بیماری گیلن چه نوع بیماری است و علائم آن چیست؟

تاریخ ارسال:

5 سپتامبر 2021

این مقاله به بررسی سندرم گیلن باره و بیماری گیلن و علائم ، ویژگی ها و گزینه های درمانی آن می پردازد.

سندرم گیلن باره (سندرم گیلن باره) یک بیماری خود ایمنی نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن بیمار قسمتی از سیستم عصبی محیطی خود را مورد حمله قرار می دهد. ضعف عضلانی و خارش اندام ها از علائم شایع این بیماری است. بیماری گیلن می تواند به سرعت در سراسر بدن پخش شود و باعث فلج شود. هیچ درمان شناخته شده ای برای بیماری نادر گیلن وجود ندارد ، اما درمان هایی وجود دارد که می تواند علائم و سیر بیماری گیلن را کاهش دهد. بیماری گیلن باره ؛ با مجله Apple Health Medical همراه باشید.

بیماری گیلن چیست و علت آن چیست؟
گیلن باره یک بیماری عفونی یا ژنتیکی نیست و علت دقیقی برای توضیح بیماری گیلن مشخص نشده است. همانطور که همه می دانیم ، بیماری گرین زمانی است که سیستم عصبی شروع به حمله به سیستم عصبی خود می کند. در برخی موارد ، تصور می شود که مواد شیمیایی مشابه مواد موجود در مواد خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها روی سلول های عصبی وجود داشته باشد. آنها وجود دارند ، بنابراین سیستم عصبی به سلولهای خود حمله می کند. با این توضیحات ، برای “بیماری گیلن چه نوع بیماری است؟” باید گفت که این بیماری یک بیماری خود ایمنی است. در بیشتر موارد ، عفونت تنفسی یا گوارشی پس از چند روز یا چند هفته رخ می دهد. بیماری گیلن. در بیشتر موارد ، بیماری گیلن باره دوباره بعد از عمل ظاهر می شود.در موارد نادر ، واکسیناسیون خطر بیماری گیلن باره را افزایش می دهد. خطر بیماری گیلن باره نیز با افزایش سن افزایش می یابد. همچنین در مردان بیشتر از زنان شایع است.
عوامل خطر برای سندرم گیلن باره
علاوه بر عوامل فوق ، عوامل خاصی ممکن است خطر بیماری گیلن باره را افزایش دهند. این موارد عبارتند از: عفونت های ناشی از کمپیلوباکتر ، که معمولاً در مرغ نپخته یافت می شود.

ویروس آنفولانزا
سیتومگالوویروس
ویروس زیکا
ویروس اپشتین بار
هپاتیت A ، B ، C و E.
ویروس ایدز
مایکوپلاسما پنومونی
ضربه
لنفوم هوچکین
در موارد نادر ، واکسیناسیون آنفلوانزا یا واکسیناسیون دوران کودکی
کرونا 19
واکسیناسیون کووید 19

علائم بیماری نادر Guillain-Barre چیست؟
در مرحله اول بیماری گیلن باره ، احساس خارش یا حتی درد در پاها و بازوها دارید ، معمولاً از پاها یا پشت شروع می شود. در 10 درصد از بیماران مبتلا به بیماری گیلن ، علائم از اندام فوقانی شروع شده و تا ساق پا و اندام تحتانی ادامه می یابد.ضعف عضلانی در دو طرف بدن علامتی است که معمولاً افراد را متقاعد می کند که پس از درمان به پزشک مراجعه کنند. این علائم را می توان در بازوها ، ماهیچه های تنفسی و حتی صورت مشاهده کرد که نشان می دهد این بیماری جدی تر است. ماهیچه های اکثر افراد در دو هفته اول پس از ظاهر شدن اولین علائم به ضعیف ترین نقطه خود می رسند.
به طور کلی ، علائم سندرم گیلن باره را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

خارش و سوزن سوزن شدن در انگشتان دست ، پا و مچ پا
ضعف در پاها ، که همچنین می تواند باعث ضعف در اندام فوقانی شود
پیاده روی ناپایدار یا عدم توانایی در بالا رفتن از پله ها
اختلالات حرکتی صورت ، مانند صحبت کردن ، جویدن ، بلعیدن
دو بینی یا قادر به حرکت دادن چشم ها نیست
درد در شب تشدید می شود
مشکلات گوارشی و اختلال عملکرد روده یا کنترل ادرار
افزایش ضربان قلب
کاهش یا افزایش فشار خون
مشکل در تنفس

این علائم می تواند باعث بدتر شدن و حتی فلج کامل ماهیچه ها شود. در موارد شدید ، افراد ممکن است کاملاً فلج شوند. این افراد در خطر مرگ قرار دارند که معمولاً به دلیل بیماری های تنفسی و گاهی به دلیل اختلال در فشار خون یا ضربان قلب است. در مورد شدت بیماری پایین ، زمان بهبودی مورد انتظار از چند هفته تا چند سال است.
درمان بیماری گیلن باره چیست؟
هیچ درمان قطعی شناخته شده ای برای بیماری گیلن باره وجود ندارد ، اما با استفاده از برخی روش ها می توانیم زمان بهبود و شدت بیماری را کاهش دهیم. عوارض جانبی احتمالی ضعف عضلانی ، مانند ذات الریه یا زخم بستر ، می تواند افراد فلج را تحت تأثیر قرار دهد و به دلیل نیاز به تجهیزات پزشکی پیشرفته ، افراد مبتلا به این بیماری در بیمارستان تحت درمان قرار می گیرند. در حال حاضر دو روش برای درمان بیماری گیلن وجود دارد:

تبادل پلاسما
ایمونوگلوبولین داخل وریدی

اگر در دو هفته اول پس از ظاهر شدن علائم اولیه انجام شود ، هر دو روش تأثیر یکسانی خواهند داشت ، اما آزمایش ایمونوگلوبولین برای ایجاد تغییرات توانبخشی آسان تر است. در روش توانبخشی ، بیمار قدرت بدنی خود را برای انجام فعالیت های روزانه به دست می آورد و سعی می کند به زندگی قبل از بیماری بازگردد.
کلمات اخر
در این مقاله سعی داریم توضیح دهیم بیماری گیلن چیست و از چه نوعی است. ما همچنین علائم بیماری و درمان های موجود را مطالعه کردیم. بیماری گیلن یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم عصبی بیمار به سلول های عصبی خود حمله می کند. علت این بیماری مشخص نیست ، اما برخی عفونت های باکتریایی و ویروسی می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. علائم اصلی این بیماری خارش و ضعف عضلانی است. روش درمان نهایی هنوز مشخص نیست ، اما از طریق روشهای درمانی خاص و مراقبت های توانبخشی می توان از شدت و مدت بیماری کاسته شود.
منبع: v
Mayoclinic.org
Mayoclinic.org
خط تلفن سلامت

منبع اصلی مسئول تمام محتوای وب سایت است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا