خدمات مالیاتی و ثبتی یک شرکت حسابداری شامل چه ایتم هایی است؟

شرکت حسابداری چیست؟

یک شرکت تجاری که دارای مراودات مالی است نیاز به انجام امور حسابداری خود دارد. نحوه انجام امور مالی شرکت ها با توجه به متغیر های زیادی می تواند یکی از دو حالت زیر باشد: استخدام نیروی حسابداری و یا درخواست از شرکت های حسابداری این موضوع که هر یک از انتخاب های فوق چه ویژگی هایی دارند و چه زمانی می توانیم از شرکت های حسابداری استفاده نماییم مواردی است که در پیش رو به آنها خواهیم پرداخت.

در بسیاری از شرکت ها به خصوص شرکت های تازه تاسیس این سوال توسط مدیران مطرح می شود که حال چگونه به امور حسابداری خود رسیدگی نماییم؟ تنها با یک نرم افزار حسابداری ابری و یا تحت ویندوز می توان امور حسابداری را انجام داد؟شرکت ها خواه تازه تاسیس، کوچک یا بزرگ باشند همگی نیاز به انجام امور حسابداری خود دارند. یک راهکار مناسب برای انجام امور مالی و حسابداری خود، استفاده از شرکت خدمات مالی و حسابداری می باشد. شرکت حسابداری، شرکتی است که به انجام تمام امور حسابداری شرکت های دیگر پرداخته و تمام خدمات مالی و حسابداری را ارائه می نماید. این شرکت ها به طور تخصصی به ارائه خدمات مالی پرداخته و شما می توانید انجام امور حسابداری خود را به طور کامل به آنها بسپارید.

از مزایای دیگر استفاده از شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی و حسابداری، مسئولیت آنها می باشد. مسئولیت محاسبات و پذیرش تمام اسناد مالی بر عهده این شرکت ها بوده و عواقب اشتباه در آنها را بر عهده می گیرند. این در حالی است که اگر شرکتی از نیروی حسابدار اختصاصی خود استفاده نماید باید خود، پاسخگوی تمام نهادهای مالی و نظارتی باشد.شرکت های بزرگ اغلب به دلیل حجم معاملات مالی بالا و شرکت های کوچک به دلیل صرفه جویی در هزینه های جذب نیروی تمام وقت، از شرکت خدمات حسابداری استفاده می نمایند.

مسئولیت شرکت های خدمات مالی

مسئولیت محاسبات و پذیرش تمام اسناد مالی بر عهده شرکت های مالی است.

وظایف شرکت حسابداری چیست؟

با اینکه شرکت های حسابداری را با حسابدار داخلی شرکت مقایسه می کنند اما باید بدانید که وظایف شرکت حسابداری می تواند بیشتر از وظایف حسابدار در شرکت باشد.

از جمله وظایف شرکت های حسابداری عبارتند از:

انجام تمام امور حسابداری شرکت ها و بررسی حساب و اسناد مالی

خدمات مشاوره مالیاتی و انتقال دانش و تجربیات مالیاتی

ارائه خدمات مالیاتی و رسیدگی به امور مالیاتی شرکت ها

نصب و راه اندازی نرم افزار های حسابداری

ارائه خدمات شرکت حسابداری و مالی بنا بر توافق بین کارفرما و شرکت صورت می گیرد و شما می توانید بنا بر تفاهم دو طرفه، موارد مورد نیاز خود را در قرارداد بگنجانید. لازم به ذکر است، به صورت کلی وظایف شرکت حسابداری را می توان به سه دسته مشاوره، اجرا و نظارت تقسیم بندی نمود.

انواع شرکت  های حسابداری

شرکت  های حسابداری بر حسب کارهایی که ارائه می نمایند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. همانطور که پیش تر بیان شد خدمات حسابداری به سه دسته کلی مشاوره، نظارت و اجرا تقسیم بندی می گردند. بر پایه این تقسیمات می توان گفت که انواع شرکت های حسابداری عبارتند از:

شرکت  های حسابداری جهت ارائه مشاوره

این شرکت ها، تنها به ارائه مشاوره در زمینه های مختلف حسابداری می پردازند. مشتریان بنا بر نیاز خود به صورت موردی به آنها مراجعه کرده و درباره مسائل کاری مشاوره خدمات مالی دریافت می نمایند. مواردی چون مشاوره حسابداری مالی داخلی، مشاوره خدمات مالی و مالیاتی، انتخاب نرم افزار حسابداری و … از کارهای شرکت حسابداری مشاوره ای می باشد. سازمان هایی از این نوع خدمات استفاده می کنند که خود، دارای نیروی حسابداری بوده اما برای کسب اطمینان و یا خلا دانش از مشاوره بهره می گیرند.

شرکت  های حسابداری جهت نظارت مستمر

این نوع شرکت حسابداری به نظارت مداوم بر روند های حسابداری مالی شرکت ها می پردازد. بررسی اسناد مالی، تهیه گزارشات دوره ای، چک صورت های مالی و … توسط این شرکت ها انجام می گردد. آنها امکان ارائه خدمات مشاوره نیز دارند. قرارداد این نوع شرکت ها اغلب به صورت سالیانه می باشد.

شرکت  های حسابداری جهت ارائه خدمات

شرکت  های حسابداری ارائه دهنده خدمات، به صورت کامل تمام خدمات اجرایی حسابداری را بر عهده می گیرند. امکان انجام تمام امور مالی در این شرکت ها وجود دارد، اما برطبق قرارداد می توانید از شرکت درخواست رسیدگی به تمام یا بخشی از حسابداری خود را داشته باشید. شرکت ها یک یا چند نیرو را اعزام کرده و به صورت موقت یا تمام وقت به بررسی و انجام امور حسابداری سازمان ها می پردازند.

در صورتی که از خدمات این نوع شرکت ها استفاده می نمایید می توانید با خیال آسوده تمام خدمات مالی خود را به آنها سپرده و نگران انجام نشدن آنها نباشید. قرارداد این شرکت ها نیز اغلب به صورت یک یا چند ساله می باشد. اگر می خواهید کار خود را به شرکت های خدمات حسابداری بسپارید، بهتر است شرکتی را انتخاب کنید که از بهترین نرم افزار حسابداری خدماتی استفاده می کند.

خدمات شرکت حسابداری چیست

هر کاربری که بخواهد از خدمات شرکت  های حسابداری استفاده نماید ناخودآگاه با این سوال روبرو می شود، که چه خدماتی را می تواند از این شرکت ها دریافت نماید.

تمام خدمات ارائه شده در شرکت های حسابداری زیر مجموعه دو نوع خدمت اصلی می باشند:

خدمات حسابداری

خدمات حسابرسی

موضوع فعالیت شرکت های حسابداری و مجوز های اخذ شده، به آنها این اجازه را می دهد که در یکی یا هر دو موارد فوق فعالیت نمایند. شرکت حسابداری و حسابرسی نوع کاملی از ارائه دهندگان خدمات مالی است که امکان ارائه هر دو نوع خدمات اصلی را خواهد داشت.

خدمات حسابداری

خدمات حسابداری به طور کلی شامل تمام امور مالی شرکت ها می باشد. مواردی نظیر کدینگ حسابها، ثبت معاملات، راه اندازی نرم افزار حسابداری، بستن حسابها، تهیه تراز های مالی، تهیه دفاتر قانونی مالیاتی، مشاوره مالی و… از این دست خدمات می باشند.

خدمات حسابرسی

خدمات حسابرسی شامل وظایف نظارتی و ارزیابی امور انجام گرفته در حسابداری می شود. یک سازمان برای بررسی صحت تراکنش های مالی خود نیاز به رویدادی به نام حسابرسی دارد. بررسی حسابها، بازنگری دفاتر و اعتبار سنجی تمامی اتفاقات مالی شرکت ها در خدمات حسابرسی بررسی می گردد. برای مطالعه بیشتر درباره حسابرسی می توانید به مقاله حسابرسی چیست مراجعه نمایید. شرکت حسابداری که مجوز های لازم را اخذ نموده باشد می تواند به حسابرسی مالی نیز اقدام نمایید.

شرکت خدمات مالی چیست؟

شرکت خدمات مالی چیست؟ احتمالا این پرسش شما هم باشد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شرکت خدمات مالی نام کامل تری برای شرکت هایی می باشد، که به ارائه خدمات مالی و پولی می پردازند. یکی از انواع این شرکت ها، شرکت های حسابداری هستند. اما موسسات دیگر نیز در این دسته به حساب می آیند. از این میان به طور مثال بانک ها، موسسات مالی و اعتباری، شرکت های کارگزاری بورس، شرکت های بیمه ای و سرمایه گذاران دولتی نیز شرکت خدمات مالی محسوب می گردند. وجه اشتراک تمام این شرکت ها ارائه خدمات مالی می باشد به نحوی که مدیریت پول و سرمایه مشتریان را برعهده می گیرند.

بعضی از این شرکت ها مانند کارگزاری های بورسی به سرمایه گذاری و افزایش سود مشتریان پرداخته و برخی دیگر مانند شرکت های بیمه ای و بانکی به نگهداری و تضمین سرمایه مشتریان همت می گمارند.امروزه با توجه به سودآوری مناسب این موسسات و لزوم فعالیت های مالی چند جانبه، اقبال مردم به استفاده از انواع موسسات مالی بیشتر شده است. به همین علت مسئولیت شرکت خدمات مالی نیز روز به روز در حال افزایش می باشد. موضوع فعالیت شرکت های خدمات مالی ایجاب می نماید تا آنها نسبت به رشته فعالیت خود، به ارائه مشاوره خدمات مالی تا اجرا و نظارت بر هر یک از خدمات مورد نیاز مشتریان بپردازند.

دکمه بازگشت به بالا