رشد بینی بعد از عمل چگونه است؟ بررسی علمی + نکات حساس

در این مقاله به طور کامل علت رشد بینی بعد از عمل، عوامل مؤثر بر آن و همچنین روش های درمان را بررسی می کنیم.

به طور کلی بینی تحت تأثیر عوامل متفاوتی مانند ژنتیک، محیط و هورمون ها از دوران جنینی تا اوایل بزرگسالی (18_ 25 سالگی) رشد می کند؛ البته پس از این دوران نیز رشد آن به طور کامل متوقف نخواهد شد و ممکن است تغییرات بسیار جزئی در آن رخ دهد.

این موضوع برای افرادی که قصد انجام رینوپلاستی دارند یا قبلاً این عمل را انجام داده اند، بسیار مهم است و رشد بینی بعد از عمل دغدغه بسیاری از زیبا جویان به شمار می رود.

این مشکل در موارد نادر اتفاق می افتد و دلیل اصلی آن نیز تورم و التهاب بینی است. در موارد شدید، رشد بینی عوارض متفاوتی مانند ایجاد برآمدگی، عدم تقارن بینی یا تنگی نفس را به همراه دارد؛ با این وجود نیازی به نگرانی در این مورد نیست و پس از گذشت مدتی، بینی به حالت عادی خود برمی گردد.

در این مقاله قصد داریم شما را در مورد رشد استخوان بینی بعد از عمل و روش های درمان آن آگاه کنیم.

رشد بینی بعد از جراحی: آیا بینی بعد از عمل رشد می کند؟

ایا بینی بعد از عمل رشد می کند؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. به طور کلی بینی بعد از جراحی رشد نمی کند؛ زیرا رشد غضروف و استخوان ها تا سن نوجوانی ادامه دارد و پس از آن نیز ثابت می شود.

در جراحی بینی به سبک های مختلف مانند عمل بینی فانتزی عروسکی، پزشک شکل و اندازه استخوان ها و غضروف های بینی را تغییر می  دهد؛ اما این موضوع در روند رشد آن ها تاثیری نخواهد داشت. با این حال خیلی از افراد پس از جراحی متوجه افزایش سایز بینی خود می شوند؛ به نظرتان دلیل آن چیست؟ در ادامه تمام این دلایل را بررسی می کنیم.

چه عواملی بر رشد بینی بعد از عمل تاثیر دارند؟

فاکتورهای بسیار متفاوتی در رشد استخوان بعد از عمل بینی نقش دارند که در ادامه مهم ترین آن ها را شرح داده ایم.

تاثیر سن در رشد بینی

سن یکی از مهم ترین فاکتورهای مؤثر در انواع مدل بینی برای عمل است. به طور کلی در صورتی که شما در سن مناسبی (معمولاً سن پایین و پس از بلوغ) برای جراحی بینی خود اقدام کنید، پوست بینی تان انعطاف پذیرتر و در نتیجه احتمال رشد بینی بعد از عمل نیز کمتر است.

استخوان ها و غضروف های بینی تا سن 18_21 سالگی رشد می کنند و پس از آن ثابت می مانند؛ در این شرایط، بینی به اندازه و شکل نهایی خود می رسد. اگر در سن زودتر و قبل از تشکیل کامل استخوان ها برای جراحی بینی خود اقدام کنید، احتمال نارضایتی از نتیجه و تغییر شکل بینی پس از جراحی وجود دارد.

نوع بینی و میزان ضخامت پوست

بینی های استخوانی و گوشتی در مراحل مختلف و با سرعت های متفاوت التیام می یابند. به طور کلی افراد با بینی های گوشتی بیشتر در معرض رشد یا تورم بعد از جراحی هستند.

در بینی های گوشتی به دلیل ضخامت بالای پوست، پس از جراحی تورم بیشتری مشاهده می شود و به همین دلیل نسبت به بینی های استخوانی، بزرگ تر به نظر می رسند. از طرفی وجود غده های چربی موجود در این نوع بینی ها باعث ضخیم تر شدن پوست و پنهان شدن شکل واقعی بینی می شود.

البته این موضوع به معنی نرسیدن به نتیجه مطلوب در عمل بینی گوشتی نیست؛ بلکه یک جراح باتجربه قطعاً می تواند با استفاده از تکنیک های مناسب و مدرن، خطر رشد بینی را پس از جراحی در این افراد به حداقل برساند؛ بنابراین در انتخاب جراح خود با دقت عمل کنید.

تکنیک جراحی و مهارت جراح

تکنیک، مهارت و تجربه جراح در حین عمل، تأثیر زیادی بر نتیجه نهایی و میزان تورم و التهاب بعد از جراحی دارد. جراحان باتجربه با استفاده از تکنیک های مناسب و به روز، به ثبات استحکام بینی و کاهش تنش در پوست کمک می کنند. علاوه بر این موارد ایجاد بخیه های داخلی، برداشتن غضروف های اضافی و همچنین ترمیم دقیق پوست تا حد زیادی خطر رشد بینی پس از جراحی را کاهش می دهد.

نحوه مراقبت های بعد از عمل

برای به حداقل رساندن خطر رشد بینی پس از جراحی باید تمام مراقبت های ضروری را رعایت کنید؛ در بخش زیر تعدادی از مهم ترین این موارد را ذکر کرده ایم.

  • از دستورالعمل های جراحتان مانند نحوه تمیز کردن بینی، نحوه استفاده از کمپرس سرد، مصرف داروها و… پیروی کنید.
  • بدن شما برای بهبودی به استراحت کافی نیاز دارد؛ بنابراین در هفته اول و دوم پس از جراحی خیلی فعالیت نداشته باشید.
  • بلند کردن اجسام سنگین باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیجه تورم بینی می شود.
  • مصرف سیگار و الکل، روند بهبودی را کاهش و خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.
  • استفاده از عینک تا زمان بهبودی کامل ممنوع است.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید؛ زیرا باعث تورم و خونریزی بینی می شود.

چه روش های درمانی برای مشکل رشد بینی بعد از عمل وجود دارد؟

در موارد خفیف بهتر است مدتی برای بهبود تورم بینی صبر کنید و هیچ راه درمانی را انجام ندهید؛ اما در صورت عدم کاهش تورم، پزشک راه های درمانی مختلفی را به شما پیشنهاد می دهد.

یکی از راهکارهای درمان، تزریق کورتیکواستروئید است که در کاهش تورم و التهاب بینی تأثیر زیادی دارد و همچنین بدون بیهوشی نیز انجام می شود.

در صورتی که رشد بینی بسیار شدید باشد، جراحی ترمیمی بهترین درمان برای شماست؛ در این جراحی پزشک تمام نواقص و مشکلات بینی را اصلاح می کند و اندازه بینی را نیز کاهش می دهد.

توصیه های ضروری و پایانی درباره رشد استخوان بینی بعد از عمل

در این مقاله به طور کامل به اینکه آیا بینی بعد از عمل رشد میکند، عوامل مؤثر بر آن و روش های درمان این مشکل را بررسی کردیم. در انتها باید بدانید رشد و افزایش سایز بینی پس از جراحی تا مدتی طبیعی است؛ بنابراین در ماه های اول خیلی نیازی به نگرانی ندارد.

برای بهبود سریع تر و کاهش ورم، رعایت تمام نکات مراقبتی ضروری است و علاوه بر آن مهارت جراح نیز اهمیت بسیار بالایی دارد؛ بنابراین حتماً در زمینه انتخاب جراح از افراد متخصص مشورت بگیرید و در صورتی که پس از گذشت چند ماه ورم و التهاب بینی تان کاهش نیافت، حتماً به جراح خود مراجعه کنید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا