سلامتی و پزشکی

راه های جلوگیری از پیشرفت بیماری آب مروارید را بشناسید

تاریخ ارسال:

30 آگوست 2021

آب مروارید یک بیماری شایع چشم است. این مقاله به طور خلاصه به پیشگیری و درمان آب مروارید می پردازد.
آب مروارید یکی از رایج ترین مشکلاتی است که افراد مسن را به کلینیک های چشم سوق می دهد. آب مروارید در واقع بخشی از روند پیری در انسان است و تقریباً 75 درصد از افراد بالای 70 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه آب مروارید یک علت شایع بیماری در افراد مسن است ، نوزادان و کودکان نیز می توانند به آن مبتلا شوند. با ما بمان.

آب مروارید چیست؟
آب مروارید یک بیماری چشمی است که به عدسی مربوط می شود. در چشم سالم ، لنز باید شفاف باشد تا بتواند نور را به خوبی منتقل کرده و به فرایند بینایی کمک کند. به دلایل مختلف مانند افزایش سن ، سیگار کشیدن ، قند خون کنترل نشده در افراد مبتلا به دیابت ، سابقه خانوادگی یا حتی مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها ، عدسی چشم می تواند به مرور زمان وضوح خود را از دست بدهد. ممکن است برای فرد آب مروارید ایجاد شود آب مروارید معمولاً بسیار کند است و ممکن است هرگز متوجه تغییر در بینایی خود نشوید. با این حال ، در برخی از بیماران مبتلا به آب مروارید ، علائم به سرعت ظاهر می شوند و فرد باید نگران از دست دادن بینایی خود باشد.

همچنین بخوانید: اصلاح چشم با لیزر
علائم آب مروارید
تار شدن عدسی در بیماری آب مروارید بر بینایی فرد تأثیر می گذارد و با علائم زیر همراه خواهد بود: از دست دادن تدریجی بینایی در افراد مسن هنگام رانندگی در شب مشاهده می شود. بهبود موقتی بینایی نزدیک یکی از مهمترین علائم آب مروارید است. چشم اغلب افراد دچار چشمانی پیری می شوند که قادر به انجام کارهای ظریف بدون عینک خواندن نیستند. اما در مراحل اولیه آب مروارید ، دید نزدیک بیمار به حدی بهبود می یابد که حتی بدون عینک خواندن می تواند به راحتی کتاب بخواند. این به دلیل کدورت عدسی و تغییر سرعت شکست نور نسبت به حالت طبیعی است که منجر به بهبود کاذب بینایی بیمار می شود. این وضعیت به عنوان دید دوم شناخته می شود. نورهای پراکنده رنگی یکی دیگر از علائم آب مروارید است.
از آب مروارید خودداری کنید
همانطور که گفته شد آب مروارید یک پدیده طبیعی است که با افزایش سن رخ می دهد. با این حال ، برخی از تغییرات شیوه زندگی و عادات روزانه می تواند به جلوگیری از آب مروارید کمک کند. این تغییرات عبارتند از:
سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را کنار بگذارید
سیگار کشیدن باعث کدر شدن پروتئین های داخل عدسی و در نتیجه آب مروارید می شود. مصرف زیاد الکل نیز باعث آب مروارید می شود. ترک سیگار و نوشیدن الکل برای جلوگیری از آب مروارید ضروری است. اگر بیماری زمینه ای دارید که شما را مستعد ابتلا به آب مروارید می کند ، مانند دیابت یا بیماری پاراتیروئید (که باعث کاهش کلسیم در خون می شود) ، پزشک به شما توصیه می کند که بیماری زمینه ای خود را مدیریت کنید.سطوح بالای گلوکز خون در دیابت یا سطح بالای گالاکتوز خون ، که به بیماری ارثی “گالاکتوزمی” معروف است ، مهمترین عوامل ایجاد آب مروارید هستند. معاینات منظم چشم باعث تشخیص سریع آب مروارید و درمان موفقیت آمیزتر می شود. بنابراین هر از گاهی با چشم پزشک مشورت کنید از پرتوهای فرابنفش خودداری کنید استفاده از عینک آفتابی UVB که از منابعی مانند خورشید یا جوشکاری ساطع می شود می تواند به چشم آسیب جدی وارد کرده و منجر به آب مروارید شود.
پیشگیری و درمان آب مروارید با تغذیه
دریافت ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های لازم از منابع گیاهی ، به ویژه میوه ها و سبزیجات رنگی ، نیازهای سلولی را برآورده کرده و فرآیندهای مربوط به پیری مانند آب مروارید را کند می کند. استفاده طولانی مدت از برخی داروها می تواند باعث آب مروارید شود. تشدید کنید. کورتیکواستروئیدها یا گلوکوکورتیکوئیدها در این دسته قرار می گیرند. با این حال ، با تغذیه مناسب ، می توان اثرات این داروها بر آب مروارید را به میزان قابل توجهی کاهش داد. اگرچه درمان آب مروارید تنها با تغذیه امکان پذیر نیست ، رژیم غذایی مناسب که شامل میوه ، سبزیجات و غلات کامل باشد می تواند در پیشگیری از آب مروارید بسیار مفید باشد.
پیشگیری و درمان آب مروارید با روغن زیتون
یکی از سوالات متداول در مورد آب مروارید چشم این است که آیا درمان آب مروارید با روغن زیتون امکان پذیر است. ویتامین A یک ریز مغذی بسیار مفید برای چشم است و یک فنجان روغن زیتون حاوی 10٪ نیاز روزانه به این ویتامین است. بنابراین ، روغن زیتون می تواند در پیشگیری و بهبود نسبی آب مروارید مفید باشد ، اما اگر آب مروارید دارید ، درمان آب مروارید با روغن زیتون بعید است برای شما کافی باشد و باید یک روش پزشکی باشد. از آن برای به حداکثر رساندن شرایط خود استفاده کنید.
تشخیص و درمان بیماری آب مروارید.
برای تشخیص آب مروارید ، پزشک هنگام معاینه پشت چشم پزشک به راحتی متوجه کدر شدن عدسی و آب مروارید در فرد می شود و سپس اقدامات بعدی را برای درمان انجام می دهد. تشخیص زود هنگام آب مروارید برای نوزادان بسیار مهم است. آب مروارید در دوران کودکی می تواند نشان دهنده وجود اختلالات مادرزادی عروقی در چشم و مهمتر از آن تومورهای داخل چشم باشد و در صورت عدم درمان به موقع ، می تواند منجر به تنبلی چشم شود.

همچنین بخوانید: استرابیسم چشمی ، راهکارهای درمانی
در اولین قدم پزشک می تواند با تجویز عینک طبی بینایی بیمار را اصلاح کند. در صورت بروز آب مروارید جراحی آب مروارید ضروری است. در برخی موارد مانند التهاب چشم بعد از آب مروارید شدید یا گلوکوم بعد از آب مروارید که می تواند منجر به نابینایی شود ، باید جراحی آب مروارید انجام شود. فوراً انجام دهید.
روشهای جراحی آب مروارید
اساس جراحی آب مروارید برداشتن عدسی کدر و جایگزینی آن با یک عدسی مصنوعی است. تقریباً همه جراحی های آب مروارید به دو روش انجام می شود. روش اول به روش داخل کپسول و روش دوم به روش خارج کپسول معروف است به دلیل عوارض کمتر اکثر جراحی های آب مروارید در بزرگسالان با روش دوم یعنی خارج کپسول انجام می شود.در روش خارج کپسولی ، عدسی کدر برداشته می شود و با یک عدسی مصنوعی داخل چشم جایگزین می شود ، در حالی که کپسول لنز قدامی در جای خود باقی می ماند و بیرون نمی آید. اگرچه میزان موفقیت جراحی آب مروارید زیاد است ، اما بسته به مهارت و شرایط جراح ، عوارض قرنیه ، شبکیه یا داخل چشم به ندرت ممکن است رخ دهد.
همچنین بخوانید: پیشگیری و درمان ریزش موی آندروژنیک یا ارثی
آخرین کلمه
آب مروارید وضعیتی است که اغلب با افزایش سن رخ می دهد. با این حال ، این بیماری می تواند در افراد جوانتر و حتی در نوزادان رخ دهد. ترک سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی ، مراجعه منظم به چشم پزشک و رعایت رژیم غذایی سالم از بهترین راه های پیشگیری از آب مروارید است. به طور کلی از جراحی برای درمان قطعی آب مروارید استفاده می شود که در آن عدسی چشم با یک عدسی مصنوعی جایگزین می شود. میزان موفقیت جراحی آب مروارید در اکثر موارد موفقیت آمیز خواهد بود.
mayoclinic.org
webmd.com

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا