سلامتی و پزشکی

دندان قروچه یا بروکسیسم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

دندان قروچه نوعی بیماری است که در آن افراد دندان های خود را به سختی بر روی یکدیگر فشار می آورند یا می خرند. این شرایط در کودکان بیشتر دیده می شود ، اما بزرگسالان نیز می توانند از دندان قروچه رنج ببرند. در این مقاله ، به نقل از اطلاعات پزشکی جدید ، علاوه بر بررسی علل دندان قروچه در کودکان و بزرگسالان ، به علائم و روش های کنترل و درمان این بیماری نیز اشاره خواهیم کرد ؛ با ما همراه باشید.

دندان ساییدن چیست؟
دندان درآوردن دندان معمولاً پاسخی به استرس ، عصبانیت یا استرس است. با این حال ، هنگامی که شخصی بدون استرس و عصبانیت ناگهانی دندان های خود را قروچه می کند ، به دندان قروچه مبتلا می شود. دندان قروچه می تواند در هنگام خواب و بیداری رخ دهد.

علل دندان قروچه
علت دندان قروچه در بزرگسالان بسیار روشن نیست و ممکن است به دلیل مشکلات مختلف ایجاد شود. دندان قروچه معمولاً در هنگام خواب اتفاق می افتد ، که می تواند ناشی از استرس ، استرس یا اختلالات خواب (مانند آپنه خواب) باشد. با این حال ، علت دندان قروچه در برخی از افراد به عادات شخصی آنها بازگشته است و در نتیجه ممکن است هنگام خواب یا بیدار شدن کبود شوند.
علل دندان قروچه در کودکان
تقریباً 15 تا 33 درصد کودکان دندان های خود را خرد می کنند. علت دندان قروچه در کودکان شایعتر است ؛ دندان قروچه در کودکان معمولاً در دو مرحله از زندگی بسیار شایع است: اول ، هنگام رویش دندانهای شیری آنها ، و دوم ، اینکه دندانهای دائمی جایگزین این دندانها می شوند. اگر دلیل دندان قروچه کودکان فقط به رویش دندان آنها مربوط باشد ، معمولاً پس از اتمام دوره دیگری شاهد دندان قروچه نیستیم.
سایر دلایل دندان قروچه
همانطور که قبلاً ذکر شد ، علت دندان قروچه خیلی روشن نیست ، اما عوامل زیادی در بروز دندان قروچه م affectثر هستند. این عوامل عبارتند از:
سن: کودکان زیر 2 سال نسبت به سایر گروه های سنی حساس به دندان قروچه هستند. گرچه دندان قروچه این کودکان معمولاً به دلیل خراب شدن دندانهای شیری آنها اتفاق می افتد ، اما سن نیز تعیین کننده این مشکل است.
همچنین بخوانید: استرس و اضطراب چگونه باعث درد فک ، صورت و دندان می شود؟
نوع شخصیت: دلیل دندان قروچه را بعضی اوقات می توان در تیپ شخصیتی فرد جستجو کرد. افراد پرخاشگر ، عصبی ، پرخاشگر یا بیش فعال بیش از حد به دندان قروچه مبتلا می شوند.
داروها و سایر مواد مصرفی: دندان قروچه ممکن است یک عارضه جانبی کمتر رایج در برخی داروها باشد (مانند داروهای ضد افسردگی). سیگار کشیدن یا نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار یا الکل همچنین ممکن است باعث بزرگ شدن دندان های بزرگسالان شود.
سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده دندان های خود را جمع کند ، احتمالاً دیگران نیز شرایط مشابهی دارند. در بین اعضای خانواده ، دندان قروچه در هنگام خواب بیشتر از ساییدن منظم دندان است.
اختلالات خاص: بیماریها و اختلالات خاصی مانند بیماری پارکینسون ، زوال عقل ، ریفلاکس معده ، مری ، صرع ، وحشت شبانه ، اختلال بیش فعالی با کمبود توجه یا اختلال بیش فعالی می تواند باعث دندان قروچه شود.

علائم و عوارض دندان قروچه
در بسیاری از موارد دندان قروچه علامتی ندارد و عارضه ای ایجاد نمی کند.از آنجا که دندان قروچه معمولاً در هنگام خواب اتفاق می افتد ، عدم وجود علائم یا عوارض بدین معناست که بسیاری از بیماران مبتلا به دندان قروچه هرگز متوجه وضعیت خود نخواهند شد. با این حال ، شرایط هر کس متفاوت است ، و برخی از افراد ممکن است برخی از عوارض دندان قروچه داشته باشند:

سردرد
گوش درد
درد صورت
درد فک
دندان شکسته یا پر کننده های از دست رفته

درمان دندان قروچه
برای جلوگیری از دندان قروچه می توانید از روش های درمانی خانگی و روش های پزشکی استفاده کنید. البته هنوز هم توصیه می شود که قبل از مراجعه به پزشک ، داروهای قروچه را در هنگام خواب یا قروچه های مکرر را برای خانواده امتحان کنید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع روند آماده سازی برای مدی تیشن بردارید.
از محافظ مولار استفاده کنید
محافظ های دندان مصنوعی در بین ردیف های بالا و پایین دندان قرار دارند تا از اتصال آنها به یکدیگر جلوگیری کنند. دندان قروچه را می توان از خارج از قفسه خریداری کرد و یا به طور خاص برای فک شما توسط دندانپزشک ساخته شده است. اگر مدت طولانی است که دندان های خود را ساییده می کنید یا متوجه می شوید که هنگام خواب دندان های خود را گاز می گیرید ، استفاده از خمیر دندان اسکراب بهترین راه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آنها و از بین بردن عادت دندان قروچه است.

بازسازی دندان
اگر دندان قروچه به دندانهای شما آسیب زده است ، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندانهای شما را بررسی کند و در صورت لزوم آنها را ترمیم کند. رنگ پریدگی ، شلی یا حساسیت برخی از دندان ها ممکن است نشانه آسیب دیدگی دندان های آسیایی باشد.
مدیریت استرس و کنترل خشم
همانطور که قبلاً ذکر شد ، استرس و عصبانیت از عوامل مهم در ایجاد دندان قروچه هستند. سعی کنید تا حد ممکن استرس را از طریق مراقبه یا مشاوره کاهش دهید و همزمان کنترل خشم را بیاموزید.
درمان دندان قروچه
به طور کلی ، داروها تأثیر کمی در متوقف کردن دندان بستن دارند ، به عنوان مثال ، نمی توان گفت که داروهایی برای درمان فشار دندان وجود دارد. با این حال ، برخی از داروها ممکن است تأثیر غیر مستقیم کمی در کاهش دندان قروچه داشته باشند:
شل کننده های عضلانی: در برخی از شرایط دندان قروچه ، پزشک ممکن است توصیه کند که آرامبخش های عضلانی را کمی قبل از خواب مصرف کنید.
تزریق بوتاکس: تزریق بوتاکس ممکن است به برخی از افراد مبتلا به دندان قروچه شدید کمک کند. با این حال ، این روش فقط در مواردی استفاده می شود که بیمار به شدت بیمار باشد و سایر درمان های دندان قروچه بی اثر باشد.
همچنین بخوانید: آسیب دندان در کودکان
داروهای کاهش استرس: در برخی موارد ، پزشک ممکن است استفاده از داروهای کاهش دهنده استرس یا داروهای ضد افسردگی را برای مدت کوتاهی برای کاهش استرس یا سایر اختلالات عاطفی و خلقی که باعث دندان قروچه می شود ، توصیه کند.
کلمات اخر
دندان قروچه نوعی بیماری است که در آن دندان های فرد بر روی یکدیگر فشرده می شوند. دندان قروچه معمولاً در هنگام خواب اتفاق می افتد و بیشتر در کودکان دیده می شود. استرس ، عصبانیت یا استرس ممکن است دلیل دندان قروچه باشد و کنترل این احساس برای درمان آن توصیه می شود.
به طور کلی ، هیچ داروی خاصی برای دندان قروچه وجود ندارد ، اما برخی از داروها مانند داروهای شل کننده عضلات یا داروهای کنترل کننده استرس می توانند برای این شرایط مفید باشند.استفاده از خمیر دندان اسکراب می تواند دندان های شما را از دندان قروچه محافظت کرده و از این عادت خلاص شود. اگر دندان ها در اثر ساییدن آسیب دیده باشند ، توصیه می شود برای ترمیم به دندانپزشک مراجعه کنید.
منبع:
webmd.com
Mayoclinic.org
انجمن بهداشت انگلیس
Mayoclinic.org

منبع اصلی مسئولیت کلیه محتوای وب سایت را بر عهده دارد و بانک مشاغل اینفوجاب مسئولیتی در قبال مطالب آن ندارد.

دکمه بازگشت به بالا