سئوکار کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

سئوکار کیست؟

برای این که با شغل سئوکار آشنا شوید در ابتدا بایستی بدانید سئو چیست؟ در واقع سئو مجموعه عملیاتی است که توسط آن شما می توانید سایت خود را برای کلیدواژه‌های مهم به صفحه اول گوگل برسانید.

در ادامه می‌خواهیم شما را با متخصص سئو یا SEO expert آشنا کنیم. متخصص سئو شخصی است با تجربه، دانش فنی و علمی، مهارت و … در زمینه بهینه‌ سازی سایت فعالیت می‌کند. این شخص با تکنیک‌های خاصی به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو اقدام می‌کند.

یک متخصص سئو حرفه‌ای با مهارت خود در کمترین زمان به کمک الگوریتم‌های گوگل سایت را برای کلید واژه‌های خاص که مخاطبان هدف را جذب می‌کند، آماده می‌کند.

به طور کلی سئو از سه مبحث اصلی تشکیل می‌شود که یک متخصص سئو بایستی به هر سه مورد را مسلط باشد:

  • سئو تکنیکال
  • سئو داخلی یا Onpage SEO
  • سئو خارجی یا Offpage SEO

متخصص سئو

وظایف سئوکار

اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانید به یک متخصص سئو تبدیل شوید بایستی در ابتدا با وظایف یک سئوکار حرفه ایی آشنا شوید.

در این بخش مهمترین وظایف یک متخصص سئو را بررسی خواهیم کرد.

گزارش روزانه و کنترل رتبه سایت

متخصص سئو فردی پیگیر و صبور است که جهت پیگیری درستی کارهای انجام گرفته شده بر روی سایت، بایستی به صورت روزانه و هفتگی و ماهانه از نتایج رتبه‌بندی سایت گزارش تهیه کند. سپس به تحلیل و بررسی آن بپردازد. در بررسی گزارش‌ها متوجه می‌شود چه عملیاتی برای بهینه سازی سایت ضرورت دارد و چه عملیاتی موجب افت سایت می‌شود.

طراحی استراتژی سئو

یک متخصص سئو بایستی منظم باشد و برای کار خود استراتژی داشته باشد. از ابتدای کار باید برای بهینه سازی کلمات مهم سایت برنامه ریزی داشته باشد. مسیر را مطابق با برنامه ریزی پیش رود تا مشکلی در بهینه سازی سایت رخ ندهد.

پیدا کردن واژه های کلیدی سایت

پیدا کردن واژه‌های کلیدی که برای افزایش ترافیک سایت مفید است، به عهده متخصص سئو می باشد. سئوکار باید در ابتدا اطلاعات خود را در مورد موضوع سایت به روز کند و واژه های کلیدی را که موجب افزایش ترافیک سایت می شود پیدا کند.

متخصص سئو بایستی هدف خود را از بهینه سازی سایت تعیین کند که آیا به دنبال افزایش ترافیک است و یا معرفی خدمات به اشخاص خاصی از جامعه؟ پس از مشخص شدن هدف باید به دنبال واژه‌های کلیدی بگردد.

پیاده سازی اصول سئو

مهمترین وظیفه یک متخصص سئو این است که با اصول سئو و لینک بیلدینگ آشنایی داشته باشد. او بایستی سایت را با توجه به جدیدترین تکنیک های روز دنیا سئو کند.

وظایف متخصص سئو

تولید محتوا سئو شده

محتوا سئو شده در ابتدا بایستی دارای جذابیت برای گوگل و سپس برای کاربران باشد. جذابیت برای گوگل به این دلیل که در صفحه اول قرار گیرد و پس از آن جذابیت برای کاربران تا با خواندن خط اول سایت را ترک نکنند.

همیشه منظور از تولید محتوا، تولید محتوای متنی نیست. محتوا ممکن است تصویری، ویدئویی و یا صوتی نیز باشد. برای تولید هر نوع محتوا بایستی نکاتی را برای بهینه سازی و جذب مخاطبان در نظر گرفت و برای اینکه به محتوایی سئو شده داشته باشیم بایستی نکاتی را در آن رعایت کرد که عبارت‌اند از:

  1. محتوا نباید کپی باشد، چرا که در این صورت از گوگل امتیاز منفی می‌گیرد. محتوای تولید شده به هر صورتی که باشد چه به صورت متنی، چه به صورت صوتی و ویدئویی بایستی یونیک و منحصر به فرد باشد.
  2. در محتوایی که تولید می‌کنید بایستی از اضافه گویی دوری کنید.
  3. در محتوای متنی حتماً از تصویر استفاده کنید و سعی کنید تصاویر یونیک و باکیفیت باشد.
  4. محتوا را باید به زبان ساده بنویسید تا هرکس با هر سطح از اطلاعات متوجه منظور شما بشود.
  5. سعی کنید در تولید محتوای متنی از تیترها و زیر تیترهای مناسب استفاده کنید.
  6. تا جای ممکن در محتوای خود از تبلیغات استفاده نکنید. چرا که مخاطبان باهوش به محض آن که بفهمند شما قصد تبلیغ خدماتی را دارید، ممکن است اعتمادشان به مطالعه ادامه محتوا از بین برود و حتی گاهی صفحه را ترک کنند.

تجربه کاربری مناسب

یکی از مهم‌ترین توانایی‌های یک متخصص سئو یادگیری اصول روان‌شناسی و پیاده سازی آن در سایت است. او باید به‌واسطه تجربه خود تشخیص دهد که کاربر تحت چه شرایطی از سایت لذت می‌برد و زمان بیشتری را در آن سپری می‌کند یا حتی به خرید از سایت اقدام می‌کند. او باید بتواند هر آنچه را که کاربر به آن نیاز دارد، در جای مناسب و با رنگ مناسب قرار دهد تا تعامل کاربر و اعتماد او به سایت بیشتر شود.

آپدیت و به روز بودن

یک متخصص سئو باید بتوانند به طور دائم اطلاعات خود را به روز کند و مطابق با جدیدترین تکنیک‌ها و اصول سئو سایت خود را بهینه سازی کند. چرا که الگوریتم‌های گوگل همواره در حال آپدیت شدن و تغییر است. به همین دلیل شما بایستی همواره درباره تغییرات بخوانید تا بتوانید روش‌های رتبه گرفتن ‌سایت را بدانیدو اگر یک متخصص سئو نتواند خود را با جدیدترین مطالب آپدیت کند از بازار رقابت سئو دور می‌شود.

استفاده از بک‌لینک‌های مفید

استفاده از بک‌لینک‌های با کیفیت کمک زیادی به افزایش رتبه سایت می‌کند و تأثیر بسیاری در جذب کاربران بیشتر دارد. برای بک‌لینک گذاشتن باید به دنبال سایت‌هایی باشید که موضوع آن‌ها با سایت شما هم‌خوانی داشته باشد و با استفاده از محتوای جذاب و لینک دهی مناسب مخاطبان آن سایت را به سایت خود هدایت کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

یک متخصص سئو باید علاوه بر تمرکز روی سایت در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور فعالی داشته باشد. حضور و فعالیت صحیح در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند رتبه بندی سایت را بهبود بخشد و برای سایت ورودی‌های ارگانیک داشته باشد.

بررسی رقبا

یک متخصص سئو بایستی بتواند به صورت مرتب و پیوسته فعالیت‌های رقبا را بررسی کرده و از آن‌ها درس بگیرد.

متخصص سئو کیست؟

متخصص سئو شدن زمان‌بر است و به سال‌ها تجربه و تلاش نیاز دارد. در حقیقت یک متخصص سئوی حرفه‌ای بایستی دارای صبر و شکیبایی زیادی باشد. معمولا کارهایی که او انجام می‌دهد مدت‌ها طول می‌کشد تا نتیجه دهد تا او متوجه شود کارهایی که انجام داده است موثر بوده و یا نتیجه عکس داشته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های متخصص سئو دقت و تمرکز بالای آن است. او باید تمامی نکات را در نظر بگیرد تا بتواند سایت را بهینه کند.

ویژگی دیگر یک متخصص سئو تسلط او در زبان انگلیسی است. چرا که هم باید با ابزار سئو کار کند و هم باید بتواند از جدیدترین منابع خارجی برای بهینه سایت استفاده کند.

دقت و تمرکز متخصص سئو

درآمد متخصص سئو

درآمد متخصص سئو در ایران جزو درآمد های متوسط رو به بالا می‌باشد. اگر جزء افراد ماهر در این زمینه شوید درآمد بسیار بالایی را از این راه کسب خواهید کرد. می توان گفت مهارت و تخصص در این زمینه رابطه مستقیمی با درآمد دارد.

درآمد در این حوزه در ایران و کشورهای خارجی بسیار متفاوت است. اگر بتوانید با کشورهای خارجی کار کنید و درآمد به دلار داشته باشید، ممکن است به درآمد 10 برابری به نسبت یک متخصص سئوی ایرانی برسید.

نتیجه گیری

تا اینجا شما را تا حدی با شغل متخصص سئو، وظایف و درآمد آن آشنا کردیم. شما در سایت آکادمی وندو می توانید با 0 تا 100 آموزش سئو مقدماتی آشنا شوید. همچنین برای مشاوره سئو می‌توانید با مشاوران آکادمی وندو در تماس باشید.

دکمه بازگشت به بالا