سلامتی و پزشکی

روابط جنسی در دوران بارداری و پس از زایمان چگونه باید باشد؟

تلاش برای بچه دار شدن جنبه های مختلف زندگی هر یک از زوجین را تغییر داده و به چالش می کشد و روابط زناشویی در دوران بارداری یکی از این جنبه هاست. بسیاری از زنان در دوران بارداری (بخصوص در سه ماهه اول بارداری) و حتی اندکی بعد از آن از نظر جنسی کم تحرک می شوند و ممکن است مشکلاتی مانند کاهش ترشحات روانکاری و عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم را تجربه کنند. مردان همچنین می توانند به دلیل حواس پرتی ذهنی و استرس ناشی از تغییر ، مشکلاتی مانند انزال زودرس و اختلال نعوظ را تجربه کنند.
از همه مهمتر ، بسیاری از زوجین هنگام داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری نگران سلامت جنین خود هستند و فکر می کنند ممکن است به کودک خود آسیب برسانند. اما آیا داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری به سلامت جنین آسیب می رساند؟ هنگام رابطه جنسی در دوران بارداری چه نکاتی توصیه می شود؟ در این مقاله مجله پزشکی اپل ، ما تمام نکات و نکاتی را که زوجین باید در مورد روابط زناشویی در حین و بعد از بارداری بدانند ، بیان خواهیم کرد. با ما بمان.

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند؟

همچنین بخوانید: بارداری پوچ چیست و چرا اتفاق می افتد؟
همانطور که گفته شد ، یکی از ترس های زوجین که مانع از رابطه جنسی آنها در دوران بارداری می شود ، ترس از آسیب رساندن به جنین است. اما در واقعیت ، هیچ دلیلی برای این ترس وجود ندارد و جای جنین در داخل رحم کاملاً امن است. اگر حاملگی طبیعی باشد ، سابقه سقط جنین ، لکه بینی وجود ندارد و پزشک صمیمیت را منع می کند ، رابطه در دوران بارداری خطری برای جنین نخواهد داشت.
ارگاسم و بارداری
در دوران بارداری به دلیل افزایش فشار خون در واژن ، رسیدن به ارگاسم آسان تر خواهد بود و برخی از زنان شدیدترین و لذت بخش ترین ارگاسم زندگی خود را در دوران بارداری تجربه کرده اند. اما آیا رابطه جنسی در دوران بارداری می تواند برای جنین مشکل ایجاد کند؟
در صورت عدم وجود مشکلات پزشکی خاص ، ارگاسم برای جنین مضر نیست ، اما در اواخر بارداری هورمون هایی مانند اکسی توسین آزاد می کند که به تسهیل زایمان کمک می کند. با این حال ، در برخی از بارداری های پرخطر ، ارگاسم به دلیل انقباضات می تواند برای بارداری خطرناک باشد. بنابراین اگر پزشک شما را به عنوان بارداری پرخطر تشخیص داده است ، در مورد رسیدن به ارگاسم با او صحبت کنید.
چه موقع باید رابطه را در دوران بارداری متوقف کرد؟
ماما یا پزشک معمولاً به شما توصیه می کند در صورت خونریزی شدید از واژن ، رابطه جنسی را در دوران بارداری متوقف کنید. مقاربت جنسی می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد ، به خصوص اگر جفت در راه کودک باشد (جفت سرراه) یا اگر خون در خارج از رگ جمع شود.
علاوه بر این ، توصیه می شود در موارد زیر رابطه جنسی در دوران بارداری قطع شود:
ترکیدن مثانه: با ترکیدن مثانه ، خطر عفونت ممکن است افزایش یابد ، بنابراین توصیه می شود که در حاملگی بعدی رابطه جنسی را متوقف کنید.
ظهور هر مشکلی در دهانه رحم: روابط زناشویی در دوران بارداری باید به دلیل افزایش خطر زایمان زودرس یا سقط جنین پس از بروز هر مشکلی در دهانه رحم قطع شود.
همچنین بخوانید: پستان فیبروکیستیک چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟
اگر دوقلو باردار هستید ، سابقه جدا شدن زودرس جنین از رحم را دارید و در مراحل بعدی بارداری هستید ، بهتر است رابطه جنسی را در دوران بارداری متوقف کنید.هنگام رابطه جنسی در دوران بارداری از کاندوم استفاده کنید
داشتن بیماری های مقاربتی (STS) در دوران بارداری می تواند سلامت شما و کودک شما را در معرض خطر قرار دهد. اگر همسرتان اخیراً به این بیماری ها مبتلا شده است یا افراد دیگری در زندگی جنسی شما نقش دارند ، حتماً از کاندوم برای جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی در دوران بارداری استفاده کنید.
رابطه جنسی پس از زایمان
پزشکان به زنان توصیه می کنند که شش تا هشت هفته پس از زایمان از نظر جسمی رابطه جنسی برقرار کنند. البته این زمان لزوماً زمان آماده سازی ذهنی و عاطفی برای رابطه جنسی نیست و آماده شدن برای رابطه جنسی بیشتر طول می کشد.
یکی از رایج ترین شکایات زوجین پس از زایمان ، مشکلات در روابط جنسی است که معمولاً شامل عدم تمایل جنسی در زنان یا کاهش رضایت جنسی و همچنین کاهش تعداد روابط جنسی در زوجین است.

دلایل مشکلات جنسی پس از زایمان
دلایل زیادی برای مشکلات جنسی پس از زایمان وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
مسئولیت ها و نگرانی های جدید
تولد کودک و مسئولیت های جدید باعث کاهش انرژی زوجین می شود. مادران معمولاً آنقدر خسته هستند که حتی اگر تمایل جنسی هم داشته باشند ، نمی توانند رابطه جنسی برقرار کنند و تولد نوزاد می تواند ایجاد زمان مناسب برای رابطه جنسی را برای هر دو طرف دشوار کند.
تغییرات پس از زایمان
تغییراتی که در بدن زن پس از زایمان رخ می دهد باعث تغییر میل جنسی و لذت جنسی می شود. به عنوان مثال ، افزایش وزن در دوران بارداری و زایمان تصویر بدن زن را از بین می برد ، که در کاهش میل به رابطه موثر است. بسیاری از زنان احساس می کنند که دیگر به عنوان یک زن برای شوهرشان جذاب نیستند.
شیر دادن
شیردهی هم برای مادر و هم برای کودک فواید زیادی دارد اما در بسیاری از مادران باعث ایجاد تغییرات هورمونی می شود که باعث خشکی واژن و درد در حین رابطه می شود. در حقیقت ، مقادیر بالای پرولاکتین ، که میل جنسی را کاهش می دهد و استروژن ، که می تواند باعث درد در هنگام رابطه جنسی شود.
به طور کلی ، برای اینکه زنان بعد از بارداری میل جنسی پیدا کنند ، مهمترین چیز این است که همسرانشان نقش شریک زندگی و همدلی را داشته باشند و آنها را مجبور به رابطه جنسی نکنند. دوم ، اگر زوجین به هم نزدیک نمی شوند ، بهتر است تماس جسمی قطع نشود ، نوازش ، بوسیدن و در آغوش گرفتن باعث ترشح هورمون هایی می شود که میل جنسی را افزایش می دهد و روابط جنسی را بعد از بارداری بهبود می بخشد.
همچنین بخوانید: در مورد دیابت بارداری چه می دانید؟ عوارض ، مدیریت و درمان دیابت.
زوجین باید در مورد حفظ تماس جسمی خود در دوران بارداری و بعد از آن ، خواسته ها ، رفتارهای خوشایند و ناخوشایند و شکل دادن به زندگی جنسی مورد نظر خود با یکدیگر صحبت کنند. لازم به ذکر است که داشتن مشکلات جنسی در دوران بارداری و بعد از زایمان بسیار شایع و طبیعی است ، اما اگر مشکلات بسیار شدید ، آزار دهنده است و یا برای مدت طولانی ادامه دارد ، حتماً به روانشناس متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

آخرین کلمه
برخلاف تصور عموم ، رابطه جنسی در دوران بارداری برای اکثر خانم ها بی خطر است و مشکلی ایجاد نمی کند.با این حال ، اگر بارداری پرخطری را تجربه می کنید ، خونریزی واژینال شدید دارید ، دوقلو دارید ، سابقه سقط جنین دارید یا در دهانه رحم خود مشکلی دارید ، ممکن است ماما یا پزشک شما این رابطه را خاتمه دهند. گنجینه های دوران بارداری را توصیه کنید. خانم ها ممکن است هفته ها پس از زایمان تمایلی به رابطه جنسی نداشته باشند ، که معمولاً با گذشت زمان از بین می رود ، اما در غیر این صورت بهتر است با روانپزشک مشورت کنید.
Polomeno V. (2000) جنسیت و بارداری: راهنمایی برای مربیان پری ناتال. مجله آموزش حاملگی ، 9 (4) ، 15-27. doi: 10.1624 / 105812400X87879.
استفانی بوئلر PsyD (2018). مشاوره زوجین قبل ، حین و بعد از بارداری: رابطه جنسی و صمیمیت.
nhs.uk
healthline.com

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا