سلامتی و پزشکی

سندروم قلب شکسته چیست ؟ تشخیص و اقدامات درمانی آن

جالب اینجاست که “قلب شکسته” تنها اصطلاحی نیست که در شعرهای عاشقانه یا فیلم ها به کار می رود. بیماری شکستگی قلب ، یا به عبارت دقیق تر ، سندرم قلب شکسته ، یک بیماری پزشکی بسیار جدی است که بر سلامت قلب تأثیر می گذارد. این بیماری علی رغم نام رمانتیک و شاعرانه خود ، چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن چشم پوشی کرد و دست کم گرفتن آن می تواند آسیب های خطرناکی به سلامتی وارد کند. به همین دلیل ، در این مقاله قصد داریم علت سندرم قلب شکسته ، علائم و عوارض آن و همچنین روش های درمان آن را با استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی بررسی کنیم. با ما بمان.

نارسایی قلبی چیست؟
مشاهدات علمی همیشه حاکی از آن است که حوادث و اختلالات عاطفی می تواند بر سلامت قلب تأثیر بگذارد. در سال 1967 ، مطالعات جدی تری برای بررسی این مشکل انجام شد و نتایج تأیید شد. با این حال ، تا چند سال بعد ، اصطلاحات خاصی برای این شرایط در فرهنگ لغت پزشکی وجود نداشت ، و آنچه اکنون سندرم قلب شکسته یا کاردیومیوپاتی ناشی از استرس یا سندرم تاکوتسوبو (کاردیومیوپاتی استرس یا سندرم تاکوتسوبو) نامیده می شود. لیست بیماری های قلبی.
سندرم قلب شکسته می تواند باعث آسیب ناگهانی و برگشت پذیر به عضله قلب شود. این در زنان مسن بیشتر دیده می شود و اغلب ، اما نه همیشه ، با استرس جسمی یا روحی همراه است.
علائم سندرم قلب شکسته بسیار شبیه حمله قلبی است. بیماران از درد قفسه سینه یا تنگی نفس شکایت دارند و در بعضی موارد دچار حالت تهوع می شوند.
چه عواملی باعث نارسایی قلب می شوند؟
همانطور که گفته شد ، سندرم قلب شکسته معمولاً ناشی از استرس و ناراحتی عاطفی ناگهانی است. چندین عامل استرس زا در ارتباط با این سندرم گزارش شده است که مهمترین آنها موارد زیر است:

از دست دادن عزیزان ، به ویژه به طور غیر منتظره
بدرفتاری در خانه
اضطراب شدید
استدلال خشم
مشکلات اقتصادی و اقتصادی
تشخیص پزشکی بیماری های خطرناک
بیماری های جسمی جدی مانند نارسایی تنفسی ، عفونت های شدید ، شکستگی
عمل جراحی

از نظر علمی ، چندین عامل می توانند در بروز سندرم قلب شکسته نقش داشته باشند. در میان این عوامل ، نقش گروهی از هورمون ها که در جریان فشارهای جسمی یا جسمی جریان خون را افزایش می دهند ، به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و “کاتکول آمین” نامیده می شود.
در شرایط عادی ، افزایش این گروه از هورمون ها در طی روند استرس باعث می شود فشار خون به طور متناسب تنظیم و افزایش یابد ، ضربان قلب و انقباض افزایش یافته و منقبض شده و عروق در بدن به شرایط استرس واکنش مناسب نشان دهند. به نظر می رسد که در افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته ، افزایش نامناسب کاتکول آمین ها یا واکنش نامناسب بدن به این افزایش منجر به اختلال در کار عروق بدن ، عضله قلب و به خصوص بطن چپ می شود.
برخی مطالعات نقش عوامل ژنتیکی و خانوادگی را در این بیماری پیشنهاد کرده اند. افرادی که سابقه بیماری های روانی مانند اضطراب و تشنج دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای سندرم قلب شکسته هستند.

استرس ناگهانی چگونه عضله قلب را ضعیف می کند؟
همانطور که گفته شد ، سندرم قلب شکسته می تواند باعث ضعف ناگهانی عضله قلب شود.اما این روند دقیقاً چگونه اتفاق می افتد؟
هنگامی که در معرض یک رویداد استرس زا قرار می گیرید ، بدن شما برای کمک به کنترل استرس ، هورمون ها و پروتئین هایی مانند آدرنالین و نورآدرنالین تولید می کند. مطمئناً ، عضله قلب قادر به تحمل مقادیر بالای این هورمون های تولید شده برای مقابله با استرس نخواهد بود. بیش از حد آدرنالین می تواند عروق کوچک قلب را که خون به قلب می رسانند ، باریک کند ، که می تواند به طور موقت میزان جریان خون به قلب را کاهش دهد.
در بعضی موارد ، آدرنالین مستقیماً به سلولهای قلب متصل می شود و باعث می شود مقادیر زیادی کلسیم وارد آن سلول ها شود. این حجم بالای کلسیم در ضربان قلب تداخل ایجاد کرده و باعث ضربان نامنظم قلب می شود.
اثرات آدرنالین بر روی قلب معمولاً موقتی و برگشت پذیر است و قلب معمولاً طی چند روز یا یک هفته بهبود می یابد.
علائم و تشخیص سندرم قلب شکسته
همانطور که گفته شد ، سندرم قلب سکته مغزی معمولاً دارای علائم درد قفسه سینه و تنگی نفس است. علاوه بر این ، برخی دیگر از بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است بی نظمی ضربان قلب ، شوک قلبی یا ایست ناگهانی قلب را تجربه کنند.
در مرحله اول ، پزشکان سعی می کنند علت اصلی استرس ناشی از سندرم قلب شکسته را پیدا کنند. در مرحله بعدی ، اقدامات اولیه انجام می شود ، از جمله نوار قلب و آزمایش آنزیم قلب ، و تشخیص نهایی قلب شکسته توسط اکوکاردیوگرافی در این بیماران تأیید می شود. لازم به ذکر است که حدود پانزده درصد موارد کاردیومیوپاتی ناشی از استرس به طور همزمان با بیماری ویروس کرونا همراه است.
اقدامات درمانی
مهمترین مرحله برای درمان سندرم قلب شکسته تلاش برای از بین بردن عوامل استرس زا است. در شرایطی که بیماری جسمی باعث سندرم قلب شکسته شده است ، تلاش برای کنترل و درمان بیماری زمینه ای می تواند به بهبود وضعیت قلب کمک کند.

در مواردی که ریشه این بیماری مشکلات روحی است ، شرایط دشوارتر است زیرا در برخی از این موارد مانند از دست دادن عزیزان ، بهبود وضعیت روانی بیمار نیاز به زمان و اقدامات پشتیبانی طولانی مدت دارد. به همین دلیل ، یک فرد مبتلا به سندرم حمله قلبی از نظر روانشناختی درمان می شود و سعی می کند از طریق جلسات مشاوره استرس از استرس خلاص شود.
علاوه بر این ، برخی بیماری ها مانند دیابت ، فشار خون بالا ، پیری ، چربی خون ، سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی مناسب می توانند باعث انسداد عروق کرونر و حمله قلبی شوند.
بنابراین ، درمان مناسب قند خون ، فشار خون و لیپیدها ، عدم استعمال دخانیات ، ورزش منظم و همچنین پیگیری آرامش و کنترل استرس و عصبانیت بهترین راهکارهایی است که می تواند از پیشرفت سندرم جلوگیری کند. قلب شکسته.
دنباله و روند بیماری ؛ آیا سندرم قلب شکسته کشنده است؟
سندرم قلب شکسته می تواند کشنده باشد و در بعضی موارد ، ضعف عضله قلب می تواند منجر به عوارضی مانند نارسایی احتقانی قلب ، فشار خون پایین ، غش و اختلالات ریتم قلب تهدید کننده زندگی شود.
همچنین بخوانید: سندرم قبل از قاعدگی – قسمت اول
خوشبختانه ، مشکلات قلبی ناشی از سندرم قلب شکسته در صورت تشخیص صحیح و با مراقبت و درمان استرس زای مناسب ، ظرف چند هفته بهبود می یابد.تفاوت بین سندرم قلب شکسته و حمله قلبی
در بیشتر موارد حمله قلبی ، شریان هایی که خون را به قلب می رسانند مسدود می شوند یا لخته های خون ایجاد می شود. اگر این شریانهای مسدود به اندازه کافی دوام داشته باشند ، خون به سلولهای عضله قلب نمی رسد و در نتیجه این سلول ها می میرند و چیزی جز بافت اضافی غیرقابل برگشت از قلب باقی نمی ماند.
معاینات اولیه پزشکی همچنین تغییرات ECG و افزایش آنزیم اختصاصی قلب (تروپونین) را نشان می دهد که بسیار شبیه حمله قلبی از انسداد شریان کرونر است ، اما وقتی آنژیوگرافی ویروس کرونا در این بیماران انجام می شود ، عروق سالم هستند و رایگان موانع شدید است.
آخرین کلمه
سندرم قلب شکسته بیماری است که به طور برگشت پذیر عضله قلب را ضعیف می کند. این سندرم عمدتا ناشی از قرار گرفتن در معرض استرس و استرس ناگهانی است ، اما افرادی که مدام استرس دارند نیز در معرض خطر هستند. سندرم قلب شکسته معمولاً قابل تشخیص و درمان است اما اگر جدی گرفته نشود منجر به نارسایی احتقانی قلب ، فشار خون پایین ، غش ، آریتمی و حتی مرگ می شود.

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا