عمومی

روش ANP چیست؟ – کاما


روش ANP

روش ANP روشی برای تصمیم گیری چند معیاره (MADM) است که شبیه به روش AHP است ، اما در آن معیارها ، خرده معیارها یا گزینه ها به هم وابسته یا مرتبط هستند. در حقیقت ، روش AHP را می توان مورد خاصی از فناوری شبکه دانست. . اگر مشکلی با استانداردهای مرتبط یا خرده مقیاسهای مرتبط با یکدیگر وجود داشته باشد ، دیگر این روش با روش AHP امکان پذیر نیست زیرا این مشکل دیگر از حالت سلسله مراتبی بیرون نمی آید و حالت شبکه ایجاد می کند. . در این حالت ، مشکل باید با روش ANP حل شود. در حقیقت ، روش AHP یک مورد خاص از روش ANP است. فرایند تجزیه و تحلیل شبکه یک روش جامع و قوی برای تصمیم گیری دقیق با استفاده از اطلاعات تجربی یا داوری های شخصی هر تصمیم گیرنده و با ارائه ساختاری برای سازماندهی معیارهای مختلف و ارزیابی اهمیت و اولویت هر گزینه ارائه می دهد. این فرایند تصمیم گیری را ساده می کند. این روش می تواند در نرم افزار Super Design یا Excel (EXCEL) پیاده سازی شود.

تفاوت بین روشهای AHP و ANP

اساس هر دو روش تحلیل شبکه (ANP) و آنالیز سلسله مراتبی (ahp) مقایسه زوجی است ، اما این دو روش تفاوت های زیر دارند که مهمترین آنها به شرح زیر است:

1- تفاوت اصلی بین روش تحلیل سلسله مراتبی برای شبکه و توپولوژی در ساختار تعریف مدل و رابطه بین عناصر آن نهفته است. این رابطه فقط در روش تحلیل سلسله مراتبی مستقل است ، در حالی که در روش ANP این رابطه می تواند مستقل و وابسته باشد. می توان گفت که روش سلسله مراتبی یک مورد خاص از روش تحلیل شبکه را نشان می دهد زیرا روش تجزیه و تحلیل شبکه می تواند بطور مستقل در یک گروه و در بین چند گروه استفاده شود.

2- روش تجزیه و تحلیل شبکه ساختار غیر خطی دارد ، در حالی که در روش آنالیز سلسله مراتبی خطی است و دارای اهداف سطح بالا و عوامل سطح پایین است.

3- هنگام مقایسه جفت در روش سلسله مراتبی تحلیل ، این سؤال پیش می آید: کدام یک از دو گزینه مهمتر است؟ در حالی که در روش تجزیه و تحلیل شبکه ، هدف از مقایسه زوجی ، بررسی تأثیر پارامترها بر یکدیگر است

برای آموزش و راه حل پایان نامه می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

t.me/pay96

جهت دیدن مقالات بیشتردر مجموعه مطالب عمومی کلیک کنید 


منبع خبر: روش ANP چیست؟ – کاما

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا