تعمیر کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال چگونه کار می‌کند؟

برای آشنایی با نحوه تعمیر کمپرسور اسکرال قبل از هر چیزی باید با ساختار و نحوه عملکرد آن آشنا شوید.

یک کمپرسور اسکرال در واقع از دو مارپیچ یا مارپیچ تشکیل شده است. یک مارپیچ در حال حرکت و چرخش است، در حالی که مارپیچ دوم به بدنه کمپرسور متصل شده و ثابت است. مارپیچ اول به کمک میل لنگ کمپرسور درون مارپیچ ثابت می‌چرخد.

در فضای حرکت نسبی دو مارپیچ نسبت به همدیگر گاز به دام می‌افتد. در قسمت بیرونی مارپیچ‌ها، گاز به سمت مرکز مارپیچ‌ها مکیده می‌شود با توجه به فضای کمی که مابین دو مارپیچ وجود دارد گاز در این قسمت فشرده می‌شود و نهایتاً به سمت خروجی حرکت می‌کند. در واقع با حرکت گاز در بین دو مارپیچ، فشار و دمای آن بالا می‌رود.

ساختار یک کمپرسور از نوع اسکرال

کمپرسورهای اسکرال کاملاً هرمتیک هستند. برخلاف کمپرسورهای سمی هرمتیک که پوسته و سر سیلندرها به کمک پیچ به یکدیگر وصل شده است و امکان جدا کردن قطعات وجود دارد، کمپرسورهای هرمتیک در داخل یک پوسته فولادی قرار دارند. این پوسته فولادی جوشکاری شده و اتصال باز شونده‌ای بر روی آن وجود ندارد. کمپرسورهای اسکرال به صورت عمودی در تجهیزات تهویه مطبوع نصب و استفاده می‌شوند.

مزایای کمپرسور اسکرال

مزایای متعددی را می‌توان برای کمپرسورهای اسکرال برشمرد. از جمله مهمترین مزایای کمپرسور اسکرال می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به اینکه کمپرسور اسکرال فاقد، هستند، می‌توانند بازده حجمی کاملی داشته باشند و به این ترتیب موجب کاهش هزینه انرژی می‌شوند.
  • تلفات کمپرسورهای اسکرال به علت عدم استفاده از سوپاپ‌های ورودی و خروجی، در مقایسه با سایر کمپرسورها کمتر است.
  • کمپرسورهای اسکرال سرو صدای بسیار کمتری نسبت به سایر انواع کمپرسورها دارند. زیرا کمپرسورهای اسکرال فاقد تجهیزات رفت و برگشتی هستند.
  • لرزش کمپرسورهای اسکرال بسیار کمتر از سایر کمپرسورها است به همین دلیل اساساً فاقد فنر تعلیق هستند.
  • وزن کمتری دارند و در عین حال دوام و طول عمر بیشتری هم در مقایسه با سایر انواع کمپرسورها دارند.

ازجمله مزیت های کمپرسور می توان به عنوان پمپ باد مناسب میخکوب نام برد

دلایل خرابی کمپرسور اسکرال

تعمیر کمپرسور اسکرال، بدون یافتن و رفع علت خرابی قطعاً یک کار بیهوده است. در بسیاری از موارد علت خرابی کمپرسور به علت نقص در عملکرد سایر تجهیزات و قطعات چیلر است. باید قبل از تعمیر کمپرسور اسکرال و یا تعویض آن باید دلیل خرابی و از کار افتادن کمپرسور را بررسی و رفع کنید.

در بسیاری از موارد عدم شناسایی و رفع مشکل باعث می‌شود که کمپرسور تعمیری و یا تعویضی جدید نیز به سرعت در معرض همان آسیب قرار بگیرد و شما مجدداً نیازمند به تعمیر کمپرسور اسکرال بشوید.

نحوه تعمیر کمپرسور اسکرال

شاید یکی از بزرگ‌ترین معایب کمپرسور اسکرال این باشد که این کمپرسورها اساساً غیرقابل تعمیر هستند. اما این به معنای این نیست که تعمیر کمپرسور اسکرال غیرممکن است. در بسیاری از موارد کمپرسور اسکرال توسط تکنسین‌های زبده و آموزش ‌دیده، دمونتاژ و تعمیر می‌شود. برای تعمیر کمپرسور اسکرال قبل از هر چیزی پوسته فولادی آن را از بدنه کمپرسور جدا کنید. برای این منظور می‌توانید با سنگ فرز پوسته فولادی را از محل جوش برش بدهید. این کار را با دقت و به آرامی انجام دهید و مراقب باشید آسیبی به بدنه اصلی کمپرسور که در زیر پوسته قرار دارد وارد نشود. بعد از برش پوسته و خارج کردن اتصالات سر کابل می‌توانید به کمک چند ضربه چکش پوسته کمپرسور را جدا کنید و به بدنه اصلی کمپرسور دسترسی پیدا کنید. ادامه فرآیند تعمیر کمپرسور اسکرال می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قسمت الکتروموتور و بدنه اصلی را از همدیگر جدا کنید. برای این منظور ممکن است لازم باشد بدنه پایینی کمپرسور را حرارت دهید تا الکتروموتور آزاد شود.
  • تمامی قطعات ممکن مانند میل لنگ و بوش‌ها را دمونتاژ کنید.
  • قطعات دمونتاژ شده را شستشو داده و قطعاتی که نیاز به بازسازی دارند را ترمیم و مجدداً مونتاژ کنید.
  • برخی از قطعات ممکن است امکان ترمیم و یا تعویض نداشته باشند، برای این منظور می‌توانید این قطعات را در صورت امکان باز تولید کنید و یا از قطعات کمپرسور از رده خارج استفاده کنید.
  • در انتها پوسته را جا زده و مجدداً جوشکاری کنید.
  • بعد از تعمیر کمپرسور اسکرال، آن را در شرایط کاری تست کنید.

دکمه بازگشت به بالا