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست از جمله ملانوم قرار داشته اند. در واقع این افراد همان کسانی بوده اند که به مناطقی با تابش زیاد آفتاب و گرمای بسیار سفر می کردند و آفتاب می گرفتند. به عبارت دیگر قرار گرفتن در ساعات طولانی در معرض نور خورشید، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش داده و ضد آفتاب عامل این بیماری نیست.

مواد پر خطر موجود در کرم ضد آفتاب

در تولید کرم ضد آفتاب، موادی به کار رفته اند که هر کدام جهت جلوگیری از اثرات مخرب نور آفتاب بر پوست مفید هستند؛ اما با معایبی نیز همراه بوده که بعضی از آن ها اهمیت بسیاری دارند.

اکسی بنزون

براساس تحقیقات علمی در دسترس عموم، نگران کننده ترین ماده فعال در ضد آفتاب، اکسی بنزون ​​است که به راحتی از طریق پوست جذب می شود. محققان طی یک سنجش دریافته اند، پسران نوجوانی که از اکسی بنزون ​​بالاتری در خون خود برخوردار بوده اند، سطح تستوسترون تام آن ها پایین تر بوده است. این تحقیقات از یافته های قبلی مبنی بر این که اکسی بنزون ​​می تواند به عنوان یک مختل کننده غدد درون ریز عمل نماید و ممکن است خطر سرطان سینه و اندومتریوز را افزایش دهد، حمایت می کند.

Octinoxate یک فیلتر UV غیر معدنی است. این ماده به راحتی از راه پوست جذب می شود و حتی پس از اتمام استفاده از ضد آفتاب به جذب خود ادامه می دهد. براساس مطالعات حیوانی اکتینوکسات بر سیستم متابولیک اثرات هورمونی داشته و بر تولید هورمون تیروئید تاثیر می گذارد. همچنین شواهد دیگری نشان می دهند که بر سایر عملکردهای غدد درون ریز از جمله سیگنال دهی آندروژن و پروژسترون نیز اثرات منفی برجای خواهد گذاشت. باید اشاره کرد که اکتینوکسات می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.

اکتی سالات

اکتی سالات یک فیلتر UV غیر معدنی است. این ماده به راحتی از پوست جذب می شود و در یک سری از تحقیقات مشخص شده که این ماده عامل درماتیت تماسی نیز بوده است.

چگونه از عوارض کرم ضد آفتاب پیشگیری کنیم؟

یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده میزان اثرات جانبی کرم ضد آفتاب، نحوه تولید آن است. بدیهی است که برندهای معتبر کرم های ضد آفتاب، با نظارت بیشتری تولید می شوند و میزان مواد به کار رفته در آن ها کاملاً تحت کنترل است؛ بنابراین از دوز خطرناک مواد نام برده استفاده نشده و می توانید با خیالی آسوده از آن ها استفاده نمایید. کرم های ضد آفتاب غیر معتبر گاهاً عوارض جانبی بیشتری را به همراه دارند. همچنین برای جلوگیری از آلرژی های ناشی از کرم ضد آفتاب، برخی از برندها محصولات Hypoallergenic را وارد بازار کرده اند که احتمال ایجاد واکنش به کرم ضد آفتاب را بسیار کاهش می دهد.

سخن پایانی

کرم ضد آفتاب محصولی بسیار مهم در میان لوازم آرایشی و بهداشتی است؛ چرا که تحقیقات ثابت کرده اند که این کرم ها از بسیاری از عوارض پوستی ناشی از برخورد زیاد پوست با اشعه ماورا بنفش خورشید که مهم ترین آن سرطان پوست بوده، جلوگیری می کنند. با این وجود در سال های اخیر گزارش های بسیاری در رابطه با عوارض کرم های ضد آفتاب مانند آلرژی، سوزش چشم، بدتر کردن آکنه و… به چاپ رسیده اند. توجه داشته باشید که برای به حداقل رساندن عوارض جانبی کرم های ضد آفتاب، از برندهای معتبر و دارای استاندارد استفاده نمایید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا