تاثیر تهویه صنعتی بر روی بهره وری کارکنان

به نقل از ( اخبار رسمی در باره ی ): اگر در محیط کار سیستم تهویه مطبوع کارآمد و تصفیه هوا نادیده گرفته شود یا کیفیت هوا در محل کار بد باشد، همه اینها می تواند باعث شود افراد احساس ناراحتی کنند و به طور موثر بهره وری آنها را کاهش یابد.در محیط های کاری مدرن امروزی، جایی که بهینه سازی کارایی و بهره وری در مرکز توجه قرار می گیرد، اغلب تأثیر عمیق سیستم تهویه مطبوع کارآمد و نادیده گرفته می شود.به عنوان یک شرکت تهویه مطبوع که عمیقاً متعهد به ارتقای محیط های کار است، ما پیوند مهم بین سیستم تهویه مطبوع و اهمیت کیفیت هوای داخلی و بهره وری را می شناسیم.

عوامل موثر در ارتقاء و بهره وری نیروی انسانی در بخش صنعت | اقتصاد24

در این مقاله، ما به رابطه مستقیم بین تهویه مطبوع و تصفیه هوا برای پاکسازی هوای فضا و بهره وری در محل کار خواهیم پرداخت.تاثیر دما فراتر از راحتی است. تاثیر قابل توجهی بر عملکرد وظایف کارکنان دارد. در اینجا یک تفکیک از چگونگی تاثیر دما بر بهره وری آورده شده است:

آسایش حرارتی

انسان دارای محدوده دمایی ترجیحی است که اغلب به عنوان “منطقه آسایش حرارتی” از آن یاد می شود. زمانی که آب و هوای اداری در این محدوده قرار می گیرد، کارمندان حواس پرتی کمتری از ناراحتی تجربه می کنند و به آن ها امکان می دهد به طور مؤثرتری روی کار خود تمرکز کنند. برای خرید بگ فیلتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

تمرکز و عملکرد شناختی

تحقیقات نشان می دهد که دمای شدید، چه بسیار گرم یا سرد، می تواند عملکرد شناختی و تمرکز را مختل کند. در شرایط گرم، کارکنان ممکن است دچار بی حالی شوند، در حالی که در شرایط سرد، ناراحتی می تواند توانایی تمرکز آنها را مختل کند.

کاهش خطا

حفظ دمای بهینه محل کار با کاهش خطاها و بهبود دقت کلی مرتبط است. کارمندان راحت کمتر مستعد اشتباه هستند.

رفاه عاطفی

دمای ناخوشایند می تواند تحریک پذیری و استرس را ایجاد کند که به نوبه خود می تواند بر رفاه عاطفی کارکنان تاثیر منفی بگذارد. یک محیط راحت باعث ایجاد فضای شادتر و مثبت تر می شود و در نهایت کار تیمی و همکاری را افزایش می دهد.

سطوح انرژی

درجه حرارت زیاد می تواند منجر به خستگی شود. دمای مطب به خوبی تنظیم شده به کارمندان کمک می کند تا سطح انرژی ثابتی را در طول روز حفظ کنند، بنابراین از افت بدنام انرژی بعد از ظهر جلوگیری می کند.ارتباط بین دما و بهره وری یک ملاحظات حیاتی در بهینه سازی عملکرد محل کار و ایجاد یک محیط کاری مساعد و هماهنگ است.

سیستم های تهویه مطبوع کارآمد یک راه حل چند وجهی است که نه تنها دما را تنظیم می کند، بلکه رطوبت را نیز مدیریت می کند، ثبات را افزایش می دهد، کیفیت هوا را افزایش می دهد، و این کار را با تمرکز بر بهره وری انرژی انجام می دهد و در نهایت به یک محیط کاری مولد و راحت کمک می کند.

این سیستم ها کنترل دقیق دما را فراهم می کنند و اطمینان می دهند که دفتر در منطقه آسایش حرارتی باقی می ماند. این بدان معناست که کارمندان کمتر با ناراحتی پریشان می شوند و می توانند به طور موثرتری روی وظایف خود تمرکز کنند. سیستم های تهویه مطبوع مدرن با تاکید زیادی بر بهره وری انرژی طراحی شده اند. آنها ضمن حفظ دمای راحت، هزینه های عملیاتی را کاهش می دهند و تعادلی بین احتیاط اقتصادی و راحتی حرارتی ایجاد می کنند.

یکی از ویژگی های تهویه مطبوع کارآمد، حفظ دمای ثابت در طول روز است که نیاز به تنظیم مکرر دما را از بین می برد. این ثبات باعث ایجاد یک محیط کاری با ثبات و سازنده می شود.

علاوه بر این، بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع مدرن همچون انواع ، چیلر، کولر گازی یا اسپلیت و داکت اسپلیت مجهز به ویژگی های فیلتر هوا هستند که به طور موثر آلرژن ها، گرد و غبار و آلاینده ها را از هوا حذف می کند. این بهبود کیفیت هوا منجر به ایجاد کارمندان سالم تری می شود که کمتر احتمال دارد بیمار شوند و مرسیستم تهویه مطبوع چه تأثیری بر خلاقیت کارکنان دارد؟

تحقیقات اخیر نشان داده اند که تهویه مطبوع و هوا تاثیر مستقیمی بر خلاقیت، تمرکز، گرفتن اطلاعات و به خاطر سپردن آنها دارد. با تکیه بر یکی از تحقیقات انجام شده توسط هاروارد، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، باعث نارسایی های فیزیکی (مانند ماهیچه های قلبی عروقی)، دشواری های مربوط به دریافت و بخاطر سپاری اطلاعات و حتی بروز مشکل در مسائل احساسی (مانند انگیزه و احساسات منفی نسبت به فعالیت ها و وظایف) می­شود.

کارکنان در یک محیط کاری هم با چنین مسئله ای دست و پنجه نرم می­کنند و بسته به شرایط محیطی مانند دما و کیفیت هوا هستند. از آنجایی که دمای مناسب اتاق بین 22 تا 25 درجه سانتی گراد است، نگه داشتن ثابت دما نیز اهمیت دارد. چرا که نوسانات دما هم روی سلامت و هم روی بازده و بهره وری کارمندان تأثیر دارد.

هنگامی که هوای فضای داخلی با شرایط دمایی مطلوب متفاوت باشد، هردو بازده فیزیکی و ذهنی کارکنان یک ساختمان افت پیدا می­کند. این موضوع برای کسانی که در محیط کارشان با تمرکز کردن در فضایی شلوغ و هوایی گرفته و بیش از حد گرم درگیر هستند، موضوعی جدید نخواهد بود، چرا که این را تجربه کرده و درک می­کنند.

افت بهره وری و راندمان، عدم تعادل و خستگی همان افراد را افزایش می­دهد، زمان واکنش های لازم را طولانی تر کرده و مقدار کارهای انجام شده را کاهش می­دهد. به علاوه، یک محیط کاری غیر راحت می­تواند منجر به درگیری و نزاع میان کارکنان و اختلال میان روابط کاری شود.

به این ترتیب، بالا رفتن دما و رطوبت، اثر مستقیمی بر بازده و بهره وری کارکنان در هر سطحی که باشند دارد. اگر محیط کاری بسیار گرم باشد، کارکنان کلافه و بی­حال شده و سطح تمرکزشان به طور دراماتیکی پایین می­آید! از طرفی دیگر، اگر محیط کاری بسیار سرد باشد نیز اثری منفی دارد. به طور مثال دمای پایین محیط کاری احتمال بیماری را بالا می­برد.

اما به چه علت هوا می­تواند چنین تأثیری روی توانایی های فرد داشته باشد؟ به طور مثال هنگامی که هوا برای انجام کاری جدی مناسب نباشد و بسیار گرم یا بسیار سرد باشد، مغز مدام به بدن یادآوری می­کند که کاری درباره این شرایط انجام دهد. به دلیل این مزاحمتی که خود مغز باعثش است، تمرکز کردن سخت تر خواهد شد.

کنترل دمایی و رطوبتی در محیط کاری آسان نیست، خصوصاً با وجود تکنولوژی هایی که مدام در حال تولید حرارت هستند. امروزه اگر به سادگی یک پنجره­ را باز بگذاریم یا یک فن سیستم های کامپیوتر تعبیه کنیم، برای ایجاد هوای خنک لازم برای محیط کار کافی ای نکرده ایم. این همان وقتی است که سیستم های تهویه مطبوع به کار می آیند.

استفاده درست از راندمان و بهره وری محیط کاری را بالا می­برد و علاوه بر این، محیط را برای بیشترین حد تمرکز و توجه کارکنان مهیا می­سازد. تحقیقات زیادی نشان می­دهند که حقوق کارکنان یک ساختمان اداری در کشورهای توسعه یافته، بسیار بیشتر از  هزینه های صرف شده برای نگه داشتن شرایط مطلوب و هوای سلامت در آن ساختمان است. همین موضوع نشان می­دهد که فراهم کردن هوای مطلوب و تازه و سلامت با دمای مناسب، منجر به منفعت مالی می­شود.

در محیط کار چه موانعی بر سر راه پرورش خلاقیت هستند؟

در یکی از تحقیقات انجام شده درباره تاثیر تهویه مطبوع روی بازده و خلاقیت کارکنان، 5 نوع مختلف بهره وری در نظر گرفته شده است. در واقع در آن تحقیق، بهره وری در قالب 5 کار متفاوت در محیط کاری تعریف می­شود: کارهای مربوط به تایپ، حساب­رسی و کار با اعداد، اصلاح و ویراستاری، سرعت واکنش و در آخر، واکنش به  رنگ و تمرکز.

به این ترتیب می­توان حوزه­ عمل هوای نامطبوع و عدم تهویه هوا روی کارکرد کارکنان را حدس زد. اما در مورد خلاقیت، می­توانیم مسیر بر عکسی را در نظر بگیریم. در واقع با بررسی موانعی که هوای نامطبوع بر سر راه خلاقیت کارکنان ایجاد می­کنند، می­توانیم به تاثیر تهویه مطبوع بر خلاقیت افراد در محیط کاری پی ببریم.

خستگی ذهنی:

خستگی ذهنی بر اثر از دست دادن مدام انرژی در یک دوره زمانی خاص پدید می­آید و هم می­تواند مزمن باشد و هم به صورت گذرا. خستگی ذهنی باعث می­شود ذهن از فعالیت همیشگی خود باز بماند و نتواند مثل همیشه عمل کند. در واقع شما باید برای رها شدن از این خستگی، دوباره به ذهنتان سوخت لازم را برسانید. یکی از این سوخت ها تنفس است.

تنفس هماهنگ با نرمش های سبک، می­تواند اکسیژن بهتری را به خون برساند. در واقع هماهنگ کردن دم و بازدم با انواع حرکات ورزشی، کلید این سوخت رسانی است. خستگی ذهنی، یکی از اتفاقاتی است که مانع برقراری ارتباط با بخش های مختلف ذهن می­شود.

به طور مثال حتماً برای شما نیز پیش آمده که در حال انجام یک کار باشید اما نکته ای بسیار مهم از مشکل یا کاری که قبلاً مشغول فکر کردن به آن بودید به ذهنتان می­رسد. در صورت خسته بودن، ذهن نمی­تواند این دو را به هم ربط دهد، یا دیرتر نکته را پردازش می­کند. در صورتی که در به کارگیری تجهیزات و نحوه ی استفاده از آن ها با ایراداتی مواجه هستید می توانید از گروه مهندسین مکانیک کبیر مشاوره بگیرید .

برطرف نکردن نیازهای اولیه:

یک اتاق فکر را تصور کنید که افراد در آن برای پرورش خلاقیت خود و رسیدن به ایده های بزرگ­تر، مشغول ایده پردازی هستند و از شیوه بارش فکری استفاده می­کنند. کسی که یک دغدغه ذهنی شخصی دارد و یا شرایط محیطی برایش مهیا نیست احتمالاً فرد ساکتی است و نمی­تواند تمرکز کند. همین اتفاق برای همه افراد گروه می­افتد و همه ساکت خواهند بود اگر هوای تازه و اکسیژن به آنها نرسد یا مدام به فکر خنک کردن یا گرم گردن خود باشند.

 

دکمه بازگشت به بالا