خواص روغن ذرت برای پوست در طب سنتی

یکی از روغن های مفید گیاهی که به علت برخورداری از خواص و فواید بسیار برای سلامتی انسان و طعم دلپذیرش، همواره محبوب بوده است؛ روغن ذرت است. این روغن از دانه های ذرت استخراج می­شود و به شکل گسترده در تمام مناطق جهان مورد استفاده قرار می­گیرد. امروزه ارزش غذایی بالا و کاربردهای درمانی فراوان روغن ذرت، بر کسی پوشیده نیست. روغن ذرت از مقادیر فراوانی اسیدهای چرب غیراشباع برخوردار است و میزان اسیدهای چرب اشباع شده آن کم است. این امر موجب شده که این روغن برای سلامتی بسیار مفید  باشد.

مجله سلامت

همچنین این روغن سرشار از فیتواسترول ها (استرول های گیاهی) است و با کاهش جذب کلسترول، سلامت قلبی عروقی را تضمین می­کند. فواید روغن ذرت به همینجا ختم نمی­شود و این روغن دارای کاربردهای درمانی بیشماری است. برای آشنایی بیشتر با فواید و مضرات روغن ذرت تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارزش غذایی روغن ذرت چیست؟

روغن ذرت غنی از ریزمغذی­های بسیار شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای سلامتی بدن است. از جمله ویتامین های موجود در روغن ذرت می­توان به ویتامین های گروه ب و ویتامین­های ای و کا اشاره کرد. این روغن دارای انواع فیبرهای محلول و نامحلول است. به طور کلی می­توان گفت در صد گرم  روغن ذرت 13-14 گرم اسید چرب اشباع، 28-30 گرم اسید اولئیک، 54-56 گرم اسید لینولئیک (امگا6)، 0/8-1/5 گرم اسید لینولئیک (امگا3) و 900 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

روغن ذرت چه فوایدی برای بدن دارد؟

از جمله فواید کلی روغن ذرت برای بدن می­توان به کاهش التهاب، افزایش سلامت چشم­ها و تقویت بینایی، مراقبت از پوست، بهبود مشکلات گوارشی، افزایش استحکام استخوان­ها، رفع علائم آلرژی، کاهش سطح کلسترول خون، محافظت از ژن انسان در برابر آسیب­های متعدد، درمان دردهای مفصلی مانند آرتروز و آرتریت روماتوئید، افزایش سلامت قلب و پیشگری از سرطان اشاره کرد. در ادامه به شرح هر کدام از مزایای روغن ذرت برای سلامتی بدن می­پردازیم.

مزایای استفاده از روغن ذرت برای پوست

یکی از مزایای اثبات شده روغن ذرت، تاثیر مثبت این روغن بر روی پوست است. روغن ذرت با دارا بودن ویتامین ای، امگا 3 و امگا 6، قادر به بهبود وضعیت پوست و رفع بسیاری از مشکلات پوستی است. از دیرباز نیاکان ما از این روغن به صورت موضعی، برای درمان برخی مشکلات پوستی مانند اگزما و حساسیت­های پوستی استفاده می­کردند. علاوه بر این، روغن ذرت سرشار از آنتی اکسیدان و توکوفرول است، که منجر به جوانسازی، رفع چین و چروک­های پوستی، پیشگیری از ابتلا به عفونت­های پوستی، تسکین خارش، رفع انواع لک، اگزما و… می­شود.

مزایای روغن ذرت برای مو

ریز مغذی­های موجود در روغن ذرت در تغذیه ریشه مو نقش مهمی دارند. پروتئین موجود در روغن ذرت، نقش مهمی در تغذیه ریشه مو داشته و باعث طراوت، شادابی و استحکام موها می­شود. علاوه بر وجود پروتئین چربی­های ضروری نظیر امگا 3، امگا 6 و امگا 9 که در روغن ذرت به میزان فراوان وجود دارند، برای رشد مو بسیار مفید هستند. یکی از علل اصلی ریزش مو، خشکی مو و آسیب به ساختار آن است. روغن ذرت با برطرف کردن خشکی مو و تامین چربی­های غیر اشباع طبیعی و ضروری برای ساقه و ریشه مو، این مشکل را برطرف می­کند. تامین چربی­های ضروری و مفید برای مو، موجب حفظ افزایش حالت انعطاف پذیری مو و پیشگیری از خشکی و شکنندگی مو می­شود. درواقع می­توان گفت روغن ذرت نوعی نرم­کننده طبیعی مو برای موهای خشک و آسیب دیده به شمار می­رود و باعث نرمی و طراوت موهای خشک می­شود.

تاثیرات بی نظیر روغن ذرت برای سلامتی

روغن ذرت سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است. آنتی اکسیدان­ها با رادیکال­های آزاد در بدن مبارزه کرده و اثرات سرطان­زای آن­ها را خنثی می­کنند. همچنین فنولی به نام فرولیک اسید که در روغن ذرت به فراوانی یافت می­شود، از خاصیت ضد سرطانی برخوردار است و می­تواند تومورهای مولد سرطان سینه و کبد را از بین ببرد. به علاوه، خواص روغن ذرت در کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت نیز توسط محققان به اثبات رسیده است.

علاوه بر فواید ذکر شده، روغن ذرت بر سطح کلسترول خون، اثر ضد آتروژنیک دارد و خطر ابتلا به بیماری­های قلبی عروقی را کاهش می­دهد و به این ترتیب به سلامت قلب کمک می­کند. همچنین اسیدهای چرب ضروری اشباع شده موجود در روغن ذرت نیز به بهترین نحو، موجب افزایش سلامت قلب می­شوند. به عنوان مثال، اسیدهای چرب امگا 3 که در روغن ذرت وجود دارند، باعث از بین رفتن کسترول بد (LDL) خون شده و در مواضع اتصال، آن­ها را جایگزین می­کنند. بنابراین می­توان گفت شناخته شده­ترین تاثیرات روغن ذرت برای سلامتی، حفظ سلامت قلب، کاهش خطر حمله قلبی، کاهش خطر سکته، کاهش فشار خون بالا و مسدود شدن رگ­های خونی است.

تاثیر روغن ذرت بر افزایش استحکام استخوان­ها از دیگر خواص این روغن مفید است. امگا 3 موجود در روغن ذرت موجب افزایش توانایی استخوان­ها و استحکام آن­ها می­شود و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می­کند. تاثیر روغن ذرت بر سلامت استخوان­ها تنها به امگا 3 موجود در ان ختم نمی­شود. اسید لینولئیک موجود در روغن ذرت نیز به بهبود علائم روماتیسم کمک می­کند. اسید لینولئیک با از بین بردن ترکیباتی که موجب التهاب و درد مفاصل می­شوند، مشکلات مربوط به مفاصل را رفع کرده و بیماری­هایی مانند روماتیسم را درمان می­کند.

از دیگر فواید اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ذرت، تاثیر این چربی های غیر اشباع بر تقویت هوش کودکان است. امگا 3 سرشار از موادی مانند LNA ، DHA، و EPA است که بر روی عملکرد مغز کودکان اثر مثبت دارند. بنابراین چنان­چه مادران باردار یا شیرده روغن ذرت مصرف کنند، بر روی هوش نوزادان آن­ها تاثیر خواهد داشت.

علاوه بر این، امگا 3 موجود در این روغن، با تغذیه مغز، انرژی لازم برای رشد و بهبود عملکرد مغز را فراهم می­کند. به همین دلیل مصرف این روغن در بزرگسالان نیز موجب تقویت مغز شده و عملکرد آن را بهبود می­بخشد. همچنین مانع از ابتلای افراد بزرگسال به آلزایمر می­شود.

برخی مواد موجود در روغن ذرت، موجب بهبود علائم آلرژی در بدن شده و به درمان آسم و رینیت کمک می­کنند.

مضرات روغن ذرت چیست؟

اگرچه فواید روغن ذرت برای سلامتی بسیار است، در صورت مصرف بی­رویه می­تواند مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد.  مضرات متعددی که به دلیل مصرف بی­رویه روغن ذرت یا مصرف روغن ذرت نامرغوب، ممکن است ایجاد شوند، عبارت از  مسمومیت، افزایش ریسک ابتلا به سرطان، افزایش چربی بدن و چاقی، افزایش خطر بیماری­های قلبی عروقی، تحریک معده و… هستند. همان­طور که پیش­تر گفته شد؛ روغن ذرت سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است و مصرف بیش از اندازه این اسید چرب با ابتلا به انواع سرطان­ها نظیر سرطان پرستات ارتباط مستقیم دارد. همچنین از آنجایی که در هنگام تولید ذرت در مزرعه، از سموم و آفت­کش­های شیمیایی استفاده شده است، مصرف بی­رویه آن می­تواند باعث ایجاد مشکلات کبدی و کلیوی شود. بنابراین چنان­چه قصد استفاده از روغن ذرت  را دارید؛ باید فقط از روغن ذرت خالص و طبیعی استفاده کرده  در مصرف آن زیاده­روی نکنید!

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا