خطرناک ترین جراحی قلب چیست؟

جراحی های مختلفی می تواند بر روی قلب با هدف های متنوعی انجام شود اما به طور کلی نمی توان نام یکی از آن ها را به عنوان سخت ترین یا خطرناک ترین جراحی قلب عنوان کرد زیرا که خطرناک بودن آن می تواند به شرایط مختلفی بستگی داشته باشد که یکی از آن ها شرایط بیمار در مقابل عارضه یا بیماری است.

مجله سلامت

اگرچه از لحاظ سختی عمل قلب باز یا جراحی درون رگی جزئی از مهم ترین و سر سخت ترین عمل ها محسوب می شود اما عمل پیوند قلب بدون شک یکی از ریسکی ترین عمل های قلب و خطرناک ترین آن ها محسوب می شود که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن نیز بپردازیم.

پیوند قلب، خطرناک ترین جراحی قلب

قلب مهم ترین و اصلی ترین عضو بدن است که تنها ثانیه ای اختلال در عملکرد آن می تواند باعث مشکلات بسیار مهمی مانند سکته یا مرگ شود. از آنجایی که قلب اصلی ترین عامل حیات انسان ها محسوب می شود، توجه به سلامتی آن به امری مهم تبدیل شده است.

یکی از مشکلاتی که می تواند برای قلب رخ دهد و عوارض بسیار جدی و طولانی داشته باشد، نارسایی قلب نام دارد. اگر قلب در طول مدت عمر خود دچار اختلال یا نارسایی پیشرفته شود، درمانی به جزء عمل پیوند قلب ندارد که بایستی توسط دکتر پیوند قلب تجویز و انجام شود.

در صورتی که عمل پیوند قلب در زمان لازم انجام نشود می تواند باعث مرگ زودهنگام افرادی شود که به نارسایی قلب مبتلا شده اند اما لازم به ذکر است که پزشکان و دانشمندان زیادی توانسته است با انجام این عمل به بیماران مبتلا زندگی و عمر دوباره ببخشند.

محققان سوئیسی پس از انجام تحقیقات درباره داده هایی که مربوط به عمل پیوند قلب بوده است دریافته اند که علوم پزشکی توانسته با درمان پیوند قلب به افزایش عمر افرادی که با مریضی های قلبی روبرو هستند، کمک کند.

براساس تحقیقات و اسنادی که درباره عمل پیوند قلب وجود داشته است، ثابت شده است که بیش از 75 درصد افرادی که این عمل را داشته اند حدود 5 سال پس از جراحی به زندگی خود ادامه داده اند و 50 درصد از آنان نیز حدود 10 سال پس از عمل پیوند قلب عمر کرده اند. البته این آمار می تواند براساس فاکتور های مختلفی متفاوت باشد. برای مثال سن، وضعیت سلامت عمومی و نوع لایف استایل شخصی، می تواند بر افزایش یا کاهش طول عمر پس از عمل نام برده مؤثر باشد.

بسیاری از داده ها نشان می دهد که اطفال و جوانان پس از انجام عمل پیوند برای قلب توانسته اند تا 20 سال پس از عمل قلب نیز زنده بمانند.

آشنایی با عمل پیوند قلب

به طور کلی منظور از عمل پیوند قلب، جایگزینی قلب آسیب دیده با قلب سالم شخص اهدا کننده می باشد. انجام عمل پیوند قلب ریسک بالایی دارد و می تواند در صورت عدم تخصص کافی دکتر پیوند قلب مشکلات زیادی را به شمار آورد.

یکی از مهم ترین نکاتی را که بایستی درباره عمل پیوند قلب بدانید، فاصله زمانی بین پیوند می باشد که حداکثر می تواند بین 5 یا 6 ساعت باشد. در صورت افزایش زمان پیوند قلب به بیش از 6 ساعت، امکان عمل پیوند وجود ندارد.

هنگام انجام این عمل، فرد گیرنده قلب کاملاً بی هوش می شود و با استفاده از یک لوله تنفسی که از طریق دهان به ریه متصل و از طرف دیگر به دستگاه تنفس مصنوعی متصل می شود و تنفس صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که در هنگام عمل پیوند قلب، خونرسانی در بدن با استفاده از دستگاهی با نام دستگاه بای پس قلبی ریوی انجام می شود. پس از جایگزینی قلب بیمار با قلب جدید دوباره تپش قلب و خون رسانی از طریق قلب انجام می شود.

خطرات عمل پیوند قلب

متأسفانه عمل پیوند قلب علاوه بر اینکه جز خطرناک ترین عمل ها و جراحی های قلبی محسوب می شود، می تواند خطرات و عوارضی نیز پس از عمل داشته باشد که از اصلی ترین دلایل مرگ پس از پیوند قلب، می توان به عفونت و رد پیوند اشاره کرد.

برای جلوگیری از عفونت یا رد پیوند پس از عمل پیوند قلب، دارو های مختلفی توسط دکتر پیوند قلب تهران تجویز می شود که می تواند مؤثر باشند اما لازم به ذکر است بسیاری از این دارو ها خود می تواند عوارضی همچون آسیب های کلیوی، افزایش فشار خون، پوکی استخوان، سرطان سلول های سیستم ایمنی، کاهش سیستم ایمنی بدن و… را به وجود آورند که تنها چند نمونه از آن ها به شمار می رود.

بیماری عروق بیماری کرونا نیز نام یکی دیگر از این بیماری ها و عوارضی است که متأسفانه حدود 50 درصد از بیمارانی که تحت پیوند قلب قرار گرفته اند به آن دچار شده اند. نداشتن علائم آنژین نیز یکی دیگر از خطرات و عوارض عمل پیوند قلب است.

مراقبت های پس از عمل پیوند قلب

دکتر مهیار قاضی سلطانی به عنوان یکی از برترین دکتر های پیوند قلب تهران تأکید زیادی بر سلامت بدن و رعایت نکات خاصی پس از عمل پیوند قلب هستند که می تواند باعث جلوگیری از بروز عوارض عمل شود. در ادامه به معرفی برخی از نکات و مراقبت هایی که لازم است پس از عمل پیوند قلب به آن ها توجه کرد، خواهیم پرداخت.

مصرف میوه و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجات یکی از اصلی ترین مراقبت های پس از عمل پیوند قلب است که باید توسط افرادی که این عمل را انجام داده اند، رعایت شود. افراد لازم است پس از عمل حداقل 5 وعده در روز خود را به مصرف میوه جات و سبزیجات اختصاص دهند.

افزایش مصرف ماهی

یکی دیگر از مراقبت های پس از عمل پیوند قلب، افزایش مصرف ماهی و کاهش مصرف گوشت قرمز است.

کاهش مصرف نمک

فشار خون بالا می تواند برای افرادی که عمل پیوند قلب را انجام داده اند بسیار خطرناک باشد. افراد بایستی از خوردن غذا هایی که باعث افزایش فشار خون می شود، صرف نظر کنند و مصرف نمک و سدیم را به حداقل مقدار کاهش دهند.

عدم مصرف دخانیات و الکل

مصرف دود و دخانیات همچون سیگار می تواند باعث آسیب به عملکرد قلب شود. همچنین افرادی که عمل پیوند قلب را انجام داده اند باید از مصرف هرگونه الکل پرهیز کنند.

کاهش مصرف کافئین

قهوه و کافئین به دلیل ترکیبات شیمیایی که دارند می توانند باعث افزایش ضربان قلب شوند و باعث ایجاد اختلال در عملکرد عادی قلب شوند. افراد پس از عمل پیوند قلب باید سعی کنند از مصرف قهوه و دیگر نوشیدنی های دارای کافئین مانند چای سیاه پرهیز کنند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی کامل و جامعی از عمل پیوند قلب به عنوان یکی از خطرناک ترین جراحی های قلب بپردازیم.  امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا